You are here

Mad

Du kan selv gøre meget for at bevare det gode helbred længst muligt, også når du har rundet 65 år

Du kan selv gøre meget for at bevare det gode helbred længst muligt, også når du har rundet 65 år. Ved at spise varieret, ikke for meget og være fysisk aktiv, har du en større mulighed for at bevare din muskelstyrke, stærke knogler og normalvægten. Alt dette er med til at nedsætte din risiko for fald. Du kan derfor med fordel følge de officielle kostråd.

Bevar din muskelmasse

Stærke muskler har stor betydning for, at du kan blive ved med at være i stand til at udføre dine daglige gøremål og nedsætter din risiko for fald. Det er derfor vigtigt, at du  dyrker motion dagligt, samtidig med at du spiser fødevarer, der indeholder meget protein, fx fisk, fjerkræ, æg, mælkeprodukter, kød og bælgfrugter.

Styrk dine knogler

  • Stærke knogler er i sig selv med til at mindske risikoen for fald, og hvis du skulle være uheldig at falde, så mindskes risikoen for knoglebrud
  • Både D-vitamin og calcium er vigtigt i forhold til knoglerne. En vigtig kilde til calcium er mælk, surmælksprodukter og ost. 
  • D-vitamin hjælper optagelsen af calcium. Du kan få D-vitamin gennem mad, sollys og tilskud af D-vitamin. Gennem maden får du lettest D-vitamin ved at spise fede fisk, fx sild, makrel eller laks.
  • Bevar stærke knogler - www.altomkost.dk

 

Vil du vide mere

Senest opdateret

05.09.2019
toi