You are here

Hold kroppen i balance

Her er nogle rigtig gode øvelser, som du kan lave hver dag, og som mindsker din risiko for fald.

Alle øvelser laves i ca. 45 sek. og 3 sæt i alt. Hold en kort pause mellem hvert sæt. Tiden tilpasser du efter dit niveau - du skal kunne mærke, at du bliver træt i kroppen.

1. Tandemstående

Stå med den ene fod lige foran og helt foran som om du balancerede på en line. Skift med den anden fod forrest i næste sæt.

Du kan gøre øvelsen:

  • Lettere ved at sætte fødderne helt samlet ved siden af hinanden
  • Sværere ved at kigge fra side til side.

1. Tandemstående

2. Stå på ét ben

Løft det ene ben op ved at bøje i hoften, og stå på det andet ben. Hold balancen. Skift ben i næste sæt.

Du kan gøre øvelsen:

  • Lettere ved at stå ved siden af en stol eller lignende, som du kan støtte dig til
  • Sværere ved at dreje hovedet samtidig med eller bevæge armene op og ned, mens du står på et ben.

2. Stå på ét ben

 

3. Øjenøvelse

Sid på en stol og hold blikket på et punkt på væggen lidt under øjenhøjde ca. 3 meter væk. Drej hovedet fra side til side i en glidende bevægelse, mens du holder dit blik fikseret på samme punkt.

Du kan gøre øvelsen:

  • Lettere ved at ligge dig og fiksere blikket på et punkt i loftet
  • Sværere ved at udføre den stående eller gående.

3. Øjenøvelser

 

4. Stå på tæer

Stående, løft dine hæle indtil du står på tæer. Hold denne position så længe som muligt. Prøv at kontroller bevægelsen når du sænker hælene igen.

Du kan gøre øvelsen:

  • Lettere ved at støtte dig til en stol eller lignende.
  • Sværere ved at skiftevis stå på tæer og hæle - hold fortsat stillingerne så længe som muligt.

4. Stå på tæer

Vil du vide mere

Senest opdateret

06.11.2019
toi