Hadsten Kulturhus Sløjfen og Ernst B. Sunds Plads

Huset ligger lige syd for Lilleåen og er i alt på 2.500 kvm.

Hadsten Kulturhus Sløjfen blev indviet i 2001. Kulturhusets baggrund var en konkurrence fra 1998, der havde til formål at finde frem til fremtidens forsamlingshus. Hadsten Kommune stillede en centralt beliggende grund til rådighed, som var blevet ledig, efter at byens slagteri var lukket i 1991. Der blev i 1999 udskrevet en arkitektkonkurrence, som blev vundet af arkitekterne Klaus Tolstrup og Sophus Søbye fra C. F. Møller i Aarhus. Det nye hus fik efter en konkurrence navnet ”Sløjfen” og blev indviet 12. december 2001 af Prinsesse Alexandra og borgmester i Hadsten Kommune Anna-Grethe Dahl.

Efterfølgende etableredes Ernst B. Sunds Plads på det sidste areal vest for Skanderborgvej, nord for åen. Arkitekt Niels Hurup tegnede pladsen, hvis midterste del er udformet som et firkantet felt. Belægningen er udformet som en stregkode med fliser af kinesisk granit i røde, grå og sorte nuancer.

Kulturhuset Sløjfen i Hadsten

Pladsen er opkaldt efter Ernst B. Sund (1922-2002), som var uddannet ingeniør og stifter af Hadsten Hjulfabrik. Han overtog i 1962 driften af sin svigerfars virksomhed Hadsten Jernvognsfabrik, som små ti år senere skiftede navn til Hadsten Hjulfabrik. Medlem af Hadsten Byråd for Venstre 1970-74. Via sin Ernst B. Sund Fond forærede han halvanden million kroner til opførelse af den nye plads foran Sløjfen.