Inspirationsmøde om Grøn Skole har sat tankerne i gang

17.01.2023
Møde på Korsholm Skole om indsatsen med Grøn Skole.
Rikke Harboe Jensen, formand for Favrskov Lærerforening, byder velkommen til mødet, mens tovholder Aksel Madsen står yderst til venstre.
Møde på Korsholm Skole om indsatsen med Grøn Skole.
10 ud af 13 folkeskoler i Favrskov Kommune var repræsenteret på mødet om Grøn Skole.

Favrskov Lærerforening vil gerne sætte fokus på grøn dannelse og bæredygtighed på folkeskolerne i Favrskov Kommune. Derfor har de lige afholdt et møde om ’Grøn Skole’ med bred opbakning fra skolerne.

10 ud af kommunens 13 folkeskoler var repræsenteret på mødet, der foregik på Korsholm Skole, hvor en af initiativtagerne til mødet, Aksel Madsen, underviser til daglig. Han glæder sig over den brede opbakning.
- Mødet var tænkt som et inspirationsmøde om, hvordan skolerne kan arbejde med grøn omstilling og bæredygtighed, eksempelvis via Friluftsrådets program ’Grøn Skole’. Det program er vi selv gået i gang med på Korsholm Skole, og det er en succeshistorie, da det er groet fra medarbejdersiden. Det betyder, at vi har gang i mange små grønne og bæredygtige projekter, der sætter aftryk på vores skole, uden at det føles som merarbejde, siger Aksel Madsen, der også er kredsstyrelsesmedlem i Favrskov Lærerforening.

 

Fodformet og de syv trin

Biolog Morten D.D. Hansen fra Molslaboratoriet holdt et kort oplæg på mødet om børn og natur og om at gøre ’fede, operationelle ting, så det ikke bliver alt for kedeligt og fodformet’. Mette L. Ferrum fra Friluftsrådet deltog også på mødet, og hun satte flere ord på Friluftsrådets certificeringsprogram ’Grøn Skole’, som netop Korsholm Skole er blevet en del af. Det er et program med syv trin, og afslutningen på de trin er, at skolen med den grønne indsats kan blive certificeret og få det grønne flag.
 

Skal røre og gøre

Fra Østervangskolen i Hadsten deltog blandt andre lærer Anne Ørskov. Hun glæder sig over, at det netop er Favrskov Lærerforening, der har taget initiativ til at holde mødet:
- De er med til at så et frø hos os, og der bliver os ikke noget pålagt. Der var ikke kun naturfagslærer med fra vores skole, og det tegner godt, for så taler vi om en bred forankring. Vi har allerede gang i meget i forhold til grøn dannelse og bæredygtighed, men vi mangler måske at samle vores indsats og også at blive bedre til at fortælle om det. Eleverne vil rigtig gerne være med til at sætte et aftryk og er vilde med undervisning, hvor de skal røre og gøre.
Anne Ørskov vil nu drøfte det videre med kollegerne.
- Jeg blev i hvert fald grebet af det. Så må vi se, om vi skal gå videre med det, og hvad ledelsen eventuelt siger til det, lyder det fra Anne Ørskov.

 

Gøre verden større

Fra Rønbækskolen i Hinnerup deltog lærer Henrik Øllgaard Olsen sammen med et par kolleger. Han siger, at tiltag som at måle vandkvalitet i søen og åen, finde kriblekrabledyr og artsbestemme allerede er en del af undervisningen på flere klassetrin.
- Vi skal bare være bedre til at fortælle omverdenen om det. Sammen med mine kolleger vil jeg nu tale med ledelsen og lærerkollegiet om ’Grøn Skole’, så vi sammen og kvalificeret kan beslutte, om det er noget, vi skal gå ind i. Som Morten D.D. Hansen sagde på mødet, så er det noget, vi gerne vil. Lige som vi gerne vil de praktisk-musiske elementer. Det er med til at gøre verden større og øge forståelsen, understreger Henrik Øllgaard Olsen.