Gymnasiet byder inden for til videnskab



Normalt er skolen slut længe før kl. 16, når du går i 4. klasse. Men netop kl. 16 går ti elever fra 4. klasse til videnskab i deres fritid på Favrskov Gymnasium, da de er med i Videnskabsklubben. Det er for fedt, siger 10-årige Johan og Patrick fra Hadsten.
Johan og Patrick fra Bavnehøjskolen i Hadsten er begge nysgerrige og vil gerne vide meget om meget. Og rigtig gerne om dyr og naturvidenskab. Derfor var Patrick også helt sikker på, at han skulle være en del af Videnskabsklubben på Favrskov Gymnasium, da han hørte om det:
- Jeg er vild med dyr og interesseret i naturvidenskab, men vi har bare for lidt om det i skolen, så det gør ikke noget, at det her begynder lidt sent på dagen. Og det må gerne være meget mere end syv gange, for jeg vil rigtig gerne lære en masse.
Det nikker Johan ja til.
- Når vi har natur og teknologi i skolen, så er det fedt, at vi allerede ved noget om nogle af emnerne, siger Johan.
En givende udfordring
Videnskabsklubben blev i 2014 skabt af to forskere, og den finansieres af forskellige fonde og virksomheder. Senest har Novo Nordisk Fonden givet et stort bidrag, der har sikret projektet frem til 2028. Allerede sidste år søgte Favrskov Gymnasium om at få et hold op at stå for 4. klasse, men det kunne først lade sig gøre i år, hvor det syv uger lange forløb snart bliver rundet af med et arrangement for elever, forældre og undervisere. Elever fra 2. og 3. g på skolen står for undervisningen på holdet, og derudover hjælper to juniormentorer fra 7. og 8. klasse også til.
20-årige Tobias Dahl går i 3. g og er en af de fem undervisere på holdet sammen med 17-årige Iben Ugilt, der går i 2. g.
Tobias går på musiklinjen og er som sådan ikke interesseret i naturvidenskab, men det har ikke betydet noget for hans lyst til at være underviser:
- Det med at undervise interesserer mig. Det er både givende og en udfordring at stå foran andre mennesker. Du skal give noget af dig selv, og du lærer en masse. Så jeg vil bare gerne prøve det af og se, om det er den vej, jeg skal gå. Og det kan det her bruges til.
Iben søgte også om at blive underviser på forløbet.
- Jeg ved ikke lige, hvad jeg gerne vil uddanne mig til, men det smigrede mig, at min lærer mente, at jeg ville være god til det. Det er både hyggeligt og sjovt at være med, og jeg lærer nyt hver gang, og jeg lærer sammen med eleverne. Jeg har en naturvidenskabelig retning, så det er oplagt for mig at være med, siger Iben.
De vil det rigtig gerne
Sammen med de tre andre elevundervisere har de været på et forberedelseskursus i Odense tilrettelagt af Videnskabsklubben. Og det er også Videnskabsklubben, der har udviklet undervisningsmaterialet og de forskellige aktiviteter.
Iben og Tobias roser materialet, som de læser op på til hver undervisningsgang.
- Og så er vi jo heldige med, at eleverne er meget motiverede og interesserede, for de har selv valgt at komme her. Så de vil det rigtig gerne. Her kan de nørde løs og dele deres store interesse for emnet med andre, der også brænder for det, siger Iben og Tobias.
Med lærertjansen er Tobias også blevet mere opmærksom på sine egne præstationer i 3. g:
- Du bliver mere opmærksom på, hvad der kendetegner den gode undervisning, og du bliver vant til at snakke foran andre, og at det handler om engagement og at være skarp, hvis du skal have andres opmærksomhed.
På lige fod med spejder og fodbold
Ann Balling Sørensen er lærer på Favrskov Gymnasium og sammen med Emilie Kjersgaard Mortensen tovholder på samarbejdet med Videnskabsklubben. Hun glæder sig over undervisernes engagement og glæde ved at være med.
- Vi er meget glade for nu at være en del af Videnskabsklubben, da vi gerne vil samarbejde med det omkringliggende samfund og være relevante for dem, og samtidig er det en god mulighed for vores ældste elever, hvor de kan lære mere om formidling og undervisning. Vi tænker tilbuddet her på lige fod med eksempelvis fodbold, spejder eller gymnastik. Det er noget, du kan gå til, og vi vil gerne vise, hvor positivt og givende det er. Så kan vi selvfølgelig skabe genkendelighed hos de folkeskoleelever, der kommer her, da de lærer skolen at kende og måske kommer de til at gå her senere, måske ikke, siger Ann Balling Sørensen, der ikke blander sig i undervisningen, men denne gang kigger ind, da der skal tages billeder.
Det overordnede emne for de syv uger er primatologi – læren om aber, mennesker og evolution. Og dagens spørgsmål lyder: Hvordan bruger primater redskaber? Eleverne kigger på billeder fra regnskoven, et bjerglandskab og savannen.
- Hvad kendetegner det her habitat? spørger Ann, mens hun peger på regnskoven, og eleverne er straks klar til at byde ind.
Hun glæder sig over samarbejdet med Videnskabsklubben og andre projekter, der enten er i gang eller på vej:
- Vi får vist, at Favrskov Gymnasium kan mere end have elever på skolen. Vi kan samarbejde bredt og engagere os med projekter som Hovedet i fokus for 8.-9. klasser og FG Ruller, hvor gymnasieelever underviser på folkeskolerne. Vi har også et kunstprojekt i støbeskeen i samarbejde med Favrskov Kommune.
Møder unge rollemodeller
Birthe Bitsch Mogensen, pædagogisk konsulent i Favrskov Kommune, glæder sig også over det gode samarbejde med Favrskov Gymnasium:
- Jeg er rigtig glad for, at Videnskabsklubben har fået øjnene op for Favrskov Gymnasium, hvilket giver en unik mulighed for børnene i kommunen, så de kan gå til videnskab som fritidsaktivitet. Børnene møder andre børn, der er interesserede i det samme som dem, men de møder også unge rollemodeller. Styrken er fagligheden og samarbejdet mellem børn og unge på forskellige alderstrin. Videnskabsklubben understøtter forløbet superprofessionelt med kompetenceudvikling af både juniormentorer fra 7.- 9. klasse og seniormentorerne fra gymnasiet. Det er gode fagligt funderede forløb, og vi håber, Favrskov Gymnasium er med igen næste skoleår og forhåbentlig med flere forløb.
Fakta:
På det første hold i Videnskabsklubben i Favrskov Kommune er der elever (miniforskere) fra Bavnehøjskolen i Hadsten, Rønbækskolen i Hinnerup, Søndervangskolen i Hammel og Østervangskolen i Hadsten. Juniormentorerne (7.-9. klasse) er fra Haldum-Hinnerup Skolen og Hadsten Skole.

