1. Baggrund
I tilknytning til bevillingspolitikken er der udarbejdet disse konkrete retningslinjer for bevillingspraksis.
Hensigten med retningslinjerne er at fastlægge de overordnede rammer for tildeling af alkoholbevillinger i Favrskov Kommune.
Retningslinjerne beskriver mere specifikt, hvilke forhold, der kan have betydning for de forskellige restaurationstyper.
Både bevillingspolitikken og retningslinjerne for udstedelse af alkoholbevillinger m.v. skal afspejle, at Favrskov Kommune er en erhvervsvenlig kommune, der også tilbyder fornuftige vilkår for restaurations- og næringsvirksomheder under fornøden hensyntagen til miljø og omgivelser.
Det er meningen, at retningslinjerne skal tjene som en vejledning for kommende ansøgere af alkoholbevilling. Det skal således være muligt på forhånd at orientere sig om retningslinjerne for bevillingspraksis i kommunen. Det skal understreges, at retningslinjerne ikke udgør en facitliste for Bevillingsnævnets praksis, idet alle sager afgøres på baggrund af en konkret og individuel vurdering af de faktiske forhold.
Bevillingspolitikken og retningslinjerne er blevet til i et tæt samarbejde med Østjyllands Politi.
Restaurations- og næringsvirksomheder samt andre interessenter blev oprindeligt inddraget i processen om udarbejdelsen af Favrskov Kommunes første retningslinjer i 2009. Dette skete ved, at der er afholdt et dialogmøde mellem restaurations- og næringsvirksomheder og Bevillingsnævnet. Desuden havde kommunens borgere og virksomheder mulighed for at komme med bemærkninger til materialet, som var tilgængeligt på kommunens hjemmeside.
Retningslinjerne blev oprindeligt godkendt af Byrådet 24. juni 2009. Retningslinjerne er senere blevet revideret af Økonomiudvalget 20. marts 2012, 19. marts 2013, 19. august 2014 og 21. november 2023.
2. Regelgrundlaget
2.1. Restaurationsloven
Reglerne om alkoholbevillinger og åbningstider findes i restaurantionsloven (lovbekendtgørelse nr. 692 af 5. juli 2019 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
2.2. Markedsføringsloven samt retningslinjer for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer
Markedsføringsloven fastslår, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik.
Markedsføringsloven suppleres af retningslinjer for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, der har til formål at udfylde den retlige standard for god markedsføringsskik for alkoholholdige drikkevarer. Retningslinjerne har særligt til formål at beskytte børn og unge.
2.3. Planmæssige forhold
Det er en konkret vurdering, hvad der kan gives bevilling til og hvor. I denne vurdering indgår også de planmæssige forhold. Det vil sige de planmæssige beslutninger – for eksempel lokalplaner – som byrådet har truffet for det pågældende område.
2.4. Andre regler og forskrifter
Når Bevillingsnævnet behandler en ansøgning om alkoholbevilling eller udvidet åbningstid, vil også regler og forskrifter på tilgrænsende områder være af betydning. Det kan eksempelvis være på miljø-, arbejdsmiljø-, fødevare-, bygnings- og beredskabsområdet.
På miljøområdet kan nævnes, at miljøbeskyttelsesloven fastslår, at kommunen kan give forurenende virksomheder påbud om at nedbringe forureningen, herunder gennemføre bestemte foranstaltninger. Et sådant påbud meddeles af Teknik og Miljø i Favrskov Kommune.
Restaurationer og lignende er ikke støjfri. Af hensyn til de omkringboende er det derfor nødvendigt, at der er en vis regulering af støjforholdene. Det er også Teknik og Miljø, der behandler sager på støjområdet i Favrskov Kommune.
Til at vurdere om miljølovgivningen er overtrådt, anvendes Miljøstyrelsens vejledninger vedrørende støj (nr. 5/1984 ”Ekstern støj fra virksomheder” og nr. 9/1997 ”Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer i eksternt miljø”), som kan findes her: 87-503-5287-4.pdf (mst.dk) og her: 87-7810-830-6.pdf (mst.dk)
3. Bevillingsmyndigheden
Favrskov Kommune kan nedsætte et Bevillingsnævn til at træffe de afgørelser, som efter restaurationsloven er henlagt til Byrådet. Bevillingsnævnet i Favrskov Kommune består af seks byrådsmedlemmer, en økonomisk sagkyndig repræsentant og en repræsentant fra Østjyllands Politi. Bevillingsnævnets funktionsperiode følger den kommunale valgperiode.
