You are here

Talentprogram viser sit værd på skoleområdet

  • Rasmus Møller, direktør for Børn og Skole, overrækker beviserne på gennemført uddannelse - her til Lene Søndergaard fra Rønbækskolen i Hinnerup.

    Rasmus Møller, direktør for Børn og Skole, overrækker beviserne på gennemført uddannelse - her til Lene Søndergaard fra Rønbækskolen i Hinnerup.

  • Her hele holdet - med undtagelse af tre, der ikke kunne deltage. Katrine Klixbüll står i forreste række i hvid skjorte og sorte bukser.

    Her hele holdet - med undtagelse af tre, der ikke kunne deltage. Katrine Klixbüll står i forreste række i hvid skjorte og sorte bukser.

  • Bjørn De Place er i dag viceskoleleder på Bavnehøjskolen i Hadsten.

    Bjørn De Place er i dag viceskoleleder på Bavnehøjskolen i Hadsten.

Favrskov Kommune har skabt sit eget talentprogram på skolerne, og to af deltagerne er allerede videre til lederjobs.

”På sporet af de næste ledere” er titlen på kommunens udviklingsforløb for lærere og pædagoger. 16 lærere og pædagoger har lige afsluttet forløbet og evalueret det. Hans Jørgen Nielsen-Kudsk, skolechef i Favrskov Kommune, har været med til at tage udfordringen op med at finde og udvikle ledertalenterne i egne rækker, og han er yderst tilfreds med forløbet.
- Vi har lige rundet skoleåret af, og talentprogrammet er i høj grad med til at sikre, at vi kan stille med de rigtige talenter, når vi får nogle ledelsesmæssige huller eller udfordringer. Med talentprogrammet signalerer vi, at vi også har fokus på udvikling, fastholdelse og tiltrækning, siger Hans Jørgen Nielsen-Kudsk.

En af deltagerne i talentprogrammet er Bjørn De Place, der er læreruddannet og nu viceskoleleder på Bavnehøjskolen i Hadsten.
- Da jeg begyndte på forløbet, var jeg lærer på Haldum-Hinnerup Skolen, men midt i forløbet søgte og fik jeg stillingen på Bavnehøjskolen. Min daværende leder havde indstillet mig til at deltage i udviklingsforløbet. Før det havde hun prikket til mig for at høre, om jeg gerne ville denne vej, men sådan noget skal også lige passe med familien og fritiden. Jeg har ikke været i tvivl om, at jeg gerne ville noget ledelse, men det er aldrig til at time det, så det passer 100 procent, siger Bjørn De Place.

Sammen med de 15 øvrige deltagere har han på fastlagte undervisningsdage modtaget undervisning på VIA og deltaget i coachsamtaler, netværksmøder, vejledning og mentorsamtaler. Der har også været dialogmøder og individuelle samtaler med skolechefen og HR for at få egne udviklingsområder og overvejelser om ledelse i spil.
- Forløbet har været godt skruet sammen, hvor vi har fået en masse teoretisk viden, som så er blevet sat i spil med konkrete cases og problemstillinger fra vores hverdag. Jeg er glad for, at forløbet har varet et år, for man skal også have sig selv med i det og lære over tid, understreger Bjørn De Place.

Han peger på, at talentprogrammet har været afklarende og kvalificerende, og det er netop også nogle af målene, siger Hans Jørgen Nielsen-Kudsk, skolechef i Favrskov Kommune:
- Der er mange udfordringer og komplekse opgaver i en skolelederstilling i dag, så derfor har vi i høj grad brug for ledertalenter. Talentprogrammet viser, at det giver god mening at dyrke talenterne selv, så vi kan være mere selvforsynende, når behovet opstår. Men vi slår selvfølgelig også stadig ledige stillinger op. Deltagerne har evalueret forløbet rigtig positiv, så forhåbentlig udbyder vi det igen på et senere tidspunkt.

Rebecca Abl Jørgensen, rekrutterings- og lederudviklingskonsulent i Favrskov Kommune, har været med til at planlægge udviklingsforløbet.
- Deltagerne bliver bevidste om deres egne styrker og svagheder og finder ud af, om de i virkeligheden har det godt med at være leder. De får mulighed for at arbejde med ledelse som et fag, og det er netop styrken ved forløbet, siger Rebecca Abl Jørgensen.

Lærer Katrine Klixbull fra Skovvangskolen i Hammel har også deltaget i forløbet, og det er lige faldet på plads, at hun fra august i år konstitueres i stillingen som viceskoleleder på Tungelundskolen i Thorsø, fortæller Hans Jørgen Nielsen-Kudsk:
- Jeg er meget glad for, at hun har takket ja, for det handler ikke bare om at få et puslespil til at gå op, men mere om at matche de rigtige mennesker, så ledelsen på skolen bliver styrket.

Dato: 01. juli 2016

Senest opdateret:

01. juli 2016