You are here

Lokal opbakning hjælper Skafferiet gennem krisen

  • Jon Ahrensbach i et køkken

    Den lokale opbakning var stor, da Skafferiet og Jon Ahrensbach under coronakrisen måtte lægge leveringen af mad til fester på is og i stedet begyndte at lave takeaway.

  • Jon Ahrensbach i cafélokale

    Den lokale opbakning var stor, da Skafferiet og Jon Ahrensbach under coronakrisen måtte lægge leveringen af mad til fester på is og i stedet begyndte at lave takeaway.

Coronakrisen ramte hårdt, men Skafferiet i Hinnerup har brugt udfordringen til at udvikle virksomheden.

Da store dele af Danmark blev lukket ned 11. marts, var restaurationsbranchen en af de brancher, der blev ramt med fuld styrke. Skafferiet i Hinnerup var en af de virksomheder, der fra den ene dag til den anden mistede hele sin omsætning.

- Vores eksistens var på spil. Vi levede af at lave mad til fester, og på et øjeblik blev alle fester aflyst. Vi skulle hurtigt træffe beslutninger om, hvordan vi kunne overleve, og reelt var jeg ikke i tvivl - vi skulle arbejde os igennem krisen, siger Jon Ahrensbach, som ejer og driver Skafferiet.

I løbet af kort tid blev virksomheden omstillet fra at levere mad til fester til at lave takeaway-mad, og det har været en stor succes. Så stor at takeaway-delen bliver et ekstra ben at stå på for virksomheden på den anden side af coronakrisen.

- Lokalmiljøet har virkelig taget godt imod vores initiativ. Det væltede ind med bestillinger. Vi har et brand, der hænger sammen med det lokale og at understøtte lokalmiljøet, og da vi fik brug for det, så gik støtten også den anden vej. Vi troede, at det hurtigt ville lægge sig igen, men folks hjælpevillighed er virkelig stor, siger Jon Ahrensbach.

Skafferiet fortalte om sit nye takeaway-initiativ på sociale medier, og kort efter gik også hjemmesiden FavrskovOnline.dk i luften. Her fik butikker og virksomheder i Favrskov en gratis markedsplads, hvor de kan skabe omsætning online i en tid, hvor det normale salg er faldet kraftigt.

Lokal online-markedsplads åbner nye muligheder

Bag hjemmesiden FavrskovOnline.dk står ejeren af Hadsten-virksomheden Onlinesynlighed.dk, John Nielsen. For Jon Ahrensbach og Skafferiet var FavrskovOnline.dk med til at åbne øjnene for nye muligheder.

- Vi var på FavrskovOnline.dk fra starten uden at forvente det store, men det viste sig at være det helt rigtige for os. Nu får vi alle vores bestillinger gennem hjemmesiden, og det har virket så godt, at vi får lavet en webshop til Skafferiet. Nu er takeaway en ny og vigtig del af vores forretning, og det er vigtigt at folks spontane beslutninger om at bestille takeaway ikke bliver mødt af forskellige forhindringer. En god webshop bliver vigtig for os nu, fordi ambitionen er, at vi skal så tæt på kunderne, at de tænker os ind i deres madplaner for ugen, siger Jon Ahrensbach.

Han er glad for, at Skafferiet ikke lukkede ned og forlod sig kun på hjælpepakker, da det meste af samfundet lukkede ned, men han ved endnu ikke, hvordan det samlede regnskab for coronakrisen ender med at se ud. Og han regner også med, at det vil tage lang tid for folk at finde tilbage til gamle indkøbsvaner. Men han glæder sig over at se, at krisen har styrket det lokale sammenhold, og han tror, at erfaringerne fra krisen får Skafferiet til at stå stærkere på langt sigt.

- Takeaway bliver et nyt sats for os, og det er noget, vi vil forsøge at skalere - også ud over kommunegrænsen, siger Jon Ahrensbach.

Senest opdateret

09.06.2020
krtr