You are here

Millionstøtte til makerspaces på Favrskov-skoler

  • Den digitale skulptur af et pindsvin har pigge,der kan lyse, og de kan trækkes ind. Pindsvinet kan også sige lyde.

    Den digitale skulptur af et pindsvin har pigge,der kan lyse, og de kan trækkes ind. Pindsvinet kan også sige lyde.

  • 3D-printere er et vigtigt redskab i makerspace.

    3D-printere er et vigtigt redskab i makerspace.

Syv skoler i Favrskov Kommune har fået fondsstøtte fra VILLUM FONDEN på i alt 5,6 mio. kr. til at indrette makerspaces på skolerne.

Et makerspace er et laboratorium, hvor eleverne skal designe løsninger til forskellige reelle problemer. Det kunne være at bidrage til at begrænse smittespredning, imødegå miljøproblemer eller skabe nye digitale produkter. 

De deltagende skoler er i første omgang Hadbjerg Skole, Præstemarkskolen, Haldum-Hinnerup Skolen, Søndervangskolen og Bavnehøjskolen, som deltager i det femårige projekt. To skoler støder til om et par år. 

De 5,6 mio. kr. skal bruges til at indrette lokaler med moderne digitalt udstyr som laserskærere, folieskærere, 3D-printere, lyd- og videofaciliteter og diverse robotteknologier.  Sideløbende med oprettelsen af de fysiske faciliteter vil der blive gennemført kompetenceforløb for skoleledelse, forvaltning, vejledere og elever fra skolerne. Gennem hele projektperioden vil der være aktionslæringsforløb med lærere. 120 elever i Favrskov Kommune er allerede nu uddannet som innovationsagenter. Disse elever bliver inddraget i projektet, og flere elever vil blive uddannet som innovationsagenter for at kunne bistå med ’elev-til-elev-aktiviteter’.

Målet er, at undervisningen i skolernes makerspace skal være meget praksisnært og produkt- og produktionsorienteret, og eleverne skal som hovedregel ende med en prototype eller et færdigt produkt, fortæller projektleder John Klesner og tilføjer:
- Skolernes makerspace tilfører dermed øget rum for at designe løsninger, som kan bruges i det virkelige liv. Jeg er meget glad for bevillingen, for skolernes makerspaces understøtter intentionen om et øget kendskab til naturvidenskab og især de tekniske erhvervsuddannelser, og peger desuden hen mod, at eleverne oplever en skole med ”real world problem solving” på dagsordenen.

Som udgangspunkt er det eleverne på 4.-6. årgang, der skal arbejde med makerspace, og det går i gang efter sommerferien 2021. I forbindelse med makerspace samarbejder Favrskov Kommune blandt andre med Designskolen i Kolding.

Læs Villum Fondens nyhed om fondsstøtten

Fakta:

Jammerbugt, Favrskov, Svendborg, Odense, Frederikssund og Lolland har i denne omgang fået bevillinger på i alt 31 mio. kr. af VILLUM FONDEN til at oprette makerspaces –læringslaboratorier for design, opfinderi og teknologi. I december 2019 fik Aabenraa, Aalborg, Gentofte, Greve og Lejre de første bevillinger, og det betyder, at der i dag er givet støtte til 11 kommuner.
VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN er almennyttige fonde, der støtter forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Dato: 19. november 2020

Senest opdateret:

19. november 2020