You are here

Bestil pas

Skal du have nyt pas, skal du bestille tid i først.

Nyt pas

Borgerservice har kun åbent for borgere, der har bestilt tid

Når du skal have nyt pas til dig selv eller dine børn, kan du med fordel forberede dig hjemmefra ved at udfylde ansøgningen digitalt via selvbetjeningen

Vær opmærksom på, at selvom du/I udfylder ansøgningen på forhånd, skal alle altid møde personligt op for at afslutte ansøgningen om pas, da dit pas skal indeholde underskrift, fingeraftryk og et godkendt pasfoto. Husk, at du kun må møde op i Borgerservice, hvis du har en tid.

Se åbningstiderne i Borgerservice her

Læs reglerne om pas på borger.dk

Mere end ét pas

Skal du have lavet mere end et pas, skal du udfylde en ansøgning og booke en tid for hver person, der skal have nyt pas. 

Medbring venligst

Du skal tage dit gamle pas med. Har du ikke et pas i forvejen, skal du have en dåbs-, navne- eller fødselsattest med. Det er ikke nok, at du har sundhedskortet med.

Et billede der opfylder kravene. Du kan få taget billede i Borgerservice for 125,- 

Se kravene til pasbilleder på Politiets hjemmeside her

Pris

Se priserne for pas på borger.dk under Regler om pas > Hvad koster et pas? 

Du skal betale for passet, når du kommer og søger om pas. Betaling kan ske med kontanter, Dankort, internationale betalingskort eller MobilePay.

Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni.

Leveringstid

I forbindelse med genåbningen af samfundet, oplever Borgerservice lige nu en markant stigning i antallet af pasbestillinger. Rigspolitiets producent af pas oplyser, at der beklageligvis kan opleves forsinkelser på op til 5-7 arbejdsdage på levering af pas. Forsinkelserne skyldes et stort antal pasbestillinger. Du må derfor forvente en længere ventetid på passet, og der kan muligvis gå op til 5-6 uger før du har dit nye pas i hånden.

Borgerservice opfordrer derfor til, at du bestiller dit nye pas i god tid, hvis du ved, at du skal ud og rejse. Har du ikke akut brug for et nyt pas lige nu, opfordrer de til, at du først fornyer passet efter sommerferien.

Pas til børn

Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er, og skal også møde op personligt i Borgerservice (med tidsbestilling).

Inden I møder op med barnet, kan I med fordel udfylde en digital ansøgning til barnets pas hjemmefra. 

Fælles forældremyndighed

Hvis I har fælles forældremyndighed skal begge forældre skal give samtykke til, at vi må udstede et pas. Har vi intet samtykke, kan vi ikke udstede pas.

Læs reglerne om pas til børn på borger.dk

Medbring venligst

Du skal tage barnets gamle pas med. Har barnet ikke et pas i forvejen, skal du have en dåbs-, navne- eller fødselsattest med. Det er ikke nok, at du har sundhedskortet med.

Vær opmærksom på, at Borgerservicecentret ikke kan tage foto af børn under to år. Kommunen anbefaler, at du benytter en autoriseret fotohandler eller fotograf. 

Se kravene til pasbilleder på Politiets hjemmeside her

Pris

Se priserne for pas på borger.dk under Regler om pas > Hvad koster et pas? 

Du skal betale for passet, når du kommer og søger om pas. Betaling kan ske med kontanter, dankort, internationale betalingskort eller MobilePay.

Har du mistet dit pas?

I Danmark:

Hvis dit pas er mistet ved en strafbar handling (stjålet), skal du indgive en politianmeldelse. Borgerservice kan først bestille et nyt pas, når du kan forevise en anmeldelseskvittering fra Politiet. 

Du skal medbringe:

  • original dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden egnet legitimation samt billedlegitimation
  • sundhedskort (sygesikringsbevis), hvis dit personnummer ikke fremgår af attesten eller af din billedlegitimation. 
  • vellignende foto, som lever op til billedkravene.
     

I udlandet:

Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med to pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, indtil du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.

Kontakt

Borgerservicecentret
Skovvej 20
8382 Hinnerup


Direkte telefonnummer:

Tlf. 89 64 63 26
Tlf. 89 64 63 29
Tlf. 89 64 63 24
 

Senest opdateret

13.07.2021
vivbr