Vejledning i 7.-10. klasse

Vores uddannelsesvejledere tilbyder forskellige vejledningsaktiviteter i 7., 8. 9. og 10. klasse. 

Vejledningsaktiviteter 7.-10. klasse

Kommunens skole- og vejledningsindsats for 7. årgang:

  • Kollektiv vejledning i slutningen af 7. årgang, hvor eleverne introduceres til skolens uddannelsesvejleder, og det kommende samarbejde om valg af ungdomsuddannelse.
  • Flere skoler deltager i skole/virksomheds-samarbejde, hvor den enkelte klasse besøger en lokal virksomhed, møder de forskellige fagligheder og arbejder med en konkret opgave på stedet. Understøttes før og efter i undervisningen. 
     

Kommunens skole- og vejledningsindsats for 8. årgang:

  • Ved skoleårets start afholdes forældremøder, hvor uddannelsesvejlederen deltager og introducerer de aktiviteter, der skal foregå frem mod et kommende uddannelsesvalg.
  • Uddannelsesdag for eleverne med fokus på uddannelse og erhverv i form af vejledningsworkshop, møde med rollemodeller og skolens egen Skills konkurrence, hvor praksisfaglighed er i spil.
  • Kollektiv vejledning af UUJ med fokus på introduktionskursus, ug.dk, eVejledning samt erhvervspraktik og fremtidige uddannelses- og beskæftigelsesvalg.
  • Uddannelsesaftener for elever og forældre med deltagelse af ungdomsuddannelser, der præsenterer egne uddannelser.
  • Obligatoriske introduktionskurser, hvor eleverne besøger to ungdomsuddannelser efter eget valg (hhv. 2 og 3 dage). Forberedes og evalueres i undervisningen med deltagelse af uddannelsesvejlederen.
  • Erhvervspraktik i foråret på 8. årgang. Eleverne har mulighed for at komme i erhvervspraktik i et erhverv – blandt andet inden for erhvervsuddannelserne. Understøttes i undervisningen før og efter med deltagelse af uddannelsesvejlederen.
  • DM i Skills er det årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Alle 8. klasser tager med til DM i Skills, hvor de oplever de mange konkurrencer, udstillinger og præsentationer af erhvervsuddannelserne.

Der tilbydes løbende individuelle samtaler til alle.

Kommunens skole- og vejledningsindsats for 9. årgang:

  • Kollektiv vejledning af UU med ungdomsuddannelsesfokus samt udfyldelse af optagelse.dk samt og fokus på uddannelses- og beskæftigelsesvalg.
  • Uddannelsesaftener for elever og forældre med deltagelse af ungdomsuddannelser, der præsenterer egne uddannelser.
  • Brobygning i efteråret for elever med behov for yderligere afklaring i forhold til uddannelsesvalg. Eleverne kan besøge ungdomsuddannelser efter eget valg (hhv. 2 og 3 dage). Understøttes i undervisningen og vejledningen før og efter brobygningen.
  • Erhvervspraktik i efteråret på 9. årgang. Eleverne har mulighed for at komme i erhvervspraktik i et erhverv – blandt andet inden for erhvervsuddannelserne. Der er også mulighed for såkaldte temapraktikker, eksempelvis i forsvaret. Understøttes i undervisningen før og efter med deltagelse af uddannelsesvejleder.
  • 9. årgang deltager i et praksisfagligt forløb udviklet i et samarbejde mellem Naturvidenskabernes Hus, Grundfos og Favrskov Kommune.

Der tilbydes løbende individuelle samtaler til alle.

