Eleverne får hands on i smedjen



Normalt byder en skoledag på timer i stolen, computere og info på smartboards. Når skoledagen foregår i smedjen på Østervangskolen i Hadsten er det hele byttet ud med forklæder, handsker, briller og høreværn. 6. a fra Søndervangskolen i Hammel har været smed for en dag.
Eleverne har forberedt sig to og to hjemme på skolen til smededagen, hvor de har designet forskellige knager. Og så har de valgt den, der var mest egnet. Nu står de med ild i essen, små jernstykker, en ambolt og en tung hammer, så de kan arbejde sig hen imod en færdig knage. Peter Møller, der er pædagog på Østervangskolen, står for undervisningen, og der bliver lyttet, når han giver råd og vejledning og ikke mindst kigget med, når han viser, hvad de skal gøre.
Margit Henriksen er lærer i dansk og tysk på Søndervangskolen i Hammel, og det er hendes første besøg i smedjen.
- Det er et tilbud i forbindelse med Åben Skole, og vi er heldige med det her sted, hvor eleverne får hands on og prøver noget, de aldrig har prøvet før. Det spiller fint sammen med faget Håndværk og Design og vores innovative tilgang i Makerspace. Her bliver det meget håndgribeligt, og for nogle kan det virke voldsomt med ilden og de høje lyde. Vi har også projektet med ’Byg et hus’, hvor de igennem flere klassetrin prøver at bygge og indrette et hus i miniformat. Måske sætter det hele en spire i dem til, hvad de skal bagefter, så de tænker mere bredt over deres ønsker og muligheder, lyder det fra Margit Henriksen, der hjælper en af grupperne med at banke med hammeren på det opvarmede jern.
- Lige om lidt, mine damer og herrer, så viser jeg, hvordan man laver den sidste detalje – nemlig krogen, råber underviser Peter Møller ud i rummet. Melanie og Nadine kigger med. De synes både, det er sjovt og svært, men på sigt er håndværk vist ikke noget for dem, siger de:
- Det er sjovt og hyggeligt, men også lidt skræmmende, fordi det er så varmt. Vi er ok stolte af den knage, vi har lavet, men vi kan bedre lide at have matematik end det her. Til gengæld er det her bedre end dansk.
Marius og Victor er mere begejstrede. De laver begge en knage.
- Det er sjovt og spændende at prøve og helt anderledes end det, vi ellers laver. Det må godt være udfordrende, så vi skal lære noget nyt. Selvfølgelig er vi også lidt bange, fordi det er så varmt. Det er fedt at lave noget med hænderne og ikke bare sidde stille, siger de to, der også har et bud på, hvad de vil lave i fremtiden. Victor vil gerne være gartner og Marius landmand.
I det åbne langhus ved siden af smedjen er den anden halvdel af klassen i gang med at støbe tin i små forme. Jonas kan fremvise et kors, han gerne vil have lavet et hul i, så det kan komme rundt om halsen, mens en anden har lavet noget, der ligner Thors hammer, men der skal files lidt på den, før den er færdig.
- Vi kan godt blive lidt længere, når vi er tilbage på skolen, for vi vil gerne have dem færdige, lyder det fra drengene.
- Det er skønt at høre, og det hører vi i hvert fald ikke, hvis det drejer sig om en dansktime, siger Margit Henriksen.


