You are here

Folkeskolerne bygger bro til erhvervsuddannelserne

  • Eleverne arbejder sammen i grupper, og målet er at få lavet huset.

    Eleverne arbejder sammen i grupper, og målet er at få lavet huset.

  • Tavlen viser, hvad opgaven går ud på - og eleverne kan her se husmodellen.

    Tavlen viser, hvad opgaven går ud på - og eleverne kan her se husmodellen.

  • Sådan skal huset gerne se ud efter det første besøg på Tradium.

    Sådan skal huset gerne se ud efter det første besøg på Tradium.

  • Eleverne lærer også en del om at samarbejde og byde ind, så opgaverne bliver løst.

    Eleverne lærer også en del om at samarbejde og byde ind, så opgaverne bliver løst.

Med initiativet ’Byg et hus’ går brobygningen til erhvervsuddannelserne allerede i gang i 3. klasse i Favrskov Kommune.

I disse dage er de første elever fra 3. årgang på deres første besøg på Tradium i Randers for at sætte gang i projektet ’Byg et hus’. Projektet på Tradium er et godt eksempel på det, der er intentionen med Partnerskabsaftalen på bygge- og anlægsområdet fra 2016. Aftalen er indgået mellem Favrskov Kommune, Den jydske Haandværkerskole, Aarhus Tech, Tradium og Dansk Byggeri.

Formålet med partnerskabsaftalen er blandt andet ’at styrke den generelle information til folkeskolens elever om bygge- og anlægsbranchens uddannelses- og jobmuligheder’.
’Byg et hus-konceptet’ er et godt bud på at styrke informationen og inspirere eleverne til et bredt blik på deres uddannelsesmuligheder. Fra 3.-6. klasse kommer eleverne én dag per klassetrin på Tradium i Randers eller Aarhus Tech, hvor de skal bygge et hus i størrelsesforholdet 1:20 under ledelse af erhvervsskolens undervisere. I løbet af de fire år bliver eleverne præsenteret for byggeriets mange forskellige faser, og de afprøver håndværksmetoder i tømrer-, maler-, murer- og elektrikerfagene. Forløbet understøttes af to dages forberedelse og efterfølgende opfølgning på skolerne i forbindelse med hvert besøg på erhvervsskolerne.

Anne Gammelby Lybecker, skolechef i Favrskov Kommune, glæder sig over, at ’Byg et hus-konceptet’ er kommet godt fra start:
- Det er et spændende og meget konkret koncept, hvor eleverne i bogstavelig forstand vokser med opgaverne, og de ender med at have stor viden om, hvad det kræver af kompetencer og færdigheder at uddanne sig til og arbejde med flere håndværk. Det er nyt, at vi inddrager eleverne så tidligt, men jeg tror på, at det er det rigtige tidspunkt at begynde på, så de får en større forståelse for, hvad man kan med en erhvervsuddannelse. Samtidig betyder det meget for dem, at undervisningen foregår på erhvervsskolerne, for så lærer de stederne at kende og møder både elever og undervisere.

Borgmester Nils Borring, der selv var med til at underskrive Partnerskabsaftalen tilbage i 2016, er glad for, at aftalen bliver omsat til konkrete tiltag.
- Vi er begunstiget af at have mange virksomheder og håndværkere i vores kommune, og i disse år er der godt gang i opgaverne og beskæftigelsen. Virksomhederne er afhængige af at kunne rekruttere de rigtige medarbejdere. Derfor bidrager vi gerne med tiltag, der kan åbne elevernes øjne for, at eksempelvis bygge- og anlægsbranchen også kunne være noget for dem. Samarbejdet med erhvervsskolerne og erhvervslivet er berigende for alle parter, understreger Nils Borring.

Birgit Liin, formand for Børne- og Skoleudvalget, er også positiv over for tiltaget, da øget kendskab til og erfaring med erhvervsuddannelserne er prioriteret i de seneste års budgetter:
- Byrådet har prioriteret åben skole-aktiviteter, da det omgivende samfund er en vigtig medspiller i arbejdet med at opfylde folkeskolens formål og fagenes mål. Ved at inddrage lokalsamfundets ressourcer kan vi styrke elevernes omsætning af teori til praksis, og på en engagerende måde bidrager det til alle elevers læring, trivsel og dannelse. Det er ’Byg et hus’ et glimrende eksempel på. Jeg ser samtidig gerne, at vi også får styrket kendskabet til andre erhvervsuddannelser end de håndværksmæssige, eksempelvis inden for social- og sundhedsområdet.

Læs artikel med to deltagende lærere: - Børnene er mega nysgerrige

 

 

Dato: 30. januar 2019

Senest opdateret:

30. januar 2019