Når tegninger kan hjælpe viden på vej

26.04.2022
To deltagere i et kursus om at tegne.
Mette Dalstrup Lading (tv.) fik meget ud af temadagen om grafisk facilitering.

Et hold undervisere i naturfagene fra folkeskolerne i Favrskov Kommune har været forbi Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro for at styrke deres formidling via tegninger.

Vi kan godt drukne hinanden i ord, og nogle gange kan simple streger få et budskab endnu bedre frem og skabe forståelse og sammenhænge. Det oplevede deltagerne i kursusdagen om grafisk facilitering i naturfagene. En af deltagerne er Mette Dalstrup Lading, der er lærer i naturfag i udskolingen på Præstemarskolen i Søften. Hun har ikke fortrudt sin deltagelse i temadagen og glæder sig over, at en kollega fra skolen også deltog, så de kan holde hinanden oppe på den nye viden.


- Jeg er virkelig ikke god til at tegne, men det var fedt at få et indblik i, hvad tegninger kan hjælpe på vej. Vi skal gøre det simpelt og undgå for mange detaljer i vores tegninger. Et menneske kan godt tegnes som en søstjerne, og vi skal også have eleverne væk fra computerne, så de selv skal tegne. Vi fik også et indblik i, hvad farver, skygger, former og en ramme kan gøre for formidlingen, fortæller Mette Dalstrup Lading.

Med hjem fra kursusdagen fik deltagerne en skabelon med tegninger, der kan bruges til at evaluere et gruppearbejde.
- Den kan bruges i mange sammenhænge, og den kommer jeg til at bruge. Jeg vil nok forberede mine tegninger og ikke tegne i det fri på klassen, da jeg ikke er så god endnu, lyder det fra Mette.

Naturfagene er biologi, geografi, natur- og teknologi og fysik/kemi.