Brystproteser og ortopædisk fodtøj/indlæg

I henhold til servicelovens § 112, stk. 3 har borgere frit leverandørvalg i forbindelse med køb af hjælpemidler.

Kommunen stiller en række krav og betingelser til de leverandører, som leverer hjælpemidler til borgere med bevilling af støtte til brystproteser og ortopædisk fodtøj. Det er som udgangspunkt en betingelse for, at kommunen kan yde støtte til hjælpemidlet, at kravene opfyldes. Kommunens krav findes i:

  • Generelle betingelser for brystproteser og ortopædisk fodtøj - som ikke kan fraviges af borger.
  • Krav til kvalitet og egnethed for brystproteser - hvor borger dog (i et vist omfang) kan vælge at fravige enkelte krav, hvis kravene ikke har betydning for kommunens sagsbehandling eller for hjælpemidlets kvalitet, effekt, holdbarhed eller på anden måde påvirker hjælpemidlets egnethed.

Ved kommunens prisindhentning, jf. servicelovens § 112, stk. 3, sidste pkt., på brystproteser og ortopædisk fodtøj, stilles ovenstående krav som forudsætning for afgivelse af pristilbud, med henblik på at sikre borger et retvisende støttebeløb.

Generelle betingelser for brystproteser og ortopædisk fodtøj

Leverandører af hjælpemidler efter servicelovens § 112, stk. 3 skal i nødvendigt omfang samarbejde med kommunen for at understøtte borgernes rette bestilling, modtagelse og brug af hjælpemidler. 

Leverandøren skal have tilknyttet en, for det pågældende hjælpemiddel, relevant fagperson, der kan kontaktes og hurtigt respondere angående spørgsmål og problematikker omkring hjælpemidlerne.

Leverandører forventes i øvrigt at ville deltage konstruktivt i udredning og løsning af eventuelle konkrete eller generelle problemstillinger, der måtte opstå.

Al kommunikation mellem leverandør og kommune samt mellem leverandør og borger, skal kunne foregå på dansk og via sikker mail. Sikker mail bør kontrolleres og videreformidles dagligt.

Hjælpemiddel må alene udleveres til borger, når der foreligger en skriftlig bevilling fra kommunen.

Leverandøren skal på forespørgsel fra kommunen inden for 30 dage fremsende en leveringsstatistik i Excel til brug for opgørelse af forbruget af de enkelte hjælpemidler.

Statistikken leveres på kommune-niveau i henhold til kommunens anvisninger.

I henhold til § 6, stk. 3 i BEK nr. 1466 af 05/12/2023 af om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven skal en leverandør af bevilgede hjælpemidler sende sin faktura for hjælpemidlet til den bevilgende kommune.
Fakturering skal ske i henhold til de til enhver tid gældende regler om elektronisk afregning med offentlige myndigheder. Yderligere oplysninger om elektronisk faktura findes på virk.dk. 

Fakturaer sendes elektronisk til kommunens EAN-nummer 5798004505670 med angivelse af eventuelle påkrævede ID-nummer til brug for kommunens fakturabehandling.

Faktura skal indeholde følgende oplysninger:

  • CPR-nummer, navn og adresse på borger. 
  • Beskrivelse af det leverede produkt (varenavn, varenummer, antal varer og totalpris.
  • Udleveringsdato for produktet (oplysning kan fremgå af vedhæftede dokumenter)
  • Udstedelsesdato (fakturadato).
  • Fakturanummer. 
  • Leverandørens CVR/SE-nummer, navn og adresse.
  • Kommunens navn og adresse.
  • Fratrækning af borgers eventuelle egenbetaling
  • Oplysning om producentens varenummer skal kunne udledes af oplysningerne (gældende for brystproteser) 
  • Fratrækning af borgers eventuelle lovmæssige egenbetaling (gældende for ortopædisk fodtøj)
  • Identifikationsnummer for fodtøj (gældende for ortopædisk fodtøj).

Ud over ovennævnte oplysninger skal fakturaen påføres ydelsesmodtager, kode 02, i det omfang, det umiddelbart er muligt. 