4. Alkoholbevilling
En alkoholbevilling er en tilladelse til at servere stærke drikke. Ved stærke drikke forstås drikkevarer med 2,8 procent vol. alkohol eller derover.
En alkoholbevilling udstedes til en bestemt restauration på et bestemt forretningssted. Hvis forretningen ophører eller flyttes til en anden lokalitet, mister alkoholbevillingen sin gyldighed. Det betyder, at der på ny skal søges om en alkoholbevilling, hvis der eksempelvis sker ændringer i ejerforholdene, der indsættes en ny forpagter, eller hvis forretningen flytter adresse.
4.1. Lovens grundlæggende krav til ansøgeren
Ansøgere af en alkoholbevilling kan være personer, selskaber, foreninger, sammenslutninger m.v.
Restaurationsloven stiller en række grundlæggende krav til de personer og selskaber, der søger om alkoholbevilling.
En person, der søger alkoholbevilling, skal som hovedregel være fyldt 21 år for at søge om alkoholbevilling. Hvis ansøgeren har afsluttet en uddannelse inden for hotel- og restaurationsfaget, skal ansøgeren være fyldt 18 år.
Ansøgeren må ikke være umyndig eller under værgemål.
Derudover må ansøgeren ikke:
- have forfalden gæld til det offentlige, som stammer fra restaurantionsdrift, på 50.000 kr. eller derover, eller
- være dømt for forhold, der begrunder nærliggende fare for misbrug i forbindelse med erhvervet, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Et selskab, der søger alkoholbevilling, må heller ikke have forfalden gæld til det offentlige, som stammer fra restaurationsdrift, på 50.000 kr. eller derover. For direktionsmedlemmerne og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i selskabet gælder samme krav som for personer.
En person, der søger alkoholbevilling, må desuden ikke være under rekonstruktionsbehandling eller konkurs.
For både personer og selskaber m.v. gælder, at man ikke må lade sig finansiere – helt eller delvist – af nogen, som fremstiller eller engrosforhandler drikkevarer. Formålet er at sikre, at producenter og engrosforhandlere af drikkevarer ikke får indflydelse på restaurationer med alkoholbevilling. Erhvervsstyrelsen kan give dispensation fra disse regler, jf. restaurationslovens § 16, stk. 2.
4.2. Behandling af ansøgninger
Når Bevillingsnævnet skal behandle en ansøgning om alkoholbevilling, skal der tages hensyn til samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige, ordensmæssige og dermed sammenhængende hensyn. Dette indebærer bl.a. en vurdering af følgende forhold:
- Om der af bevillingsansøgeren, medlemmer af direktion eller bestyrelse eller andre, der kan øve en bestemmende indflydelse på virksomhedens drift, er udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig måde.
- Bevillingsansøgerens forretningsmæssige kvalifikationer, herunder om det må antages, at ansøgeren vil være egnet til at drive restaurationsvirksomhed på betryggende måde.
- Bevillingsansøgerens økonomiske forhold og finansieringsplan, driftsbudget samt likviditetsbudget for virksomheden, herunder om det må anses for godtgjort, at virksomheden vil blive drevet for ansøgerens egen regning og risiko.
- Størrelse, indretning og karakter i øvrigt af serveringsstedet.
- Serveringsstedets beliggenhed, hvorved der kan anlægges byplanmæssige betragtninger, så der kan vises tilbageholdenhed med at give tilladelse til nyoprettede restaurationsvirksomheder i egentlige boligkvarterer eller nær skoler eller andre institutioner, der søges af unge.
- Om der som følge af en for stærk lokal koncentration af restaurationsvirksomhed kan være øget risiko for uforsvarlig drift eller andre ædrueligheds- eller ordensmæssige problemer.
- Om der foreligger andre konkrete ædruelighedsmæssige og dermed sammenhængende sociale og politimæssige forhold, der gør det betænkeligt, at alkoholbevilling gives.
Alkoholbevillingens gyldighed
En alkoholbevilling skal som udgangspunkt have en gyldighed på 8 år. Hvis Bevillingsnævnet vurderer, at der kan være udfordringer af samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige og dermed sammenhængende hensyn, bør det vurderes, om der kan knyttes vilkår for eksempel et vilkår om støjforanstaltninger til alkoholbevillingen og samtidigt bevare en gyldighed på 8 år.
