You are here

Skolechefen har sat sit eget hold

  • Bagerst fra venstre er det Annika, René og Morten og forrest fra venstre Ditte, Bjørn, Anne og Nick.

    Bagerst fra venstre er det Annika, René og Morten og forrest fra venstre Ditte, Bjørn, Anne og Nick.

  • De nye skoleledere har gode kolleger i den udvidede ledergruppe på skoleområdet.

    De nye skoleledere har gode kolleger i den udvidede ledergruppe på skoleområdet.

I løbet af det sidste års tid har seks ud af kommunens 13 folkeskoler fået ny skoleleder. Mød de seks nye på holdet.

1. april 2018 tiltrådte Anne Gammelby Lybecker som skolechef i Favrskov Kommune, og stort set samtidig begyndte et generationsskifte på skolelederfronten. Det betyder, at hun i sit første år som skolechef har ansat seks nye skoleledere – fire rekrutteret fra andre kommuner og to internt fra kommunen: Ditte Lyngby (Haldum-Hinnerup Skolen), Nick Pedersen (Hadbjerg Skole), René Baltzer Guldbrandsen (Søndervangskolen), Bjørn De Place (Bavnehøjskolen), Annika Rikke Østergaard (Ulstrup Skole) og Morten Tipsmark (Skovvangskolen).

Læs deres svar på seks fælles spørgsmål:

Hvordan er det at blive modtaget som ny skoleleder i Favrskov Kommune?
Det er både hjerteligt og professionelt. På et tidspunkt kigger borgmesteren forbi til en uformel snak, og man møder både fagchefer og direktører. Der er kort mellem ledelseslagene, og dermed bliver man modtaget i en hel organisation og ikke kun lokalt. Så du bliver hurtigt en del af Favrskov Kommune, men der er godt nok mange ansigter, du skal huske!

Hvilke fordele og ulemper er der ved, at I er mange nye på holdet?
Der er opmærksomhed omkring os i gruppen og en åbenhed i forhold til vores mange spørgsmål. Derfor har man også oplevelsen af, at man har indflydelse på det store billede, og at ens bidrag bliver efterspurgt og hørt. Alt er ikke bare plejer, og vores erfaringer og kompetencer bliver hurtigt brugt i forskellige arbejdsgrupper. Vi har erfaringer med os, og mange mellemledere har også erfaringer, så tabet af erfaringer er ikke så stort i det her generationsskifte.

Hvad præger jeres arbejdsdage lige nu?
MUS-samtaler og andre samtaler fylder, så vi kan lære alle at kende og finde ud af, hvad den enkelte brænder for, og hvor udfordringerne er. Vi skal finde ud af, hvor vi er landet, hvordan er procedurerne, hvordan gør vi os synlige, og nogle af os kigger ind i ledelsesteamet og sætter retning på god ledelse, da vi lige har ansat nye lederkolleger. Og for os to, der har flyttet position internt handler det om at positionere sig og nu snakke fra en anden placering, hvor der bliver lyttet anderledes til en, og hvor man af og til må tage nogle beslutninger, der ikke altid er lige populære.  

Hvad kendetegner skoleledelse i Favrskov set fra jeres pind?
Folk byder sig til, og det giver tryghed, at man kan ringe til en ’ven’ og få sparring. Der er stabilitet, da mange afdelingsledere og viceskoleledere har været med længe. Der er en høj grad af tillid og decentralisering, hvor vi har fokus på kerneopgaven og på at udvikle. Det betyder, at der bliver spurgt nysgerrigt og ikke kontrollerende ind. Vi er hinandens indpiskere og ryg, og vi kan kaste alt på bordet. Det giver en positiv energi.

Hvad kan I bruge de øvrige ledere til?
Vi tænker i udvikling lokalt, men vi tænker også på tværs i forskellige arbejdsgrupper, hvor vi får indblik og dermed har et helhedssyn på skolerne. Der er en grundlæggende åbenhed, og man bliver hurtigt inviteret ind til en kop kaffe, hvis man efterspørger faglig sparring. Afdelingsledere og viceskoleledere er også ofte med til vores møder, og det betyder, at der er bred viden om, hvad der foregår, og det kan vi i høj grad bruge i det daglige arbejde.

Hvor længe er man ny?
Det er man i mere end 100 dage, og i forældrenes øjne er man det længere. Man er ny den første dag, man starter, og derefter bliver man jo brugt, selv om man langt fra ved det hele. Folk forventer hjælp her og nu, så du må bare byde ind. Folk har tillid til en, og i det lokale er der hele tiden nogen at læne sig op ad. Og så kan man efter flere måneders ansættelse få en konkret opgave, man ikke har løst før, og så er man lige ny igen.

Skolechefen har ordet:
Med et generationsskifte mister man viden og erfaring, men skolechef Anne Gammelby Lybecker kalder det alligevel et privilegium at have mulighed for at sætte så stor en del af sit eget hold.
- Det giver nyt blod på skoleområdet, og det betyder nye ideer, ny energi, nye vinkler og nye frugtbare relationer og erfaringsudveksling på hele skoleområdet. Det kan kun komme vores elever, forældre og medarbejdere til gode. Samtidig er jeg også ret tilfreds med, at vi selv ’gror’ ledertalenter i kommunen. De har lyst til mere ansvar, og det er fantastisk, at vi har haft mulighed for at give dem det. Samlet har vi en skoleledergruppe på cirka 45 ledere, der ambitiøst og målrettet går efter at sikre fremtidens skole for vores børn og unge. Det er en rejse, der aldrig slutter, for vi er altid på vej til at blive endnu dygtigere, lyder det fra Anne Gammelby Lybecker.

 

Dato: 12. april 2019

Senest opdateret:

12. april 2019