Når dialog og samspil gavner fællesskabet

26.11.2024
Dialogforum på børne- og skoleområdet holder møde i InSide
Dialogforum på børne- og skoleområdet holder møde i InSide
Dialogforum på børne- og skoleområdet holder møde i InSide

Hvad kan give indsigt i folkeskolens hverdag og udfordringer og byde ind med gode ideer og løsningsforslag? Et Favrskov-bud er et dialog- og samarbejdsforum med forskellige interessenter. Efter fire møder har forummet nu evalueret, og der er klart noget at bygge videre på.

I oktober 2023 nedsatte Børne- og Skoleudvalget et dialog- og samarbejdsforum med tråde tilbage til den nationale indsats ’Sammen om skolen’, hvor der er fokus på at udvikle folkeskolen i et samarbejde. 
Samarbejde og diversitet er netop i centrum i dialog- og samarbejdsforummet, hvor Flemming Nørgaard og Lone Boye sidder med. Flemming Nørgaard er formand for Børne- og Skoleudvalget, hvor Lone Boye er medlem. Med sig i det lokale samarbejdsforum har de to skoleledere, to repræsentanter fra skolebestyrelserne, to repræsentanter fra elevrådene, fællestillidsmanden fra BUPL og formanden for DLF Favrskov (Favrskov Lærerforening). 

’Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen’ har været omdrejningspunkt for drøftelserne i samarbejdsforummet, men også temaer som fravær og elevmotivation har været på dagsordenen. Det er blevet til i alt fire møder, og på det sidste møde bruger deltagerne tid på at evaluere forløbet, så forvaltningen kan fremlægge et forslag til en justeret forumsmodel i forsommeren 2025. 

Nysgerrighed og dynamik

Bjørn de Place er skoleleder på Bavnehøjskolen i Hadsten. Han mener, at samarbejdsforummet har en fremtid:
- Vi bliver klogere på vores egen organisation, og vi får gode, konkrete snakke. Det er godt at få input fra andre, og det er afgørende, at vi inddrager eleverne. Det er en god måde at gøre det på. Jeg får også noget med mig tilbage, og samtidig kan jeg sætte mit bagland i spil og på den måde byde ind med vigtig viden i forummet, afhængig af emnet. 
Med i gruppen er også Henrik Mørck Mogensen. Han er formand for skolebestyrelsen på Hadsten Skole.
- Det har været utrolig interessant at være med, og vi har haft gode drøftelser. Der er stor nysgerrighed på hinanden. Jeg kan godt lide dynamikken og det, at vi afprøver formen for sådan et forum. Vi skal øve os, og det samme skal forvaltningen, og der er helt sikkert nogle spændende perspektiver i at have sådan et forum, ikke mindst i forhold til at arbejde med et kvalitetsløft af folkeskolen, understreger Henrik Mørch Mogensen. 

Handler om at være sig selv
Emil Rylev går i 8. klasse på Skovvangskolen i Hammel. Han var ikke i tvivl om, at han gerne ville deltage i forummet, da han hørte om det.
- Jeg vil gerne være med til at bestemme noget og udveksle synspunkter. Første gang var jeg nok lidt nervøs og tænkte, at jeg skulle sige noget klogt hele tiden. Men det handler faktisk mere om at være mig selv og svare ud fra det. Der bliver også lyttet til mig og mine input, og jeg lærer rigtig meget om de emner, vi tager op. Og så hjælper det nok også på det, at jeg aldrig er bange for at spørge, siger Emil Rylev.
Forummets to politikere, Flemming Nørgaard og Lone Boye, holder sammen med skolechef Karina Corneliusen styr på evalueringsmødet, hvor de drøfter mødefrekvens, form, deltagerkreds og temaer. 
- Dialogforummet er spændende, fordi det giver et godt indblik i skolens hverdag. Her kommer vi med ind i maskinrummet og arbejder ikke kun med de overordnede rammer, siger Flemming Nørgaard.

Vi kan tale frit
Lone Boye supplerer:
- Det er også godt, at hverken politikere eller de øvrige deltagere har noget på spil. Vi kommer som dem vi er, og vi lytter til hinanden. Det er rigtig godt at afprøve. Ved det første møde skulle alle lige finde ind i formen, så det ikke handler om deres egen dagsorden, men mere om samarbejdet.
De to politikere kommer ikke med en politisk dagsorden og slet ikke en økonomisk tilgang.
- Det er rart, at den politiske dagsorden ikke spiller hovedrollen. Vi kan tale frit og prøve at bringe det bedste frem. Og det er fint, at vi ikke skal snakke økonomi, for så stopper al snak. Vi skal ikke arbejde hen mod et resultat, men til gengæld skal vi klæde hinanden bedre på og have fokus på samspillet og dynamikken, siger Lone Boye og Flemming Nørgaard.
Karina Corneliusen, skolechef i Favrskov Kommune, oplever også, at det er et godt forum.
- Møderne har udviklet sig positivt, og der har været stort engagement blandt deltagerne - der er både blevet talt og lyttet aktivt, siger hun, der ser en stor værdi i samarbejdet på tværs af interessenter.
Karina Corneliusen går nu i gang med at komme med forslag til, hvordan en fremtidig model kan se ud.