Faktura må først fremsendes til kommunen, når det bevilgede produkt er udleveret til borger.

Leverandøren kan alene opnå betaling svarende til afgivet bevilling.

Borgers egenbetaling(er) fratrækkes på separate fakturalinjer prisen på det udleverede produkt således, at slutbeløbet på fakturaen maksimalt svarer til det bevilgede beløb.  

Kommunen er berettiget til at udskyde betalingen, hvis ovenstående oplysninger/dokumentationer mangler, indtil de anførte oplysninger/dokumentationer fremkommer fra leverandøren.

Betaling forfalder 30 dage efter fremsendelse af fyldestgørende elektroniske faktura.
Falder sidste rettidige betalingsdato ikke på en bankdag, udskydes betalingsdatoen til førstkommende bankdag.
 

I tilfælde af mangler ved det leverede hjælpemiddel, er borger beskyttet af bestemmelserne i Købeloven (LBK nr. 1853 af 24/09/2021).

Leverandøren, disses personale og eventuelle underleverandører samt deres personale skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende kommunens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med levering af hjælpemidler, jf. Forvaltningslovens § 27 stk. 6.

Leverandøren skal uden ugrundet ophold videresende samtlige klager, som de modtager fra borgere, til kommunen.

Leverandøren må ikke anvende kommunen i reklamemæssig sammenhæng uden samtykke.

Leverandøren er ansvarlige for overholdelse af persondataforordningen (forordning nr. 679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF) og de til enhver tid gældende regler om persondata, herunder databeskyttelsesloven med senere ændringer. 

Modtager leverandøren personoplysninger vedrørende borger, er leverandøren selvstændige dataansvarlige herfor.

Leverandøren er forpligtet til at have tegnet erhvervs- og produktansvarsforsikring og til at opretholde en sådan forsikring, imens der leveres hjælpemidler til borger. 

Kommunen kan anmode om dokumentation for leverandørens tegning og betaling for forsikringen. Forsikringens årlige dækningssum skal være på minimum 10 mio. danske kroner.

Leverandøren skal – på anmodning – give uddybende oplysninger om, og fremsende dokumentation vedrørende det hjælpemiddel kommunen har ydet støtte til, herunder fremsende eventuelle produktdatablade.

Krav til kvalitet og egnethed for brystproteser

Det er som udgangspunkt en betingelse for, at kommunen kan yde støtte til hjælpemidlet, at kravene opfyldes. Borger kan dog vælge at fravige enkelte krav, hvis kravene ikke har betydning for kommunens sagsbehandling eller for hjælpemidlets kvalitet, effekt, holdbarhed eller på anden måde påvirker hjælpemidlets egnethed.

Betingelser

Borger kan – som udgangspunkt – ansøge om brystprotese hver 12. måned, hvis protesen er slidt. Indsendelse af ansøgning om brystproteser skal ske på borgers initiativ.

Ansøgning til kommunen udfærdiges i samarbejde med borgeren, således at borgeren har godkendt det konkrete hjælpemiddel, der ansøges om. 

Hvis borger selv sender elektronisk ansøgning direkte til kommunen, skal leverandøren være behjælpelig med oplysning om varenavn og producentens varenummer samt specificere og kvalificere ansøgningen samt en evt. redegørelse, sådan som kommunen anmoder om det. 

Konstaterer kommunen fejl eller mangler i ansøgningen, eller har kommunen sagligt behov for uddybning i forhold hertil, skal leverandøren understøtte effektiv sagsbehandling af borgers sag. Leverandøren skal snarest muligt efter kommunens henvendelse herom, udbedre fejl og mangler i ansøgningen eller indgå i afklarende uddybning. 

For at sikre at borgers sag bliver tilstrækkeligt oplyst, skal leverandøren sammen med ansøgningen fremsende en skriftlig redegørelse, herunder at der ansøges om det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, hvis: 

  • der er tale om borgerens førstegangsansøgning om brystprotese.
  • der ansøges om udskiftning af brystprotese tidligere end 12 måneder fra sidste bevilling.
  • borger vurderes at have behov for en anden brystprotese (producentens varenummer) end den, kommunen tidligere har bevilget støtte til.

