You are here

Ulstrup sætter science på skoleskemaet

  • Thomas Uhrskov snakker med gruppen efter oplægget for hele klassen.

    Thomas Uhrskov snakker med gruppen efter oplægget for hele klassen.

  • Eleverne får en snak med Thomas Uhrskov, inden de kommer med ud at køre i elbilen.

    Eleverne får en snak med Thomas Uhrskov, inden de kommer med ud at køre i elbilen.

  • Sofia Hartmann, yderst til højre, sammen med de andre i gruppen.

    Sofia Hartmann, yderst til højre, sammen med de andre i gruppen.

Onsdag er linjefagsdag på Ulstrup Skole, og det er udskolingen vild med.

 

Den globale linje, science-linjen og den innovative linje. Det er tilbuddene til eleverne i 7., 8. og 9. klasse. Efter et kort prøveforløb har alle elever valgt en linje, og den linje beholder de frem til, at de runder folkeskolen af.

Denne onsdag inviterer science-linjens 25 elever indenfor. De har fokus på bæredygtig energiforsyning og forurening, fortæller lærer Lotte Pedersen.

- Vi har blandt andet besøgt Thorsø Biogas og Elmuseet, og vi vil se nærmere på fødevareproduktion, hvor vi eksempelvis vil dyrke grønsager, både økologisk og konventionelt. Lige nu har vi et kort forløb med elbiler, hvor fire elbilejere deltager til elevernes store begejstring. Så har de mulighed for at komme ud at køre i bilerne og inddrage ejerne som eksperter, forklarer Lotte Pedersen.

En af ejerne er Thomas Uhrskov, der også er forældrerepræsentant i bestyrelsen på Ulstrup Skole. Han snakkede med Lotte Pedersen om faget og foreslog, at de kunne sætte fokus på elbiler. Hurtigt fandt han frem til tre andre, der også gerne ville deltage, og dermed var de klar til at bidrage.
- Eleverne er meget interesserede, og de stiller nogle yderst relevante spørgsmål. Desuden har de bidraget med nogle interessante problemstillinger, så jeg føler, at vi alle får noget ud af det, siger Thomas Uhrskov, der selv har leveret et kort oplæg om elbiler i Danmark, billedliggjort med egne tegninger. Han har en Renault Zoe, og de tre andre deltagere har en Zoe, en Tesla og en Peugeot.

Hvordan kan elbiler understøtte Danmarks miljømæssige mål? Sådan lyder problemformuleringen fra den gruppe, Thomas Uhrskov arbejder sammen med. Det er Morten Skov Thomadsen, Pernille Pagter og Laura Zanini.
- Det er et ret relevant spørgsmål at stille, synes vi, og det er spændende at sætte sig ind i. Det er fedt at få nogle eksperter ind og snakke med i stedet for kun at søge på Wikipedia, siger de tre elever.

I en anden gruppe har de arbejdet ud fra spørgsmålet: Tror vi, det er biler på el eller brint, der er fremtiden? Det har 15-årige Sofia Hartmann været med til at undersøge sammen med tre andre. De har været ude at køre i Teslaen.
- Det er virkelig en fed bil. Den accelerer hurtigt, der er gps, og den er på nettet hele tiden. Jeg troede, at elbiler var langsomme og ret umoderne i udstyret, men det er de jo slet ikke, lyder det fra Sofia Hartmann, der i fællesskab med de andre i gruppen er ved at gøre deres fremlæggelse klar til næste onsdag.
Hun er vild med onsdagene, da science lige er hende, og onsdagen fungerer som et afbræk i den almindelige uge.
- Jeg var ikke i tvivl om, at jeg ville vælge science, for det interesserer mig, og jeg vil gerne på teknisk gymnasium, når jeg har været på efterskole. Umiddelbart troede jeg, at mange ville vælge efter, hvad deres kammerater valgte, men sådan har det ikke været. Man har valgt efter interesse, og det er godt, for så går man mere op i det. Det er sjovt og hyggeligt at være sammen med de andre elever fra 7. og 8. klasse, for vi lærer hinanden at kende på en anden måde, og vi kan hjælpe hinanden, siger Sofia Hartmann.

Og svaret på deres spørgsmål om brint eller el, lyder til at blive el.



 

Dato: 18. januar 2016

Senest opdateret:

18. januar 2016