You are here

Verdensmålene som nutidige hulemalerier

  • Eleverne er gode til at gå i gang og maler motiverne op flere gange, så de står tydeligere.

    Eleverne er gode til at gå i gang og maler motiverne op flere gange, så de står tydeligere.

  • Morten Tropp giver også en hånd med på betonvæggen.

    Morten Tropp giver også en hånd med på betonvæggen.

  • Budskaberne spreder sig på væggen.

    Budskaberne spreder sig på væggen.

Rønbækskolen i Hinnerup deltager i projektet ’Kunst på tværs’, der ’skal vække børn og unges kreativitet, fantasi og nysgerrighed på verdens globale udfordringer og muligheder’.

Kunstner Morten Tropp, Hinnerup, styrer forløbet med først 4. B og derefter 5. A fra skolen. FN’s Børnekonvention og de 17 verdensmål er den tematiske ramme for arbejdet, og sammen med Morten og de involverede lærere har eleverne snakket om børns behov, rettigheder og medindflydelse, og de er kommet omkring klima, bæredygtighed, fattigdom, sult og ligestilling.
- Og så er de altså gode til at gå i gang, da de ikke er så bundet af, hvordan det skal se ud. Hvis de går i stå, så snakker vi sammen og søger mere inspiration, fortæller Morten Tropp.

Det store ’lærred’ for eleverne er tunnellen under Ådalsvej ved Rønbækskolen, hvor Morten Tropp længe har savnet noget udsmykning på den grå beton, og i forarbejdet med eleverne har han ladet sig inspirere af de gamle hulemalerier.

Eleverne har også været i fuld gang med at lave deres egen maling af rødbeder, græs, blade, bark, tang, hyben og brombær, og de har knust kalk fra Djursland og brugt ler både fra Fur og fra Rønbækken lige rundt om hjørnet. Så det er maling fuldstændig uden kemi.
- Det giver nogle mere afdæmpede farver, og med tiden vil det tone ud, men måske det så passer med, at vi skal sætte fokus på noget nyt, eller tage fat i verdensmålene igen. En af eleverne sagde til mig, at det jo faktisk ikke var pænt! Det er jo helt ok at synes det, og måske svarer det meget godt til, at vi heller ikke behandler jorden særlig pænt, siger Morten Tropp.

Fakta:

Projektet ’Kunst på tværs’ vil udvikle og afprøve metoder til, hvordan kunst i skolen kan vække børn og unges kreativitet, fantasi og nysgerrighed på verdens globale udfordringer og muligheder. Den tematiske ramme om forløbene er FN’s Børnekonvention og de 17 verdensmål. Professionelle kunstnere samarbejder med lærerne. Projektet er støttet af Region Midtjylland, og Netværk for Børne- og Ungekultur i Region Midtjylland står bag.

Dato: 10. september 2021

Senest opdateret:

10. september 2021