Bevillingsnævnet kan fastsætte gyldighedsperioden til 4 år i sager, hvor virksomhedens karakter indebærer, at der er øget risiko for støj eller ordensmæssige problemer for de omkringliggende beboere. Det kan desuden ske i sager, hvor grundøkonomien er god, men der verserer restancer til SKAT.
Den korteste periode, som en bevilling kan tildeles for, er 2 år. Tilfælde, hvor Bevillingsnævnet vælger at begrænse bevillingens varighed til 2 år, kan for eksempel være til førstegangsansøgere med skrøbelig økonomi eller ved en allerede etableret restauration med skrøbelig økonomi. Det forhold, at restaurationen er nyetableret, medfører ikke i sig selv, at bevillingen alene skal tildeles for 2 år.
Bevillingsnævnet kan desuden vælge at begrænse eller betinge alkoholbevillingen yderligere, for eksempel ved at stille krav til den lokalemæssige indretning eller begrænse udbuddet af alkohol til bestemte typer, for eksempel øl og bordvine.
Proces for sagsbehandlingen
Ansøgningsblanketter kan rekvireres hos Østjyllands Politi eller direkte på politiets hjemmeside. En ansøgning om alkoholbevilling sendes til Østjyllands Politi, som sørger for sagens oplysning. Østjyllands Politi indhenter i den forbindelse for eksempel. oplysninger i Næringsbasen, i kriminalregistret, hos Fødevarestyrelsen, hos SKAT vedr. restancer og hos Teknik og Miljø i Favrskov Kommune.
På baggrund af ansøgningen og ovenstående oplysninger vurderer Østjyllands Politi sagen og sender sin indstilling (det vil sige forslag til afgørelse) til Favrskov Kommune. Bevillingsnævnet vurderer sagen på baggrund af Østjyllands Politis indstilling og beslutter, om der skal gives en alkoholbevilling eller ej. Bevillingsnævnet beslutter samtidigt, hvilke betingelser og begrænsninger, der skal være for bevillingen. Ansøgerne får direkte besked om Bevillingsnævnets afgørelse. Bevillingsnævnet mødes ca. 5 gange om året, og der er ikke offentlig adgang til møderne.
Hvis politiet på baggrund af en konkret og individuel vurdering indstiller, at der til alkoholbevillingen knyttes særlige vilkår, vil politiet gennemføre en partshøring, som ofte vil foregå telefonisk. Politiet gør ansøger bekendt med vilkårene samt begrundelsen herfor. Ansøger har ved samme lejlighed mulighed for at fremkomme med bemærkninger til vilkårene, som i givet fald vil fremgå af sagsfremstillingen til Bevillingsnævnet.
4.3. Fornyelse af alkoholbevillingen
Når gyldighedsperioden udløber, bortfalder alkoholbevillingen automatisk. Det er således bevillingshaverens eget ansvar at ansøge om fornyelse af alkoholbevillingen, inden gyldighedsperiodens udløb.
Ved ansøgning om fornyelse af en alkoholbevilling vil Bevillingsnævnet se på, om der i den forgangne periode har været forhold, som bør få betydning for vurderingen. Hvis det ikke er tilfældet – og der i øvrigt ikke er andre forhold, der tilsiger en anden afgørelse – vil Bevillingsnævnet som udgangspunkt forny alkoholbevillingen på uændrede vilkår.
Hvis der har været problemer med restaurationen, vil Bevillingsnævnet vurdere, om det skal have betydning for afgørelsen. Alvorlige problemer kan medføre afslag på fornyelse af alkoholbevilling, alternativt at bevillingen udstedes på særlige vilkår.
4.4. Forhåndstilsagn
Hvis der påtænkes etableret en restauration, hvor der ikke i forvejen drives restaurations- eller næringsvirksomhed med alkoholbevilling, kan det være fornuftigt at anmode Bevillingsnævnet om et forhåndstilsagn. Herved kan man undgå, at der forgæves foretages store investeringsmæssige dispositioner i en restaurationsvirksomhed, som i sidste instans ikke kan realiseres.
Et forhåndstilsagn er en tilkendegivelse om, at der rent faktisk kan udstedes en alkoholbevilling til en konkret restaurationstype det pågældende sted. Et forhåndstilsagn er ikke en endelig godkendelse af ansøgerens forhold.
