You are here

Kreative fag byder på socialt samvær

  • I hjemmeskolen har nogle af eleverne fundet en makker, de godt må være sammen med, og her bager de løs med kig til de øvrige klassekammerater på skærmen.

    I hjemmeskolen har nogle af eleverne fundet en makker, de godt må være sammen med, og her bager de løs med kig til de øvrige klassekammerater på skærmen.

  • Lækre kyskager har eleverne på 5. årgang på Rønbækskolen blandt andet fremtryllet.

    Lækre kyskager har eleverne på 5. årgang på Rønbækskolen blandt andet fremtryllet.

  • På Ulstrup Skole har de budt kreativt ind med, hvordan coronavirus kan se ud.

    På Ulstrup Skole har de budt kreativt ind med, hvordan coronavirus kan se ud.

  • Robotter har eleverne på Ulstrup Skole også prøvet kræfter med.

    Robotter har eleverne på Ulstrup Skole også prøvet kræfter med.

De hjemsendte skoleelever har øjnene rettet mod en computerskærm mange timer hver dag. Sådan er det også for 5. årgang på Rønbækskolen i Hinnerup.

Men nu er madkundskab kommet på skemaet, hvor eleverne har prøvet kræfter med madlavningens kunst.

- Nogle af dem kan ikke dele et æg og tør ikke arbejde med et gaskomfur, mens andre har styr på røremaskinen og bevæger sig hjemmevant i køkkenet. Så det tager vi højde for, når vi finder opskrifter, for ingen skal jo komme til skade. Vi følger hinanden på Meet, og eleverne griner og pjatter, og det er en god måde at være sammen på, siger Louisa Steen Holmboe, lærer på Rønbækskolen.
De runder dagens indsats af med at spise sammen online, og indtil videre er det eksempelvis blevet til koldskål, kyskager, chokoladeboller, pandekager og abemad.
 

På Ulstrup Skole er der også kreative indslag på ugens skema. 2. årgang har lavet en ’coronavirus’ i billedkunst, hvor de med perler, modellervoks, Lego eller grøntsager giver hver deres bud på, hvordan coronavirus kan se ud. 3. årgang har også haft det kreative udtryk på skoleskemaet, da de har arbejdet med robotter i billedkunst, og de har hurtigt budt ind med hjemmebyggede robotter. Efterfølgende har de tegnet robotten – uden at kigge på papiret.

- Vi har i hele nedlukningsperioden haft de kreative/musiske fag på skemaet for alle vores elever. Igennem en legende og kreativ læring har vi fokus på elevernes trivsel, og det er med til at give lidt frirum fra skærmen. Under fremstillingen af produkterne har det virtuelle klasseværelse været fyldt af grin og hyggeligt fællesskab, siger Annika Østergaard, skoleleder på Ulstrup Skole.

På Rønbækskolen oplever Louisa Steen Holmboe, at eleverne efterhånden savner hinanden, og 0.-4. årgang ser frem til, at de må mødes på skolen igen mandag 8. februar:
- Børnene er gode til at affinde sig med situationen, men vi kan da godt mærke, at de gerne snart vil tilbage, også de ældste klassetrin. Vi har også holdt online forældremøder, for forældrene har også brug for lige at høre, hvordan det går og samtidig få lejlighed til at melde tilbage med status og erfaringer med hjemmeskolen.

Dato: 04. februar 2021

Senest opdateret:

04. februar 2021