You are here

Farre-virksomhed med eksportsucces i USA

  • Knivmager Jens Ansø i sit værksted

    - Knive har været min hobby og passion i over 30 år. For mig repræsenterer en kniv et uundværligt stykke værktøj, og der er ikke noget, jeg hellere vil beskæftige mig med end knive, siger Jens Ansø.

  • Karina og Jens Ansø sidder ved et bord

    - Knive har været min hobby og passion i over 30 år. For mig repræsenterer en kniv et uundværligt stykke værktøj, og der er ikke noget, jeg hellere vil beskæftige mig med end knive, siger Jens Ansø.

  • Lommeknive udstillet på et bord

    - Knive har været min hobby og passion i over 30 år. For mig repræsenterer en kniv et uundværligt stykke værktøj, og der er ikke noget, jeg hellere vil beskæftige mig med end knive, siger Jens Ansø.

  • Køkkenknive udstillet på et bord

    - Knive har været min hobby og passion i over 30 år. For mig repræsenterer en kniv et uundværligt stykke værktøj, og der er ikke noget, jeg hellere vil beskæftige mig med end knive, siger Jens Ansø.

Ansø of Denmark producerer luksusknive til det amerikanske marked, og coronakrisen har ikke påvirket salget fra virksomhedens webshop.

Mens coronakrisen har raset, er ordrerne fortsat med at tikke ind i webshoppen hos Ansø of Denmark. Virksomhedens luksusknive er stadig i høj kurs hos de mange amerikanske kunder, og derfor har ejer og knivmager Jens Ansø i de seneste måneder uforstyrret fortsat sin forretning på et nichemarked, hvor coronakrisen ikke har påvirket købelysten.

Jens Ansø voksede op på et landsted, hvor han med sine egne ord havde frit spil, hvis bare han ikke kom alt for galt afsted. Han var glad for at arbejde med hænderne, og en magasinartikel om at lave sin egen jagtkniv blev starten på et kniveventyr, der i dag hedder Ansø of Denmark.

Virksomhedens eksklusive foldeknive sælges gennem egen webshop. Knivene har en værdi op til 60.000 kroner og sælges i flere lande, men primært til kunder i USA.

Sådan har det været, siden Jens Ansø i 2001 gjorde knivproduktion til sin levevej. På det tidspunkt var han aktiv på amerikanske internetfora om knive og kom her i kontakt med andre kniventusiaster.

- Der opdagede jeg, at mens knivmagere var en meget lille skare i Danmark, så kunne man i USA leve af at lave knive. Amerikanerne har en kæmpe forståelse for håndlavede knive, og jeg kunne se, at der var et stort marked i USA, som jeg besluttede mig for at satse på, fortæller Jens Ansø, der er uddannet industriel designer.

10 kunder åbnede det amerikanske marked

Jens Ansø tilbød de amerikanske kniventusiaster tyve procent rabat på sine knive, hvis de samtidig lovede at skrive anmeldelser af dem. Det tilbud benyttede ti kunder sig af, og på basis af deres anmeldelser skrev et amerikansk knivmagasin efterfølgende om ham, og så solgte han yderligere 100 knive. Efter det gik han i banken for at låne penge til at stifte en virksomhed.

Ansø of Denmark drives fra landsbyen Farre, hvor en stor del af Jens Ansøs private bolig er omdannet til designstudie og værksted. Han har en fuldtids- og en halvtidsmedarbejder på værkstedet, der også tæller to CNC-maskiner. På kontoret tager hans hustru, Karina Ansø, der også er fuldtidsansat i virksomheden, sig af blandt andet marketing, ordrer og kundepleje. Og coronakrisen har ikke betydet noget for driften af virksomheden.

- Vi modtager lige så mange ordrer som vanligt. Vi har ikke været nødt til at genoverveje vores forretningsmodel, som bygger på egenproduktion og salg på egen webshop. Vi er nærmere blevet bekræftet i, at den er rigtig for os, siger Jens Ansø.

Som e-handelsvirksomhed har virksomheden en stor tilstedeværelse på sociale medier og deltager derudover på knivmesser i USA og Frankrig.

- Når vi udstiller på messer, er det for at knytte vores ansigter og håndtryk til vores e-handel. Lidt på samme måde som jeg i starten viste mine knive frem og fortalte om dem på internetfora, siger Jens Ansø.

Bestyrelsesnetværk gjorde forskellen

I 2017 blev Ansø of Denmark omdannet fra en enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab. Samtidig indgik virksomheden i et samarbejde med Favrskov Erhvervsråd, som stillede et bestyrelsesnetværk til rådighed, med det formål at udvikle virksomheden yderligere.

- Bestyrelsen var stærkt medvirkende til, at vi fik et bedre overblik over virksomheden, og hvor den skulle føres hen. Set ud fra ud fra et forretningsmæssigt synspunkt er vi blevet en mere seriøs virksomhed. Jeg er drevet af passionen for knivene, men nu træffer vi valg, der er baseret på andet end følelser, siger Jens Ansø.

Ud over produktionen af foldeknive designer Jens Ansø også knive for andre, større producenter, lige som man på virksomhedens hjemmeside nu også kan købe forskellige små lommeværktøjer fremstillet i titanium, fx mini-brækjern. Seneste skud på knivstammen er produktion af eksklusive køkkenknive. Klingerne får Jens Ansø lavet hos en udvalgt japansk familievirksomhed, mens Jens Ansø producerer de silkeglatte skæfter i Farre.

- Køkkenknivene åbner os op til et bredere segment, fordi køkkenknive er et lettere produkt at forstå og kan bidrage til at slå firmanavnet fast i en bredere kreds. I den forbindelse lever vi højt på storytelling. En køkkenkniv til 5.000 kroner skærer ikke 50 gange bedre end en kniv til 100 kroner, men det er en helt anden oplevelse at bruge den. Den historie er vi i gang med at fortælle på sociale medier. Det er omkostningstungt og tager tid, men vi har store ambitioner, siger Jens Ansø.

Senest opdateret

12.06.2020
krtr