Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) er råd og vejledning om børn og unges ressourcer, vanskeligheder og behov
PPR arbejder for at skabe læring, udvikling og trivsel for alle børn og unge i dagtilbud og skoler.
Kontakten til PPR starter altid i dit barns skole eller daginstitution.
Her kan du se vores øvrige tilbud til børn, unge og familier
Er du bekymret for dit barns trivsel?
Dit barn kan have brug for hjælp til at komme i bedre trivsel og læring, hvis barnet for eksempel:
- Ikke vil i skole eller dagtilbud
- Mistrives i klassen eller institutionen
- Gennem længere tid har svært ved at deltage i skolens eller dagtilbuddets læringsmiljø
- Ofte er nedtrykt og ked af det, eller vred og udadreagerende
- Har svært ved at være en del af fællesskabet eller i stigende grad isolerer sig
- Udviser bekymrende adfærd over længere tid. Eksempelvis hvis barnet ikke spiser, isolerer sig eller skader sig selv
- Manglende sproglig udvikling.
Kontakt altid dit barns lærer eller pædagog, hvis dit barn har brug for hjælp.
Kontakt først barnets dagplejer, pædagog eller lærer. Allerede ved denne kontakt kan der være mulighed for i fællesskab at finde løsninger, der kan hjælpe barnet.
Hvis I vurderer, at der er brug for en bredere indsats for at hjælpe dit barn, kan ledelsen i skolen eller dagtilbuddet indkalde til møde med forældre, lærere og interne ressourcepersoner.
Her kan I sammen afdække barnets situation og finde ud af, hvordan I internt kan hjælpe barnet. Hvis det herefter vurderes, at der er behov for ekstern bistand, for at sikre barnets samlede trivsel og udvikling, kan skole eller dagtilbud oprette en indstilling til PPR.
Nej. En psykiatrisk diagnose skal stilles af en psykiater i børne- og ungdomspsykiatrien eller privatpraktiserende psykiater. Er du i tvivl om dit barn kan have en psykiatrisk diagnose, kan du kontakte egen læge.
PPR kan hjælpe med at skabe rammer i skole/dagtilbud, der kan bidrage til større trivsel, hvis dit barn udviser adfærd, hvor der kan være behov for hjælp og støtte. I dette tilfælde, så kontakt først barnets lærer eller pædagog, hvor I sammen kan drøfte, hvilken hjælp der kan være den bedste for barnet. I denne drøftelse kan skoleledelsen involveres og I kan sammen sende en indstilling til PPR, hvis dette vurderes nødvendigt.
Hvis du ønsker en psykiatrisk udredning af dit barn, kan PPR eller egen læge skrive en henvisning.
Kontakt altid først dit barns lærer eller pædagog. Du kan ikke selv kontakte PPR direkte.
Psykiatrien vil ofte bede PPR om dokumentation for, at der forsøgt at arbejde pædagogisk i skole/dagtilbud, før de vil vurdere om barnets udfordringer kan forklares ud fra en psykiatrisk diagnose. Nogle gange, er det slet ikke det, der er nødvendigt, men man kan i stedet skabe trivsel og udvikling lokalt i skole eller dagtilbud gennem samarbejde med disse, forældre og PPR.
PPR kan på baggrund af grundig faglig vurdering drøfte med forældre, om barnet skal have en henvisning til børne- og ungdomspsykiatrien. PPR er ikke forpligtet til at henvise børn til psykiatrien, og det gøres først efter undersøgelse, og når der er forsøgt arbejdet med problemerne.
Du kan som forældre søge hjælp i vores Åbne Anonyme rådgivning, som du kan læse mere om her
Er der problemer i forbindelse med skilsmisse, tilbyder vi forældre, der er bosiddende i Favrskov Kommune og som har valgt at ophæve deres samliv, mulighed for at tage et onlineforløb, der hjælper hele familien igennem skilsmissen. Onlineforløbet hedder SES. Det er også muligt for pårørende at tage onlineforløbet. Du kan læse mere om tilbuddet i forbindelse med skilsmisse her
Familierådgivningen tilbyder lettere familieorienteret rådgivning til børn, unge og forældre, der oplever problemer. Formålet med familierådgivningen er at vejlede og hjælpe familien til at løse deres vanskeligheder. Familierådgivningen kan også iværksætte forebyggende foranstaltninger samt anbringe børn og unge udenfor hjemmet, hvis de vurderer, at det er nødvendigt for at sikre et barns trivsel. Du kan få hjælp af familierådgivningen hvis du som barn, ung og familie oplever et problem, som du ønsker hjælp til at løse. Det kan også være børn, unge og familier, som kommunen bliver opmærksom på, har behov for særlig støtte. Det er en forudsætning, at barnet, den unge eller familien bor i Favrskov Kommune, samt at barnet, som henvendelsen vedrører, er under 18 år.
