Afdelingsleder Byg

Her kan du læse job- og personprofilen til stillingen som afdelingsleder i Byg i Favrskov Kommune.

Læs om Favrskov Kommune generelt her

Teknik og Miljø

Favrskov Kommune har store ambitioner for kommunens fysiske udvikling. De fire hovedbyer vokser, og der kommer løbende flere virksomheder til. Samtidig trives og udvikles vores landsbyer. Denne vækst og udvikling skal ske i en god balance med naturen og det lokale miljø. Natur, vand og miljø ses som vigtige ressourcer, der skal beskyttes og inddrages i udviklingen af vores attraktive lokalsamfund.

Alt dette medfører betydelige planlægnings- og investeringsopgaver, der skal løses i samarbejde med borgere, virksomheder og foreningsliv, og Byrådet prioriterer løbende forholdsvis store ressourcer til anlæg og planlægning.

Teknik og Miljø består af fire chefområder: Sekretariatet, Trafik og Ejendomme, Natur og Miljø samt Plan og Byg. Direktøren udgør sammen med de fire chefer forvaltningens chefgruppe. Den samlede ledergruppe for administrationen i Teknik og Miljø består herudover af fire afdelingsledere for henholdsvis Vand og Natur, Ejendomscentret, Byg samt Trafik og Veje.

Der er i alt ca. 150 medarbejdere i Teknik og Miljø. I Plan og Byg er vi i alt 22 personer, hvoraf ti refererer til afdelingslederen for Byg og ti til chefen for Plan og Byg.

Teknik og Miljø har til huse i administrationsbygningen i Hammel.

Hovedopgaver

Du vil skulle fungere som faglig leder med budget- og personaleansvar for 10 medarbejdere i Byg. Din ledelsesopgave vil primært bestå i den daglige ledelse af faggrupperne ’Byzone’ og ’Landzone’, samt det administrative personale i Byg. For alle tre faggrupper gælder, at medarbejderne er dygtige, dedikerede og servicemindede. Sagsbehandlingen går ofte på tværs af forvaltningen, og vi er derfor optaget af at have gode samarbejdsrelationer med interne og eksterne samarbejdspartnere. 

Du vil blive en drivende kraft i at sikre stabil opgaveløsning samt udvikling af vores sagsbehandling. Din tilgang til ledelse bør funderes i tillidsbaseret ledelse, og du skal agere i en stærk faglig kultur, som kræver stor selvstændighed hos den enkelte medarbejder. Du skal sikre faglig vidensdeling og faglig understøttelse mellem medarbejderne på tværs af de forskellige fagområder, og du skal have en naturlig lyst til at finde løsninger i komplekse problemstillinger.

Da alle tre faggrupper er præget af en travl hverdag er det vigtigt, at du kan prioritere og arbejde fokuseret på at nå de mål, som sættes for vores arbejde. Du går gerne i dialog med borgere, virksomheder og kolleger, og du formår at træffe beslutninger – også når tingene er komplicerede. 

Afdelingslederen for Byg skal bidrage ved at være god til at styre opgaver og processer samt sætte klare rammer for opgaveløsningen. Afdelingslederen hjælper også medarbejderne med at være foran i planlægningen og prioriteringen af opgaverne.

Som leder af afdelingen får du til opgave at varetage følgende opgaver:

  • Daglig ledelse af Byg.
  • Løbende fordeling og prioritering af afdelingens opgaver, og følge op på at dette sker på en god måde
  • Løbende udvikling og optimering af afdelingens opgaveportefølje
  • Udvikling af afdelingens IT-programmer i samspil med superbrugerne for bl.a. ’KMD Nova Byggesag’ 
    (’KMD WorkZone’), ’Filarkiv’, ’Byg og Miljø” samt ’SpatialMap’, hvoraf sidstnævnte omfatter kortvisning og 
    konfliktsøgninger
  • Udvikling af medarbejdernes kompetencer i forhold til afdelingens behov.
  • Systematisk ledelsesinformation til chefen, herunder udarbejdelse af løbende statistikker for byggesagsbehandlingen.
  • Håndtering og opfølgning på klagesager.
  • Bidrage til budget, regnskab og økonomistyring.
  • I et begrænset omfang udarbejdelse af sagsfremstillinger og indstillinger til politiske udvalg.

Du vil som afdelingsleder for Byg endvidere indgå i den fælles ledelse af Teknik og Miljø, herunder både den samlede ledergruppe samt den tværgående afdelingsledergruppe i forvaltningen.

Du vil også være kommunens repræsentant i DABYFO Kreds Østjylland, der omfatter et ledernetværk og afvikling af løbende kredsmøder mv.

