You are here

Skærmkontakt er bedre end ingen kontakt

  • Esther Storgaard snakker med datteren via skærmen.

    Esther Storgaard snakker med datteren via skærmen.

  • Der var stor gensynsglæde, da Anette og Esther Storgaard fik mulighed for at snakke sammen via skærmen.

    Der var stor gensynsglæde, da Anette og Esther Storgaard fik mulighed for at snakke sammen via skærmen.

  • Anette Storgaard er selvfølgelig bekymret for sin 87-årige mor i denne tid.

    Anette Storgaard er selvfølgelig bekymret for sin 87-årige mor i denne tid.

Normalt besøger Anette Storgaard sin mor Esther på plejecentret Hinneruplund et par gange om ugen. I denne uge blev det for første gang til et skærmbesøg.

Coronakrisen har lukket plejecentrene ned for besøg, så Anette Storgaard tager ikke turen fra Aarhus til Hinnerup i disse uger for at besøge sin 87-årige mor Esther Storgaard på Hinneruplund.

- Det er jo klart et brud på vores rutiner, og vi mangler den småsnak, vi har. Jeg har det godt med, at jeg ser hende og mærker hendes tilstand. Selvfølgelig stoler jeg på personalet, men jeg vil også gerne selv se hende. Derfor har jeg også efterlyst en måde, hvorpå vi kunne have kontakt nu, siger Anette Storgaard, der lige har gennemført en samtale med sin mor via en tablet.

Det foregår med app’en Appinux Care, så det er en krypteret og sikker måde til denne kommunikation, hvor den pårørende bliver ringet op af plejecentret på det aftalte tidspunkt, og så kan borgeren og den pårørende snakke sammen i 10-15 minutter.

Esther har med Anettes hjælp tidligere prøvet at Facetime med børnebørn og oldebørn, så hun har prøvet at snakke via en skærm.
- Det var rigtig dejligt at snakke med hende og bare se hende. Jeg er selvfølgelig bekymret for hende. Mit bidrag i alt det her er, at jeg skal lade være med at besøge hende, for de er sårbare på plejecentret, og vi skal ikke risikere at smitte dem. Men jeg savner hende jo, og jeg kan ikke lade være med at tænke på det sørgelige i det, hvis hun skulle dø i denne periode, hvor jeg ikke kan være der for hende, forklarer Anette.
Hun er glad for, at der nu er ’kommet hul igennem’ til moderen og har allerede aftalt, hvornår hun skal snakke med Esther igen:
- Det er jo bedre end ingen kontakt.

Karin Juhl, velfærdsteknologikonsulent i Favrskov Kommune, har været med til at søsætte muligheden med app’en Appinux Care og opringningerne. På baggrund af erfaringerne fra Anettes Storgaards samtale med Esther er muligheden nu rullet ud til alle plejecentre i Favrskov Kommune.

- Det har været et stort ønske fra både plejecentrene og de pårørende, så vi kan være med til at mindske det savn, alle føler lige nu. Det tager lidt tid at få medarbejdere og pårørende godt introduceret til denne mulighed, men det er givet godt ud i form af glæde og taknemmelighed hos borgere og pårørende. Medarbejderne på plejecentrene gør et stort stykke arbejde for at passe på borgerne og sikre en så normal hverdag som muligt i en svær tid, siger Karin Juhl.

 

Dato: 26. marts 2020

Senest opdateret:

26. marts 2020