Kontakt Familierådgivningen på Tlf. 89 64 34 27, Alle hverdage kl. 9 – 10.
Hvis dit barn ikke trives i skolen, så kontakt en lærer eller pædagog i dit barns skole.
Hvis dit barn ikke trives hverken hjemme eller i skolen, er det vigtigt, at du kontakter dit barns pædagog i daginstitution eller lærer i skole.
På den måde har dit barns lærer eller pædagog og du mulighed for i fællesskab at drøfte barnets situation og dine bekymringer som forældre.
Skolen eller daginstitutionen kan indkalde hjem, lærere og pædagoger til møde om, hvordan I i fællesskab bedst muligt kan hjælpe og støtte dit barn. Det er sjældent nødvendigt, at dit barn skal ses på hospitalets børne- og ungdomspsykiatriske afdeling.
Når dit barn har det svært, er det PPR’s vigtigste opgave at rådgive og vejlede om, hvordan lærerne og pædagogerne kan hjælpe dit barn. Det kan være, at det slet ikke er nødvendigt at PPR skal undersøge dit barn.
Hvis de ting, som I har gjort for at hjælpe dit barn, ikke virker, kan det være nødvendigt, at PPR laver en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) af dit barn. Det gøres ved at familie i samarbejde med skolen laver en indstilling til PPR. Denne vurdering bruger man til at finde ud af, hvordan man bedst muligt støtter dit barn i skole og hjem.
Dette betyder ikke altid, at dit barn skal testes - men hvis PPR vurderer, at det er nødvendigt at teste barnet, gøres det først efter aftale med dig som forældre.
Hvis PPR får mistanke om, at dit barn lider af en psykiatrisk diagnose, kan PPR henvise til hospitalets børne- og ungdomspsykiatriske afdeling. I denne henvisning skal man beskrive de ting, der tidligere er gjort for at hjælpe dit barn.
Derfor kan man ikke henvise til psykiatrisk udredning, uden at man har arbejdet med forskellige tiltag først. Det er kun PPR, der kan tage beslutning om, der er grundlag for at sende en henvisning, men henvisningen skal altid drøftes med forældre og ske med samtykke fra begge forældre. Dette er en proces, der strækker sig over et stykke tid.
Selvom denne ventetid kan føles lang – især når ens barn har det svært - så er alt dette en del af vejen mod løsningen.
Hvis du er i tvivl om, dit barn fejler noget, skal du kontakte din egen læge.
Det er helt normalt, at man som barn eller ungt menneske kan opleve følelser af angst og ængstelighed. Disse følelser kan opstå af mange årsager og er en normal del af at vokse op og lære om verdenen.
Bekymringer og ængstelighed skal dog tages alvorligt, hvis du oplever, at disse tanker og dit barns adfærd har negativ indflydelse på dit barns trivsel.
Det kan som forældre være svært at vide, hvordan man skal håndtere disse svære tanker og følelser, hvor meget skal man tale om det, og hvordan hjælper man bedst sit barn. Det kan tilmed skabe bekymringer hos dig som forældre også.
Først og fremmest kan du tale med dit barns lærer eller pædagog, hvis du tænker, at der kan gøres noget her for at hjælpe og støtte dit barn. Efter I i fællesskab har arbejdet med det, kan I ud fra dette vurdere, om det kræver involvering af PPR.
I Favrskov Kommune tilbyder vi også forskellige kurser til både børn og unge, der oplever angst, hvor du også som forældre kan opnå færdigheder til at hjælpe og støtte dit barn. Se vores oversigt over angstgrupper her
Sådan arbejder og inddrages PPR
PPR's opgave er at:
- Styrke dagtilbud og skolers arbejde med at skabe inkluderende (lærings)fællesskaber
- Understøtte forældrenes muligheder for at skabe de bedste rammer for deres børn, i samarbejde med skole eller institution.
