Når dit hjem bliver vores arbejdsplads – til borgere, der får hjælp i hjemmet

I Favrskov Kommune har vi stor respekt for din frihed og bestemmelse over eget liv.

Når du modtager hjælp fra os i din bolig, er vi først og fremmest gæster i dit hjem. Men samtidigt er dit hjem også blevet til vores arbejdsplads.

Det betyder, at der er nogle krav til vores sikkerhed og sundhed, som vi bliver nødt til at tage hensyn til.

Sammen med dig skal vi lave en såkaldt arbejdspladsvurdering.
I den vurderer vi, om der er noget i dit hjem, der gør det vanskeligt eller risikabelt for os at udføre vores arbejde.

Vi har samlet oplysninger på siden her, så du kan se, hvad du skal have styr på for at følge loven om arbejdsmiljø – og samtidigt gøre det let for os at udføre vores arbejde hos dig.

Det er forskellige tiltag, der skal sikre forflytninger, korrekte arbejdsstillinger, forebygge faldulykker og lignende.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal følge vores vejledning, kan du altid kontakte din medarbejder eller ringe til os.

Tak for hjælpen med at hjælpe dig!

kvinde hjælper gangbesværet

Sådan hjælper du os til at hjælpe dig

Bruger du lift, kørestol eller bækkenstol, så fjern venligst løse tæpper. Løse tæpper er nemlig vanskelige at køre på. Hvis du har faste tæpper, sørger vi for at der kommer køreplader i dit hjem til formålet.

Hvis du bruger hjælpemidler, kan du blive nødt til at fjerne eller flytte møbler for at skabe plads nok. Spørg evt. din medarbejder, om du skal møblere om.

I enkelte tilfælde kan det blive nødvendigt for os at fjerne et dørtrin for at komme til med lift eller kørestol. Vi skal nok sige til, hvis detkommer på tale.

Belysningen indenfor og udenfor skal være god, så det er lyst og nemt for medarbejderne at hjælpe dig. 
 

Sne og is skal ryddes, så medarbejderne kan komme til og fra dit hjem uden at falde.

Har du kæledyr, skal de opholde sig i et andet rum, end der hvor medarbejderne arbejder. Nogle medarbejdere kan f.eks. være allergiske over for bestemte dyr.

Hvis du har brug for personlig pleje i sengen, skal du have en særlig plejeseng. Den skal Favrskov Kommunes visitation bevilge og levere.

Hvis der kommer to medarbejdere i dit hjem, har de brug for ekstra plads omkring sengen (60–80 cm.). Vi hjælper dig med at finde ud af, om din seng evt. skal flyttes. Du og evt. dine pårørende skal selv sørge for at der er plads til plejesengen.
 

Der skal være plads nok i badeværelset til, at medarbejderne har gode arbejdsstillinger. 

Hvis der mangler plads, må badning og brug af bækkenstol foregå et andet sted – for eksempel i soveværelset. Ved brug af lift, kørestol m.m. skal der være plads til dette.

De hjælpemidler du evt. bruger, skal være lette at få fat i, når din medarbejder kommer. Det kan være badebænk, lift, o.l.

Favrskov Kommunes tobaks- og nikotinpolitik betyder, at du ikke må ryge i dit hjem, mens kommunens medarbejdere er der. Hvis du har røget, inden medarbejderne kommer, skal du lufte ud.

Når vi gør rent hos dig, er der nogle retningslinjer, vi skal overholde i forhold til arbejdsstillinger, og det udstyr vi bruger.

Fx skal din støvsuger have et teleskoprør (150 cm) og hjul.

Defekte installationer skal repareres af en autoriseret el-installatør.

Når vi gør rent, prioriterer vi rengøring af badeværelse, gulvvask i køkken og stue samt støvsugning højest.

Men husk, at vi altid er fleksible. Så hvis du har særlige ønsker, kan vi som udgangspunkt godt prioritere anderledes.

Rengøringsmidler

Vi har klude og mopper med, når vi gør rent hos dig. Du skal dog selv købe rengøringsmidler.

Som udgangspunkt bruger vi slet ikke rengøringsmidler. Men i særlige tilfælde bruger vi miljørigtige rengøringsmidler i mindre mængder.

Rengøringsmidler og håndsæbe skal være mærkede med et miljømærke og/eller et mærke fra Astma-og Allergiforbundet. På den måde mindsker du risikoen for, at vi får problemer med huden og luftvejene.

Kig efter rengøringsmidler med Svanemærket eller Astma-Allergiforbundets blå krans

Kontakt

Visitationen

Hovvej 76
8370 Hadsten
Tlf. 89 64 25 05

 

Telefontid

Mandag til fredag: kl. 9.00-15.00

Kl. 9-11 træffes sagsbehandlere indenfor områderne: Hjemmehjælp, hjælpemidler, træning,  kørselsordninger, plejeboliger og ældreboliger

Personlig træffetid efter aftale.

Udskrivningstelefon for hospitaler

Tlf. 89 64 23 77
Mandag til fredag kl. 9.00-14.00