Når følelserne stiller krav i jobbet
Mange af medarbejderne i Social og Sundhed i Favrskov Kommune har tæt kontakt til borgere i deres hverdag. At gøre en forskel for borgerne er det, der giver medarbejderne mening i arbejdslivet og stor jobtilfredshed, men samtidig kan borgerkontakten stille høje følelsesmæssige krav til dem.
Det kan gå ud over trivslen og professionalismen i jobbet, og derfor har alle medarbejdere og ledere i Sundhed været samlet til en temadag for at blive klogere på, hvordan man kan forebygge, at de følelsesmæssige krav bliver en belastning.
Hvad vil det egentlig sige at have høje følelsesmæssige krav i jobbet? Hvad handler det konkret om? Arbejdstilsynet skriver, at kontakten til borgeren stiller høje krav til at:
- sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd
- håndtere eller skjule egne tanker eller følelser
- tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Lene Hvid, chefkonsulent og erhvervspsykolog hos Human House, holdt oplæg på temadagen og satte blandt andet fokus på, hvordan medarbejderne håndterer de følelsesmæssige krav i jobbet og samtidig bevarer trivslen og professionalismen i mødet med borgerne.
Det handler om at finde den professionelle balance, hvor man hverken over- eller underinvolverer sig følelsesmæssigt i arbejdet med borgerne. Gruppevis fik medarbejderne tid til at drøfte, hvad de kunne gøre på netop deres arbejdsplads – både som enkeltpersoner og som arbejdsplads.
Mette Bødiker Vestergaard, sundhedschef i Favrskov Kommune, glæder sig over, at de har taget hul på snakken og indsatsen, da trivslen og professionalismen netop kan være med til at forebygge stress og sygemeldinger og samtidig bevare og styrke kvaliteten i kommunens indsatser.
Det er vigtigt at forebygge risikoen ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet, og Arbejdstilsynet har følgende forebyggende råd:
- Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, så arbejdet er forsvarligt
- Tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet
- Støtte i arbejdet fra ledelse og kollegaer
- Indflydelse i arbejdet i forhold til det arbejde, som skal udføres
- Hensyn til ansattes forudsætninger
- Beskyttelse af særligt følsomme risikogrupper
Læs mere: Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker - Arbejdstilsynet (at.dk)