Det sker ved at:
- rådgive, vejlede, supervisere og på anden måde hjælpe barnets/den unges forældre og de involverede fagpersoner
- udarbejde faglige udredninger (Pædagogiske Psykologiske Vurderinger) så skole/institution og forældre har et fælles sagligt grundlag at træffe beslutninger om barnet ud fra.
- undervise og vejlede om børn med specifikke sproglige vanskeligheder
- varetage forskellige gruppeforløb målrettet forældre og børn/unge.
Det er målet, at lærere, pædagoger og forældre får bedre forståelse for barnets vanskeligheder. Det giver flere muligheder for at støtte barnet.
Flere faggrupper i PPR
I PPR har vi flere forskellige faggrupper. Skoler og daginstitutioner har fast tilknyttet én psykolog, én tale-høre-lærer og én specialpædagogisk vejleder. De arbejder tværfagligt og altid i tæt samarbejde med forældre og personale i dagtilbud og skoler. PPR arbejder under folkeskoleloven og dagtilbudsloven.
Som forælder eller professionel kan man være bekymret for et barns udvikling og trivsel.
Inden PPR bliver inddraget, skal dagtilbuddet eller hjemmet på forhånd have arbejdet med udfordringen, eventuelt med inddragelse af interne ressourcepersoner i dagtilbuddet/skolen.
PPR inddrages først - når det i fællesskab mellem forældre, det pædagogiske personale og dagtilbuddet eller skolens ledelse - vurderes, at der er behov for ekstern fagprofessionel hjælp vedrørende barnets samlede trivsel og udvikling.
PPR bliver først inddraget efter en drøftelse om dette mellem forældre og dagtilbud/skole.
Når PPR er blevet inddraget, bliver der et tæt samarbejde mellem forældre, personalet i dagtilbud eller skole og PPR.
PPR arbejder ud fra sagens problemstilling og vurderer herudfra, hvilken indsats der er bedst til støtte barnet.
PPR kan ikke inddrages uden forældrenes samtykke.
Inddragelsen kan ske ved et tværfagligt netværksmøde i dagtilbuddet eller skolen sammen med forældre, personale, ledelse og PPR.
Efter dette møde drøfter mødedeltagerne en handleplan for det videre forløb.
Når PPR inddrages, oprettes der automatisk en elektronisk journal, hvor PPR opbevarer dokumenter og laver notater om barnet/elevens forløb.
Ved samarbejde om et barn eller elev er PPR, jf. Forvaltningsloven, underlagt journalpligt. Denne elektroniske journal er kun tilgængelig for PPR, men forældre har ret til aktindsigt i denne journal.
Inddragelse af PPR tager altid udgangspunkt i den individuelle sag, men følgende er eksempler på vanskeligheder, hvor inddragelse af PPR kan være relevant:
- Forsinket udvikling og problematikker om modenhed
- Svært ved at lære (Indlæringsvanskeligheder)
- Svært ved at koncentrere sig
- Udfordringer i familien, f.eks. problematikker om samvær eller opdragelse
- Sociale vanskeligheder, f.eks. at barnet har svært ved at forstå andres signaler eller grænser.
- Hørenedsættelse
- Betydelige sansemotoriske vanskeligheder og svært ved at udføre almindelige daglige aktiviteter.
- Svære/betydelige motoriske- og/eller fysiske funktionsnedsættelser
- Langvarige senfølger efter hjernerystelse
- Følelsesmæssige vanskeligheder, eksempelvis hvis barnet/den unge ofte er ked af det, trist eller angst
- Svært ved at lære sprog, eksempelvis nye ord eller lave sætninger
- Stammen
- Svært ved at udtale lyde.
Tilbud til børn, unge og familier
Se vores tilbud til børn, unge og familier - læs blandt andet om psykologhjælp til 15-25 årige, angstgrupper og åben anonym rådgivning.
Kontakt PPR
Afdelingsleder for PPR
Hans-Peter Petersen
Tlf. 23 81 35 03
[email protected]
Teamleder for Psykologrådgivningen
Camilla Bjergegaard Christensen
Tlf. 23 66 86 19
[email protected]
Teamkoordinator for logopæder
Randi Mahler
Tlf. 23 43 60 88
[email protected]
Tovholder for visitation specialundervisning
Lene Nørgaard Jensen
Tlf. 23256325
[email protected]
Teamkoordinator for fysio-/ergoterapeuter og hjerneskadekoordinator
Louise Lynggaard
Tlf. 21 14 14 62
[email protected]
Send ikke fortrolige eller følsomme oplysninger på mail.