You are here

Karrierelæring på skoleskemaet

  • I forløbet kommer nogle af eleverne på SOSO-skolen i Randers.

    I forløbet kommer nogle af eleverne på SOSO-skolen i Randers.

  • På Tradium i Randers er der også inkluderet et virksomhedsbesøg i dagene.

    På Tradium i Randers er der også inkluderet et virksomhedsbesøg i dagene.

  • På Den jydske Haandværkerskole i Hadsten får eleverne hænderne op af lommerne og bliver sat til at løse praktiske opgaver.

    På Den jydske Haandværkerskole i Hadsten får eleverne hænderne op af lommerne og bliver sat til at løse praktiske opgaver.

  • Her arbejder eleverne med indstillingerne, så maskinen på væggen bliver programmeret til at gøre det ønskede.

    Her arbejder eleverne med indstillingerne, så maskinen på væggen bliver programmeret til at gøre det ønskede.

  • På Haandværkerskolen får eleverne også lov til at få et praktisk indblik i, hvad en plastmager laver.

    På Haandværkerskolen får eleverne også lov til at få et praktisk indblik i, hvad en plastmager laver.

Fire skoler har med midler fra Undervisningsministeriet sat Karrierelæring på skemaet for 8. årgang og søgt ud i virkeligheden.

Hvilken ungdomsuddannelse skal jeg vælge efter 9. klasse, og hvordan finder jeg ud af, hvad der er det rigtige for mig? Nogenlunde sådan tænker mange elever i udskolingen, og Hadbjerg Skole, Præstemarkskolen, Østervangskolen og Haldum-Hinnerup Skolen er derfor gået sammen i forløbet ’Karrierelæring’ i håb om, at de kan hjælpe eleverne med at finde nogle svar.


Et bredere perspektiv

Med midler fra Undervisningsministeriet har de fire Favrskov-skoler fået mulighed for at sende deres 8. klasser ud på Tradium, SOSU Randers, Den jydske Haandværkerskole, Aahus Tech med virksomhedsbesøg og Aarhus Gymnasium. En elev kommer ud i to dage to af stederne, og fredagen bliver så brugt til at reflektere over besøgene og finde ud af, hvad der egentlig sagde dem mest.
13-årige Marcus Barrett og 14-årige Freja Sølvsten fra 8. A på Hadbjerg Skole har lige været på skolebesøg. Marcus besøgte Aarhus Tech og Den jydske Haandværkerskole, mens Freja var på Tradium og Aarhus Gymnasium.
- Det var spændende at stå lidt på egne ben sammen med ens kammerater og elever fra en anden folkeskole, men samtidig følte man sig også lidt lille. Jeg troede, at Aarhus Gymnasium lige var mig, men opbygningen og linjefagene var bare ikke det rigtige, så der skal jeg ikke hen, fortæller Freja, der har en fremtidsdrøm om at blive dyrlæge.
Marcus var mest begejstret for dagene på Den jydske Haandværkerskole:
- Det var virkelig spændende at se, hvad de egentlig laver, og jeg fik et meget bredere perspektiv på, hvad man kan blive. Lige nu har jeg nok en ide om, at jeg skal lave noget med it og programmering.
De er begge enige om, at man godt kan være lidt bange for at skulle vælge en ungdomsuddannelse, for hvordan ved man egentlig, hvad der er rigtigt for en?
- Men så er det godt, at vi har god tid til det, og at vi kan snakke med forældre og venner om det. Og så er det godt at komme ud og se, hvad det egentlig er for nogle steder, siger de begge.


Viden om uddannelserne

Signe Storr er lærer på 8. årgang på Hadbjerg Skole. Hun kan nikke ja til det gode i at komme ud på uddannelsesstederne, for i forløbet med Karrierelæring har hun haft mulighed for at tage med eleverne ud.
- Det har vi normalt ikke, når det hedder Brobygning. Men nu er vi med ude, og det er virkelig godt. Mange af os lærere er gået gymnasievejen i sin tid, og vi har ofte ikke fantasi og viden til at tænke så meget andet. Nu får vi mulighed for at se, hvad de faktisk laver på uddannelsesstedet og sætte os ind i, hvad det kræver af eleverne. Så jeg får også mere viden om uddannelserne, og det kan jeg bruge i min snak med eleverne. Vi skal væk fra at tænke, at der kun er én vej for eleverne. Samtidig er det godt, at de har været ude sammen med elever fra en anden skole, for det mix gør, at det bliver mere virkeligt for dem, lyder det fra Signe Storr.
 

Styrke i refleksionen

Britt Lundkvist Ovesen, viceskoleleder på Hadbjerg Skole, har været med i planlægningsarbejdet med de tre andre folkeskoler. Karrielæring kørte som et pilotprojekt sidste år, og arbejdet i år er så at videreudvikle det.
- Vi har fået midler til at gøre det her en gang og samle erfaringer, som vi kan brede ud til andre på baggrund af det her forløb. Vi har eksempelvis brugt penge på at have råd til bustransport. Så næste år må vi tænke kreativt og se, hvad der kan lade sig gøre. Styrken ved det her forløb er refleksionsarbejdet, hvor eleverne får et bredt kendskab til nogle uddannelser og hele tiden skal reflektere over det, de er en del af. De skal tænke i valg og ikke mindst fravalg. Det er også en styrke, at de drager ud på uddannelsesstederne sammen med elever fra en anden skole, for det giver noget dynamik og minder om det, de kommer til at opleve når de starter på en ungdomsuddannelse. Samtidig er det en stor styrke, at lærerne har mulighed for at komme med eleverne ud, for de får opdateret deres viden om uddannelserne og kan bedre indgå i en dialog med eleverne efterfølgende, understreger Britt Lundkvist Ovesen.
Og hun har fået positive meldinger fra nogle af de elever, der har været af sted:
- Eksempelvis snakkede jeg med nogle elever, der havde været på SOSU-skolen. De havde nu stor respekt for den uddannelse og var overraskede over, at det krævede menneskelige kompetencer på så højt et niveau.

Dato: 15. oktober 2018

Senest opdateret:

15. oktober 2018