Kommunens skole- og vejledningsindsats for 10. årgang:

  • Kollektiv vejledning i forhold til afklaringsforløb, ungdomsuddannelser og erhvervspraktik, samt fremtidigt uddannelses- og beskæftigelsesvalg, herunder udfyldelse af optagelse.dk.
  • Ved skoleårets start afholdes forældremøder, hvor uddannelsesvejleder deltager og introducerer de aktiviteter, der foregår frem mod et kommende uddannelsesvalg.
  • Uddannelsesaftener for elever og forældre med deltagelse af ungdomsuddannelser, der præsenterer egne uddannelser.
  • Brobygning i form af appetizerforløb på otte forskellige ungdomsuddannelser – én dag hvert sted. Understøttes med henblik på kvalificering af afklaringsforløb.
  • To afklaringsforløb med alle elever. Eleverne vælger om det enkelte forløb skal foregå på en ungdomsuddannelse eller som praktik. Understøttes før, under og efter i et tæt samarbejde mellem elev, skole og uddannelsesvejleder.
  • Skole- og vejledningsindsatsen tilrettelægges med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan i Uno Ung. Her samles elevens refleksioner. Eleven arbejder desuden gennem året med en studievalgsportfolio inkl. refleksioner før, under og efter appetizer- og afklaringsforløb.

Der tilbydes løbende individuelle samtaler til alle, hvor der tages afsæt i elevens uddannelsesplan.

For elever i 8.-10. klasse med behov tilrettelægges en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats med henblik på at eleverne kan påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.

Samarbejdet foregår mellem elev, forældre, skole og uddannelsesvejleder.

Ved identifikationen af elever med behov tages der udgangspunkt i elever med en udvidet meddelelsesbog, det vil sige elever med en handleplan.

Aftaler mellem eleven, forældremyndighedens indehaver og skolen om en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats, skriftliggøres og tilføjes den udvidede meddelelsesbog, dvs. handleplanen for den enkelte elev.

Uddannelsesvejlederen sørger for, at der i overgangen til en ungdomsuddannelse tilrettelægges en særlig vejledningsindsats for unge, som afslutter undervisningen i folkeskolens 9. eller 10. klasse og som har øget risiko for i umiddelbar forlængelse heraf ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse.

Den enkelte skoles uddannelsesvejleder deltager i oktober/november i et teammøde vedrørende drøftelse og identifikation af elever med behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats.

Uddannelsesvejlederen inddrages i dialogen mellem elever, forældre og skolen om den enkelte elevs behov for en særlig målrettet vejledningsindsats gennem deltagelse i netværksmøder og skole/hjem-samtaler.

Strategi for den tværgående ungeindsats

Favrskov Kommune har udarbejdet en strategi for den tværgående ungeindsats.

Strategien for den tværgående ungeindsats består af fem temaer. Temaerne danner rammen for de indsatser, som Favrskov Kommune prioriterer med henblik på, at de unge er klædt på til - og har mod på – et selvstændigt voksenliv. Strategien er bygget op, så temaerne følger den enkelte fra barn til voksen og adresserer indsatserne fra folkeskolen til uddannelse og job.

De fem temaer er: 

  • Varierende skoledag med sammenhæng til omverdenen 
  • Stærke fællesskaber som fundament for et godt ungdoms- og voksenliv 
  • Mod på valg af ungdomsuddannelse 
  • Sammen om fastholdelse af unge på ungdomsuddannelserne 
  • Flere ledige unge i gang med uddannelse eller job.

Mange af de vejledningsindsatser der foregår løbende er fastlagt via lovgivningen. Når det omhandler de unge på 7. – 10. årgang, har Favrskov Kommune derudover prioriteret samarbejder med ungdomsuddannelser og virksomheder om uddannelsesvalg. Eksempelvis i form af forløb med fokus på praksisfaglighed og erhvervspraktik.

Samarbejdet mellem UUJ og folkeskolerne fremgår af en årsplan. Generelt introduceres, forberedes og efterbehandles vejledningsaktiviteterne løbende i undervisningen. Konkrete aftaler mellem det enkelte lærerteam og uddannelsesvejlederen indgås i perioden juni-august, herunder sammentænkning af vejledningsaktiviteter med fag og det obligatoriske emne ’Uddannelse og Job’. 

Kontakt

Unges Uddannelse og Job

Vesselbjergvej 18
8370 Hadsten
[email protected]

Åbningstid

Mandag: kl. 9-15
Tirsdag: kl. 9-15
Onsdag: kl. 9-15
Torsdag: kl. 9-17
Fredag: kl. 9-12