Bostøtten henvender sig primært til borgere hvis funktionsevne er betydeligt nedsat psykisk og socialt i forhold til at få hverdagslivet til at fungere.
Bostøtte visiteres af myndighed efter den enkelte borgers behov.
Formålet med bostøtten er, at den enkelte borger gennem et planlagt socialpædagogisk forløb får mulighed for at udvikle og vedligeholde færdigheder samt sociale kompetencer. Det socialpædagogiske forløb og den pædagogiske handleplan tager afsæt i de mål der er visiteret til i forbindelse med indstillingen til bostøtte.
Vi yder støtten ud fra princippet om mindst indgribende indsats først.
Bostøtten planlægges ud fra den tildelte tid og som udgangspunkt på hverdage i tidsrummet 7-21, støtten vil typisk tilbydes af den/ de samme en til to personer afhængigt af at sikre fleksibilitet og særlig tilrettelægge med hensyn til den enkelte borger og de faktiske muligheder i praksis.
Der er mulighed for at dele af støtten kan understøttes velfærdsteknologisk, ex. virtuel bostøtte og der kan laves aftaler om mulighed for brug af akut telefon.