You are here

Om hjemmesiden

Hjemmesiden skal gøre det nemmere for dig som borger at finde information fra kommunen og udnytte muligheden for selvbetjening.

Favrskov Kommunes hjemmeside stiller informationer og selvbetjenings-muligheder til rådighed for borgere og virksomheder 24 timer i døgnet. Med hjemmesiden vil vi gerne gøre det nemt for dig at finde de informationer, du har brug for i din hverdag. Vi har samlet informationer om et emne, tilhørende selvbetjeningsløsninger, eventuelle links til lovgivning og kontaktoplysninger på samme side. Det skal gerne gøre det nemmere for dig.

På en lang række områder og services er der mulighed for, at du kan betjene dig selv via digitale selvbetjeningsløsninger. For nogle af områderne er det obligatorisk, at du skal bruge selvbetjening, når du skal ansøge om noget hos os. Det har Folketinget vedtaget ved lov. Du kan læse, hvilke områder der er omfattet af obligatorisk selvbetjening længere nede på siden.

Vi anvender cookies på hjemmesiden. Dels for at den skal fungere optimalt, dels for at kunne samle statistik, så vi kan se, hvordan hjemmesiden bruges. Nogle af de cookies, du kan finde på favrskov.dk, kan relatere til elementer, som vises på hjemmesiden fra tredje part. Eksempelvis anvender vi ikke Google Analytic til at samle statistik om brugernes færden på hjemmesiden. Men hvis vi viser en video fra eksempelvis Vimeo eller YouTube - som anvender Google Analytic - vil disse elementer indeholder cookies fra Google Analytic. Det samme gælder for tjenester som eksempelvis AddThis. 

Se, hvilke cookies vi anvender, og hvordan du eventuelt kan slå dem fra i cookiebanneret i nederste venstre hjørne af skærmen.

Hjemmesiden er bygget op i et CMS som hedder Drupal. Den er udviklet i samarbejde med en række andre kommuner i OS2web-samarbejdet. Det betyder, at flere kommuner er sammen om at udvikle nye komponenter og kan trække på ekspertise hos hinanden. 

En del af billederne på hjemmesiden er lokale fotos fra steder og begivenheder i kommunen. De steder, hvor det ikke er lokale fotos, er billederne fra Colorbox.com.

På hvilke områder er der obligatorisk selvbetjening?

Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. Som borger skal du gå på nettet, når du fx skal:

  • søge folkepension
  • søge boligstøtte
  • melde flytning til folkeregisteret
  • bestille et nyt sundhedskort
  • ansøge om børnepasning i fx vuggestue eller børnehave
  • skrive dit barn op, når det skal starte i skole og SFO.

Hvem gælder loven for?

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv på nettet ved hjælp af den relevante selvbetjeningsløsning, som kan findes på borger.dk.

Målet med lovgivningen

Den nye lovgivning om digital selvbetjening skal bidrage til regeringens mål om at frigøre offentlige ressourcer og samtidig gøre det lettere for dig at betjene dig selv hos det offentlige.

Borgere som har svært ved det digitale

De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Hvis der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan søge digitalt, er der fortsat mulighed for at få hjælp og vejledning.

Særlige forhold kan være, at du ikke kan bruge digital selvbetjening, fordi du:

  • har et særligt handicap
  • mangler de digitale kompetencer
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt NemID, og NemID kræves for den pågældende løsning.

Du kan læse om fritagelse for Digital Post.

Hvordan kan jeg få hjælp?

Du kan få hjælp fra din lokale borgerservice og på biblioteker. Her kan du både få vejledning og låne en computer.

Du kan også ringe til borger.dk's kontaktcenter, som kan give dig vejledning.

Jeg har ikke NemID - hvad gør jeg?

Nogle selvbetjeningsløsninger kræver, at du logger dig på med NemID.

Hvis du ikke har et NemID, skal du henvende dig til den myndighed, som løsningen eller ydelsen drejer sig om. Fx skal du henvende dig til kommunens borgerservice, hvis du skal have hjælp til flytning, lægeskift og til- eller framelding til Robinsonlisten.

Du kan også få hjælp til at oprette og straksudstede et NemID i kommunens borgerservice.

Læs også

Senest opdateret

09.10.2018
tjoh