You are here

En god nattesøvn

En god nattesøvn har stor betydning for dit helbred og din sundhed

En god nattesøvn har stor betydning for dit helbred og din sundhed, og er vigtig for dit velbefindende om dagen. Generelt nedsættes søvnlængden, når man bliver ældre. Ældre mennesker sover mindre dybt end yngre, og har flere opvågninger i løbet af natten. Mange ældre er urolige over, at de ikke kan sove så længe, og at de vågner flere gange om natten, men det er altså helt normalt.

Gode råd til en god nattesøvn 

  • Luk ned og slap af en time før sengetid
  • Gå kun i seng for at sove, når du er søvnig
  • Stå op, hvis du ikke kan falde i søvn
  • Tænd lyset, hvis du skal op, gå ikke i mørke!
  • Stå op på samme tidspunkt hver dag; hjernens indre ur skal nulstilles hver dag
  • Fysisk aktivitet giver en bedre nattesøvn
  • Sørg for at komme ud og få så meget dagslys som muligt i løbet af dagen
  • Gå ikke sulten eller stopmæt i seng og undgå koffeinholdige drikke og andre opkvikkende midler
  • Brug ikke alkohol som sovemedicin; dit normale søvnmønster undertrykkes og risikoen for fald øges
  • Brug ikke sovemedicin regelmæssigt; det er vanedannende og påvirker din balance, og øger dermed risikoen for fald.

 

Vil du vide mere

Senest opdateret

05.09.2019
toi