You are here

Peer-linjen rækker ud til de psykisk sårbare

Corona-situationen har lukket Danmark ned, og det kan mærkes mange steder. De psykisk sårbare kan ikke benytte deres normale tilbud, og mange har svært ved at sidde alene.

Det har peer-medarbejder Stine Hellerup Brøndum i København gjort noget ved, da hun for en uges tid siden har fået gang i Peerlinjen, hvor man kan få en telefonsamtale, hvis man eksempelvis har angst, en depression eller er ensom.

Peer betyder ligemand og navnet henviser til, at hjælperne på peerlinjen selv har personlige erfaringer med psykisk sygdom og det at komme ovenpå igen. To Favrskov-medarbejdere er blandt hjælperne, du kan få en snak med, hvis du har brug for det. Det er Cecilie Bruun og Christina-Regitze Pedersen. I Social og Psykiatri i Favrskov Kommune arbejder de til dagligt med peerstøtte.

- Christina-Regitze og jeg synes begge, det er et fantastisk initiativ, og det vil vi selvfølgelig gerne bakke op om, understreger Cecilie Bruun.
Hun har nået at have en vagt på tre timer. Borgeren skriver til peerlinjen@gmail.com eller skriver via Peerlinjens Facebookside, hvad han eller hun gerne vil snakke med en om. Så bliver opgaverne fordelt, så de frivillige kan ringe borgerne op.

- Vi siger, at en samtale max må tage 45 minutter, for derefter kan den godt begynde at gå i ring. Det er for alle generationer og for pårørende, og lige nu er det rigtig godt, at vi kan hjælpe, lyder det fra Cecilie, der via Peerlinjen snakker med borgere fra hele landet og ikke kun fra Favrskov.

 

Dato: 23. marts 2020

Senest opdateret:

23. marts 2020