Et forhåndstilsagn er gyldigt i seks måneder. Hvis fristen overskrides, må der fremsendes en ny anmodning om forhåndstilsagn, hvis man vil være sikker på, at der fortsat kan udstedes en alkoholbevilling til det pågældende sted.
4.5. Midlertidig alkoholbevilling
Politiet har mulighed for at udstede en midlertidig alkoholbevilling, inden Bevillingsnævnets afgørelse foreligger. Ansøgeren får dermed mulighed for at påbegynde sin restaurationsvirksomhed på et tidligere tidspunkt end ellers. Betingelsen for at udstede en midlertidig alkoholbevilling er, at sagen er fuldstændig oplyst og klar.
Hvis politiet på det foreliggende grundlag skønner, at betingelserne ud fra en samlet betragtning er opfyldt, vil der kunne gives tilladelse til at servere alkohol i en begrænset periode. Det skal pointeres, at politiets afgørelse ikke udgør en facitliste for, hvordan Bevillingsnævnet vil vurdere sagen.
En midlertidig alkoholbevilling gælder for en begrænset periode, dog maksimalt indtil Bevillingsnævnets afgørelse foreligger.
4.6. Lejlighedstilladelse
Politiet kan tillade, at der til enkeltstående arrangementer serveres mad- og/eller drikkevarer, selvom vedkommende ikke er i besiddelse af en alkoholbevilling. Enkeltstående arrangementer kan eksempelvis være byfester, halfester og sportsbegivenheder.
4.7. Retningslinjer for specifikke restaurationstyper
Som kommende ansøger af en alkoholbevilling kan det være hensigtsmæssigt at have en rettesnor for, hvad man kan forvente af afgørelse ved etablering af forskellige restaurationstyper. Der er alene tale om retningslinjer for, hvad man kan forvente, og altså ikke en facitliste over Bevillingsnævnets afgørelser. En afgørelse beror altid på en konkret vurdering af ansøgerens forhold, restaurationstype, beliggenhed/omgivelser:
Restauranter og caféer
Som udgangspunkt er der ingen begrænsninger i alkoholbevillingen. Hensynet til omgivelserne kan begrænse restaurationen muligheder for at opnå tilladelse til udvidet åbningstid.
Diskoteker
Som udgangspunkt er der ingen begrænsninger i alkoholbevillingen. Hensynet til omgivelserne kan begrænse restaurationens muligheder for at opnå tilladelse til udvidet åbningstid. Der vil typisk stilles krav om dørmænd, overvågning og lukketid.
Kulturelle institutioner
Som udgangspunkt er der ingen begrænsninger i alkoholbevillingen.
Der kan stilles særlige krav til indretningen af lokalet med henblik på udskænkning af alkohol.
Kantiner
Ved kantinevirksomhed forstås servering i dertil indrettede lokaler i tilknytning til arbejdspladser for personer, der er beskæftiget eller har et ærinde i virksomheden
En kantine må servere øl og bordvine uden alkoholbevilling.
Kantineindehaveren eller kantinebestyreren må ikke uden Erhvervsstyrelsens tilladelse lade sig finansiere helt eller delvis af nogen, der fremstiller eller engrosforhandler drikkevarer.
Kantiner må holdes åbne fra 1/2 time før arbejdstidens begyndelse til 1 1/2 time efter arbejdstidens ophør. I lukketiden må der ikke serveres i kantinelokalerne. Dette gælder dog ikke ved sammenkomster, som bekostes af vedkommende virksomhed, eller som foranstaltes af virksomhedens personale. Endvidere kan lokalerne i lukketiden anvendes i henhold til lejlighedstilladelse, jf. restaurationsloven § 22, stk. 2-7.
Politiet kan forbyde driften af en kantine, hvis der er særlig grund til at antage, at kantinen ikke bliver drevet på forsvarlig måde.
Idrætshaller og -anlæg
For idrætshaller og -anlægs vedkommende er der særlige hensyn at tage til brugerne. Her tænkes i særdeleshed på hensynet til børn og unge. Favrskov Kommunes Sundhedspolitik lægger vægt på, at folkesundheden løbende skal forbedres bl.a. ved at styrke de gode levevaner og levevilkår. Børn og unge skal have mulighed for at vokse op i sunde omgivelser og træffe sunde valg i hverdagen. Endvidere vil politiet altid kræve, at hallen har en alkoholpolitik. Politiet vil kunne bistå med at udforme alkoholpolitikken
En alkoholbevilling til idrætshaller og -anlæg, hvor børn og unge har deres daglige gang, vil være begrænset til øl og bordvine.