Dine kompetencer

Som afdelingsleder for Byg skal du kunne vise erfaring, resultater og succes i politisk styrede organisationer, der matcher Favrskov Kommune, og du ser jobbet i et personligt og ledelsesmæssigt udviklingsperspektiv.

Blandt de formelle, ledelsesmæssige og personlige kompetencer skal du dokumentere og/eller kunne identificere dig med flest mulige af nedenstående kvalifikationer:

Formelle kompetencer

  • Vi ser gerne, at du har erfaring med ledelse, og gerne fra en politisk og administrativ organisation.
  • Det vil være en fordel, hvis du har praktisk erfaring med byggesagsbehandling eller anden relevant myndighedsbehandling, herunder løsning af komplekse sager med tværfaglige og juridiske problemstillinger.
  • Det vil også være en fordel, hvis du har en relevant byggefaglig uddannelse som eksempelvis bygningsingeniør, bygningskonstruktør, arkitekt eller lignende. Ligeledes vil det være en fordel, hvis du kan dokumentere relevant videre- og efteruddannelse i ledelse.
  • Du har en samfundsmæssig interesse samt viden om udviklingen i den offentlige sektor.
  • Du har erfaring med den kommunale virksomhed og kommunale beslutningsprocesser.

Personlige og ledelsesmæssige kompetencer

  • Er dygtig til at forvalte dit ledelsesrum og sætte retning for dine medarbejdere. 
  • Er motiverende og medvirker til at øge medarbejdernes trivsel i et godt arbejdsmiljø. 
  • Er struktureret, har ordenssans og er god til at organisere dit eget og afdelingens arbejde. 
  • Er opmærksom på den enkelte medarbejder og dennes kompetencer, potentialer og velbefindende. 
  • Giver og modtager feedback på en konstruktiv og fremadrettet måde. 
  • Har humor, empati, selvindsigt og tør reflektere over egne værdier og ledelsesstil. 
  • Har øje for digital opgaveløsning og udvikling.
  • Insisterer på at holde dig tæt på løsningen af afdelingens opgaver og løbende udfordringer.
  • Er samarbejds- og serviceorienteret og et godt eksempel på, hvordan vi hjælper borgerne. 
  • Har politisk tæft og en aktiv interesse for de politiske processer. 

Der henvises i øvrigt til tidligere nævnte ledelsesgrundlag for Favrskov Kommune.

Løn- og ansættelsesvilkår

Favrskov Kommune tilbyder:

  • Et job med udviklingsmuligheder, et spændende fagligt og kollegialt miljø, en gruppe engagerede og loyale medarbejdere.
  • At ansættelsen sker efter gældende overenskomst og med aflønning efter kvalifikationer og principperne i Ny Løn.

Arbejdsstedet er administrationsbygningen på Torvegade 7 i Hammel. Der er gode muligheder for fleksibel tilrettelæggelse af arbejdet.

Ansættelsesprocedure

Ansættelsesprocessen forventes at foregå efter følgende plan:

  • Ansøgningsfristen er tirsdag 26. maj 2025
  • Vi indkalder til samtale torsdag 29. maj 2025
  • Første samtale med ansættelsesudvalget er onsdag 4. juni 2025
  • Som led i ansættelsesprocessen bliver der mellem 1. og 2. samtale udarbejdet en personprofil. Du skal 
    herefter deltage i en tilbagemelding på personprofilen tirsdag 10. juni 2025
  • Anden samtale med ansættelsesudvalget er fredag 13. juni 2025
  • Tiltrædelse forventes pr. 1. august 2025 eller snarest herefter

Vi indhenter referencer efter nærmere aftale inden endelig aftale om ansættelse.

Ansættelsesudvalget består af:

  • Henrik H. K. Jensen, plan- og byggechef, Plan og Byg
  • Henrik Pedersen Noe, afdelingsleder for Vand og Natur
  • • Pernille Elise Kalhøj Clemensen, byggesagsbehandler
  • • Helene Nordquist Horn, administrativ medarbejder

I 2. samtalerunde deltager desuden direktør for Teknik og Miljø Sidsel Homann og rekrutteringskonsulent  Rebecca Abl.

Yderligere oplysninger

Hvis du ønsker yderligere oplysninger om jobbet eller har spørgsmål til job- og personprofilen, er du meget velkommen til at kontakte plan- og byggechef Henrik H. K. Jensen på telefon 23 72 56 12. Send ham gerne en SMS, hvis du har lyst til en fortrolig snak om stillingen.

Alle henvendelser vil naturligvis blive behandlet fortroligt. Søg jobbet via favrskov.dk/job