Tulstruppigen
1995, vandkunst, Torvet bag SuperBrugsen
Kunstner: Ukendt. Kopi af en barokfigur fra 1600-tallet, fundet på en mark i Tulstrup nordvest for Hammel i 1982.
I 1982 gjorde den da 17-årige Tom Prebensen et usædvanligt fund på sine forældres mark ved Tulstrup nordvest for Hammel - en lille kvindefigur i bronze. Han tog figuren med sig i skole, Søndervangsskolen, hvor pedellerne vaskede den og satte vand til. Lærer – og leder af det lokalhistorisk arkiv - Arne Gammelgaard mente, fundet måtte være danefæ, og han kontaktede derfor Gl. Estrup og Moesgaard Museum.
Det førte ikke til en opklaring af, hvad det kunne være for en figur. Men en avisomtale fik Nationalmuseet til at reagere. Det viste sig, at der var tale om en barokfigur fra 1600-tallet, og fundet var så værdifuldt, at det blev indlemmet i Nationalmuseets samling.
Det antages, at Tulstruppigen, som hun blev døbt, er kommet til Hammel-egnen fra Sydeuropa, og at figuren formentlig har været anvendt i et springvand på den nu nedlagte herregård Tulstrup.
Nogle år senere fik Hammel sin egen Tulstruppige. En nøjagtig kopi i bronze af den 60 centimeter høje skulptur blev i 1995 opstillet på Torvet bag SuperBrugsen. Nordea Fonden bekostede hovedparten af udgifterne, resten betalte Hammel Kommune.
Det formodes, at den nøgne kvindefigur forestiller Caritas, barmhjertighed, næstekærlighed - en af kristendommens syv kardinaldyder: I billedkunsten er caritas ofte symboliseret som en kvinde med små børn og et (brændende) hjerte. Tulstruppigen er udformet, så der springer vand ud fra hendes bryster – hendes barm – og hendes navle. Og i den ene hånd holder hun en genstand, muligvis et hjerte, hvorfra der også springer vand.
Figuren står på et lavt podie med udskårne ansigter, der også sprøjter vand ud af munden. Den er placeret øverst på et tredelt springvand.
I 2007 var skulpturen udsat for hærværk. Den blev væltet, og den nederste af de tre kummer blev ødelagt. Den blev repareret og genopsat i 2009. I den forbindelse skrev Aarhus Stiftstidende: ’Om det var den lange ferie, som gjorde, at hun indtog torvet med ekstra kraftige vandstråler fra sine bryster, er ikke afklaret. I al fald var der så meget tryk på vandet, at hele torvet blev vådt.’
I dag står vandkunsten uden vand.