You are here

Digital Post

Favrskov Kommune sender breve som Digital Post. Du finder din digitale postkasse på e-Boks.dk eller borger.dk.

Du skal bruge et NemID for at logge ind i din postkasse.

Alle personer over 15 år har en digital postkasse. Den er tilknyttet dit CPR-nummer og følger dig hele livet. Hvis du driver virksomhed eller forening, er postkassen tilknyttet virksomhedens eller foreningens CVR-nummer.

Nogle breve har et format som gør, at de ikke kan leveres digitalt. Derfor vil du kunne opleve at få enkelte materialer fra Favrskov Kommune som almindelig, fysisk post.

Du kan få hjælp til håndtering af digital post på bibliotekerne eller i Borgerservicecentret i Hinnerup.

Midlertidig fritagelse for Digital Post, der udløber 1.november 2016


Hvis du blev midlertidigt fritaget for Digital Post i perioden 1. marts 2014 til 31. december 2014, udløber din fritagelse 1. november 2016. 

Favrskov Kommune har sendt et orienteringsbrev til dig, hvis din fritagelse snart udløber. Læs mere om hvad du skal gøre, hvis din midlertidige fritagelse udløber, hvis du skal søge om permanent fritagelse eller ønsker at komme i gang med Digital Post.

Hvad er Digital Post?

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.

Også digital post fra private virksomheder

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.

Digital Post er sikker

De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.

Hvordan læser du din digitale post?

Du læser din digitale post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Uanset om du logger på borger.dk eller e-Boks.dk, er det den samme indbakke og den samme digitale post, du ser.

Sådan læser du din digitale post:

  • Du skal bruge dit NemID, når du logger på borger.dk eller på e-Boks.dk.
  • For at læse din digitale post på borger.dk, taster du www.borger.dk/post eller klikker på Digital Post øverst på siden. Herefter logger du på med din NemID.
  • For at læse din digitale post på e-Boks.dk, taster du www.e-Boks.dk og klikker på 'Log på privat'. Herefter logger du på med dit NemID.

Har du ikke NemID, kan du bestille det på nemid.nu eller i borgerservice ved personligt fremmøde og medbragt gyldig legitimation. Nogle kommuner tilbyder udkørende identifikation, hvis du hverken har pas eller kørekort og samtidig ikke har mulighed for at møde op i borgerservice, fx grundet svær sygdom. Kontakt kommunen for at høre nærmere.

Hvem skal kunne modtage Digital Post?

Borgere, der er fyldt 15 år, har fast bopæl i Danmark samt et CPR nummer modtager Digital Post, med mindre de er blevet fritaget.

Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.

Under punktet 'Fritagelse fra Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget. Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, er du ikke automatisk blevet tilmeldt Digital Post, men blevet fritaget.

Digital Post in other languages

English (ENG)

If you want to know more about Digital Post, and what it means for you, then contact your local citizen service centre (borgerservice). Here you can get help to use Digital Post or become exempt from receiving Digital Post.

Polish (POL)

Wiecej informacji na temat Poczty cyfrowej i tego, co oznacza ona w praktyce, otrzymac mozna w wydziale spraw obywatelskich (borgerservice) w lokalnym urzedzie gminy. Mozna tam równiez uzyskac pomoc w zakresie korzystania z Poczty cyfrowej oraz zwolnienia z niej.

Turkish (TUR)

Dijital Posta hakkinda daha fazla bilgi almak ve sizin için ne anlama geldigini ögrenmek için yerel vatandaslik hizmetleri merkezinizle (borgerservice) iletisime geçin. Buradan, Dijital Postayi kullanma veya Dijital Posta alimindan muaf olma konusunda yardim alabilirsiniz.

Somali (SOM)

Haddii aad rabto in aad hesho war dheeraad ah oo ku saabsan Boostada Dijital ah, iyo waxa ay adiga kaaga dhigan tahay (borgerservice), haddaba la xiriir xarunta adeegga muwaadiniinta ee xaafaddaada (borgerservice). Halkaas waxaad ka heli kartaa gargaar si aad u isticmaasho Boostada Dijital ah ama u noqoto qof ka reeban helitaanka Boostada Dijital ah.

Arabic (ARA)

??? ??? ???? ?? ???? ???? ?? ???? ?????? ??????? ????? ?????? ??? ??? ???? ??? ??????? ????? ???? ??????? ?????? (borgerservice). ??? ???? ???????? ???????? ?????? ?????? ?? ????? ?????? ?? ???????.

Farsi (FAS)

??? ?????? ?????? ??? ??????? ? ????? ?? ????? ??????? ?? ???? ????? ??????? ???? ??? (borgerservice) ???? ??????. ?? ??? ???? ??‌?????? ???? ??????? ?? ??? ??????? ??? ?????? ????? ?? ?? ?????? ??? ??????? ???? ????.

German (DEU)

Wenn Sie mehr über Digital Post erfahren möchten, und was das für Sie bedeutet, wenden Sie sich bitte an Ihren Bürgerservice vor Ort. Hier kann man Ihnen zeigen, wie man Digital Post benutzt oder Sie davon befreien.

Oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Hvis du vil vide mere om Digital Post, kan du læse vores spørgsmål og svar-sektion, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post.

Hjælp og fritagelse

Her kan du finde information om bl.a. fritagelse fra Digital Post og oprettelse af læseadgang:

Blanketter til Digital Post

Her kan du hente og udfylde blanketter til fx ansøgning om fritagelse
  • Brug denne blanket, hvis du ønsker at ansøge om fritagelse fra Digital Post ved personlig fremmøde i Borgerservicecentret i Hinnerup
  • Brug denne blanket, hvis du ønsker at give en anden person fuldmagt til at ansøge om at fritage dig fra Digital Post
  • Brug denne blanket, hvis du ønsker at give en anden person fuldmagt til at ansøge om læseadgang til din digitale postkasse

Kontakt

Borgerservicecentret
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 89 64 10 10

Senest opdateret

02.01.2017
akl