Listen er ikke udtømmende. Kommunen kan anmode om en redegørelse, hvis særlige forhold taler derfor.
Hvis den bedst egnede og billigste løsning er fravalgt pga. borgers ønske, skal dette fremgå af redegørelsen.

Skriftlig redegørelse skal ikke foreligge, når 

  • der er tale om genansøgning om en brystprotese, som er fuldstændigt identisk med den, borgeren sidst har fået bevilget af kommunen. 
     

Kommunen kan operere med løbende bevillinger eller nye bevillinger fra gang til gang.

Nedenstående service for tidsbestilling og konsultation er som udgangspunkt gældende: 

  • Borger skal kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren alle ugens arbejdsdage.
  • Borger skal tilbydes en konsultationstid inden for 5 arbejdsdage på den til kommunen tilknyttede forretningsadresse.
  • Borger skal kunne modtages i konsultationen på konsultationsdagen, som minimum mellem kl. 10.00 og 15.00. Hvis borger er erhvervsaktiv, skal det dog være muligt inden for 5 arbejdsdage at få en konsultationstid tidligere eller senere på dagen.
  • Spørgsmål til leverandøren forventes besvaret senest 3 arbejdsdage efter henvendelse, med mindre andet aftales ved henvendelsen.

Leverandøren skal have forretningsadresse inden for følgende afstande fra denne adresse:

  • Favrskov: Skovvej 20, 8382 Hinnerup 35 km.

Afstanden kan beregnes ved at lave en ruteplanlægning på krak.dk  eller https://www.google.com/maps

Såfremt leverandøren har flere forretningsadresser må leverandøren ikke afvise betjening af en borger på en given forretningsadresse.

Hvis borger vælger en leverandør, som ligger længere væk end ovenstående, vil borger højest kunne få befordringsgodtgørelse svarende hertil. 

På forretningsadressen skal borger kunne få lavet alle måltagninger og afprøvninger. 

Borger skal sikres den nødvendige diskretion i forbindelse med opmåling og afprøvning. 

Leverandøren skal leve op til kravene i det medicinske direktiv, jf. BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer.

De medarbejdere, som foretager faglig vurdering, rådgivning og vejledning af borgeren og kommunen, skal have det fornødne produktkendskab og faglige viden om produkterne.

Leverandøren skal, på forlangende i prisindhentningsperiodens løbetid, dokumentere en medarbejders kvalifikationer.

Borgeren skal på forretningsadressen kunne tilbydes konsultation af en kvindelig medarbejder.

Det hjælpemiddel, borger får udleveret, skal leve op til alle lovkrav og reguleringer.

Brystprotesen skal være CE-mærkede og dermed i fornødent omfang opfylde betingelserne i BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer, om medicinsk udstyr.

Brystprotesen skal have varedeklaration og må ikke indeholde stoffer, der er kendt allergifremkaldende eller på anden måde kan være sundhedsskadelige for borgeren ved den på produktet anviste korrekte brug.

Ved almindeligt brug og korrekt vedligeholdelse skal brystprotesen være af en kvalitet, så den (herunder klæberen i en selvsiddende brystprotese) har en holdbarhed på minimum 12 måneder.

Leverandøren skal i forbindelse med udlevering af brystprotese vejlede borger i forhold til anvendelsesmuligheder, begrænsninger, vedligeholdelse og rengøring mv. Alle brugervejledninger m.v. skal være på dansk.

Levering af brystprotese skal ske personligt eller pr. post efter borgers ønske.

Leveringstiden er

  • For produkter af mærket Amoena: straks eller senest 5 arbejdsdage efter borgerens bestilling i henhold til bevilling. 
  • For øvrige produktmærker: straks eller senest 8 arbejdsdage efter borgerens bestilling i henhold til bevilling.

Udgift til postforsendelse afholdes af leverandøren.

Såfremt kommune har bevilget støtte til skifteprotese, må denne tidligst udleveres, når leverandøren – efter udlevering af den første brystprotese – har haft kontakt med borgeren og har konstateret at den udleverede brystprotese er tilfredsstillende.