Kender du til regnestrategier?

07.10.2024
Stormøde om regnestrategier i InSide

Hvis ikke, så læs med her, for det har længe været vejen frem i matematikundervisningen i folkeskolen. Matematiklærerne i Favrskov Kommune har lige været på en fælles temadag om regnestrategier, og det er godt at være nysgerrig på egen praksis, lyder det fra to deltagere.

Regnestykker er noget med en lodret talopstilling, et tal in mente og noget, man kan låne – og så et facit. Nej, det er det ikke. 

Glem det, hvis du også vil være dygtig til matematik efter 6. klasse, lyder det fra Marlene Pind Lebech og Anders Kjellerup Brunsgaard, matematikvejledere på henholdsvis Skovvangskolen i Hammel og Præstemarkskolen i Søften.
Sammen med resten af matematiklærerne på folkeskolerne i Favrskov Kommune har de to deltaget i en temadag med to oplægsholdere, der satte fokus på regnestrategier for både indskoling, mellemtrin og udskoling. 
- Det er godt med sådan en temadag, hvor vi er nysgerrige på egen praksis og sætter fokus på regnestrategierne, så vi får alle med. Og jeg blev bekræftet i, at vi har styr på det og er på rette vej, lyder det fra Anders Kjellerup Brunsgaard.

Det er Marlene Pind Lebech enig i, og så sætter hun lige nogle ord på, hvorfor det er godt med regnestrategier:
- Tidligere var det mere udenadslære. Gør sådan og så finder du facit, men mange elever forstod det ikke. Hvis de skal have en matematisk forståelse og blive dygtige, så skal vi væk fra faste algoritmer og løse det på den smarte måde. Et eksempel er 11 gange 49. Der ved eleverne, hvad 10 gange 49 er – plus 49. Det kunne også være 199 plus 168. Så siger de 200 plus 168 og trækker en fra. Vi snakker med dem om at gøre det smartere, tænke løsninger og snakker om matematik i stedet for at terpe.

Mange forældre kender til den lodrette talopstilling, og Anders Kjellerup Brunsgaard har hørt strategitilgangen omtalt som noget sjusk.
- Men det er den eneste vej frem, hvis eleverne skal opnå talforståelse og blive dygtigere. Vi skal væk fra, at matematik er et huske- og metodefag. I stedet skal det være et fag, hvor vi skal gøre det, der er smart og fleksibelt for den enkelte. Og vi skal være nysgerrige og undersøgende, for så bliver det sjovt. Matematik er det fedeste fag at undervise i, og det er et kreativt fag, som du med din egen begejstring kan gøre til et sjovt fag, siger Anders.