Privatlivspolitik for sociale medier
Her kan du læse mere om, hvordan Favrskov Kommune bruger dine personoplysninger på sociale medier
1. Formål med brug af personoplysninger
Når Favrskov Kommune bruger personoplysninger på sociale medier, gør vi det på følgende måder:
- Vi bruger dine oplysninger, når du har givet os samtykke til at måtte dele dem på sociale medier i forbindelse med kommunikation af Favrskov Kommunes tilbud og aktiviteter.
- Vi bruger dine oplysninger for at kunne administrere henvendelser og indlæg, vi modtager fra dig med det formål at besvare din henvendelse.
2. Grundlaget for brugen af dine personoplysninger
Grundlaget for vores brug af dine personoplysninger på sociale medier vil typisk være dit samtykke. Enten gennem din henvendelse til os gennem de sociale medier eller din tilladelse til, at vi må offentliggøre oplysninger om dig her.
Når vi annoncerer indhold, eksempelvis arrangementer eller øvrige tilbud, segmenterer vi på køn, alder, geografi og interesser på baggrund af den viden, den enkelte sociale medie-platform har om dig. Vi har kun adgang til oplysningerne i pseudonymiseret form. Det er således kun de enkelte sociale medier, der kan identificere dig på baggrund af oplysningerne.
Når vi bruger personoplysninger til at målrette vores indhold, gør vi det, så vi bedst muligt kan løfte de kommunikationsopgaver, vi har som offentlig myndighed.
3. De typer personoplysninger, vi håndterer
Når vi modtager en henvendelse fra dig på sociale medier, behandler vi dit navn/brugernavn og henvendelsens indhold.
Når vi offentliggør oplysninger, bruger vi kun de oplysninger, vi har fået tilladelse til at dele. Det drejer sig typisk om navne, interviews, billeder og video.
4. Ansvaret for henvendelsers indhold
Det er den enkelte bruger, der har ansvaret for indholdet i en henvendelse. Vi anbefaler derfor, at du ikke deler oplysninger, du ikke ønsker offentliggjort. Ligesom vi forbeholder os retten til at fjerne personoplysninger, stødende materiale eller materiale, der enten er ulovligt eller ikke følger vores retningslinjer.
Vi sagsbehandler ikke på vores sociale medie-platforme, ligesom vi heller ikke gør brug af beskedfunktionen (Messenger) på de sociale medier.
5. Sletning
Som udgangspunkt sletter vi oplysninger om dig, når vi ikke længere har brug for dem.
Alt efter hvilke medie, der er tale om, vil du også have mulighed for at slette din egen offentliggjorte korrespondance, når du ikke længere ønsker, at den skal ligge på det sociale medie.
Vær dog opmærksom på det sociale medies egen persondatabehandling i forbindelse med opbevaring og sletning. Vi henviser i den forbindelse til de pågældende mediers privatlivspolitik og cookiepolitik.
6. Dine rettigheder
Når vi behandler oplysninger om dig, har du efter lovgivningen en række rettigheder. Dem kan du læse mere om på favrskov.dk/databeskyttelse.
Her kan du også finde kontaktoplysningerne på vores databeskyttelsesrådgiver, hvis du har spørgsmål til dine rettigheder eller måden, vi behandler dine oplysninger på.
7. Sådan kontakter du os
Ønsker du at kontakte Favrskov Kommune, kan du gøre det gennem sociale medier, på telefon, Digital Post eller almindeligt brev. Drejer det sig om noget bestemt, er det bedst at tage fat i den del af kommunen, der tager sig af området.
Indeholder din henvendelse oplysninger, du ønsker at holde fortrolige, anbefaler vi, at du bruger Digital Post til at kontakte kommunen.
Læs mere om sikker kommunikation med Favrskov Kommune her
Godkendt i Favrskov Kommunes informationssikkerhedsudvalg 17. juni 2020