Teateroplevelse sætter gang i snak og tanker

12.12.2024
8. årgang er i Randers Teater, hvor en af skuespillerne fortæller dem om det at gå i teater.
Tre elever fra 8. årgang på Haldum-Hinnerup Skolen
Fra venstre er det Andrea Ellie Højgaard, Thilde Grønne Bisgaard og Sindhuya Thushiyanthan.
Randers Teater

8. årgang fra Haldum-Hinnerup Skolen har været i Randers Teater og oplevet forestillingen LUDO. 2., 5. og 8. årgang får tilbudt teaterforestillinger. Og det gør virkelig en forskel at komme ud af huset til sådanne oplevelser, siger tre elever og deres dansklærer. 

LUDO er fortællingen om den 17-årige Alex og hans spilafhængighed. Han mister kontrollen, og det har nogle konsekvenser for ham. Normalt drager eleverne til det lokale bibliotek for at opleve en teaterforestilling, men denne gang står den på bustur og en oplevelse i en rigtig teatersal. 
Inden forestillingen kigger en af skuespillerne forbi eleverne og fortæller dem lidt om, hvad det vil sige at være i teatret. Han fanger hurtigt elevernes interesse, og det viser forestillingen sig også at gøre. 

Sådan lyder meldingen i hvert fald fra tre elever, der går i 8. A på Haldum-Hinnerup Skolen i Hinnerup. Det er Andrea Ellie Højgaard, Thilde Grønne Bisgaard og Sindhuya Thushiyanthan:
- Det var en spændende og lærerig forestilling. Der var fokus på risikoadfærd, som vi også har hørt om, da politiet holdt et oplæg på skolen. Det var vildt at se, hvor store konsekvenser det fik for ham, at han blev afhængig af at spille. For os virker det som noget, der er langt væk fra os, men det er godt at vide, at det kan ske, og hvad man så skal gøre. 
Alle tre synes, at det var godt at komme ud af huset og se forestillingen i teatret.
- Vi var meget koncentrerede, og forestillingen talte til os alle. Det var også fint, at vi kunne snakke om den på vej hjem i bussen, siger de tre elever fra 8. A.

Dansklærer Christina Bleeg var med 8. A i teatret. Hun glæder sig over muligheden.
- Når vi fjerner os fra klasselokalet, så sker der noget andet. Ofte møder eleverne folk, der kan deres kram og har styr på deres faglighed, og det fanger eleverne. Så der kommer i den grad læring ud af det. Eleverne er positive og nærværende, og de snakker sammen om det, de oplever. Sådanne ture ud af huset skaber også sammenhold på en årgang, forklarer Christina Bleeg.
Teaterstykket om afhængighed sætter fokus på nogle spændende temaer, der ifølge Christina Bleeg i høj grad kan bruges i undervisningen:
- Vi kan snakke om venskaber, om at være dygtig til noget, om fællesskab og grænser, og vi kan snakke om liv, død og selvmordstanker. Der er rigtig meget at tage fat i, og det hænger fint sammen med den projektopgave, eleverne skal til at gå i gang med. 

Favrskov Kommune har en vision om, at børn skal have teateroplevelser, mens de går i skole. Derfor bliver elever fra 2., 5. og 8. klasse hvert år inviteret til at se et teaterstykke. For 8. årgang foregår det så i år på Randers Teater, da Favrskov Kommune har et tæt samarbejde med teatret, fortæller Trine Valentin, afdelingsleder for Kultur og Kulturhus Sløjfen:
- Der er gode teateroplevelser at hente for eleverne, når de kommer på bibliotekerne og i kulturhusene, og samtidig er det noget helt særligt at gå i teatret og få en oplevelse der. Det er fantastisk, at vi nu har den mulighed i forhold til 8. årgang, og det er godt at høre, at forestillingen ramte plet.