Børn og unge skal kunne opholde sig i idrætshaller og -anlæg uden at blive konfronteret med udskænkning af alkohol. Der lægges derfor vægt på, at idrætshaller så vidt muligt stiller selvstændige lokaler til rådighed for voksne brugere, der ønsker at indtage alkohol.
Ansøgeren bedes i ansøgningen redegøre for, hvordan faciliteterne mest hensigtsmæssigt kan indrettes, således at der sikres adskillelse mellem børn og unge og de voksne, der ønsker at indtage alkohol.
Lukkede selskaber
Nogle idrætshaller benytter sig af udlejning af lokaler til private arrangementer, for eksempel familiefester og firmaarrangementer. Ved udlejning til private formål er begrundelsen for at begrænse udskænkningen af alkohol ikke til stede på samme vis. Det skal dog understreges, at det er en betingelse, at arrangementet afholdes på tidspunkter, hvor de sædvanlige brugere ikke er til stede, eller at der er indrettet særlige selskabslokaler, således at der ikke er umiddelbar kontakt med brugerne af idrætsfaciliteterne.
4.8. Afslag
Et afslag på alkoholbevilling kan indbringes for Byrådet senest fire uger efter, at afgørelsen er meddelt ansøgeren. Et afslag vil indeholde oplysning om muligheden for at indbringe afgørelsen for Byrådet og fristen herfor. Byrådets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
4.9. Bortfald af alkoholbevilling
En alkoholbevilling bortfalder:
- når bevillingshaveren dør,
- når bevillingens gyldighedstid udløber, uden af fornyelse finder sted (det påhviler bevillingshaveren at underrette bevillingsnævnet herom),
- når bevillingshaveren ikke længere udnytter alkoholbevillingen,
- hvis bevillingshaveren er under konkurs,
- når en af bevillingsnævnet stillet betingelse for bevillingen ikke længere er opfyldt,
- hvis bevillingshaveren er umyndig eller kommer under værgemål.
5. Forbud mod udskænkning af alkohol til børn og unge
Restaurationsloven forbyder restaurationer at servere alkohol til unge under 18 år. Restaurationer, der sælger alkoholiske drikke, er tillige forpligtede til at føre ikke alkoholiske drikke.
Ligeledes er der efter restaurationsloven mulighed for at fastsætte særlige vilkår for så vidt angår unge under 18 år. Det kunne eksempelvis være, at unge under 18 år ikke må opholde sig i restaurationen i den udvidede åbningstid.
6. Åbningstid
På baggrund af en konkret og individuel vurdering kan alle restaurationer som udgangspunkt holde åbent fra kl. 05.00 til 24.00. Politiet vil i vurderingen inddrage miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn.
Som følge heraf skal restaurationer holde lukket fra kl. 24.00 til 05.00 med mindre, der er givet tilladelse til udvidet åbningstid.
Bevillingsmyndigheden kan efter indstilling fra politiet beslutte, at bestemte restaurationer skal holdes lukket fra et tidligere tidspunkt end kl. 24.00, hvis det findes påkrævet af hensyn til den offentlige orden eller af ædruelighedsmæssige hensyn.
6.1. Tilladelse til udvidet åbningstid
Hvis en virksomhed ønsker at holde åbent efter kl. 24.00, skal man ansøge Bevillingsnævnet om en tilladelse til udvidet åbningstid.
I Favrskov Kommune er der mulighed for udvidet åbningstid til kl. 03.00 på hverdage og til kl. 05.00 på fredage og lørdage samt hverdage op til helligdage.
En ansøgning om udvidet åbningstid vil blive vurderet ud fra samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige, ordensmæssige og dermed sammenhængende hensyn. I den forbindelse ønsker Favrskov Kommune at signalere, at der skal være en fornuftig balance mellem restaurationsmiljøet og omgivelserne. Dette indebærer bl.a., at der støttes op omkring uddannelsesmiljøet i kommunen. Åbningstiden for restaurationerne kan anvendes som et styringsredskab til at understøtte de unges studievaner samt bidrage til, at flest muligt unge gennemfører deres uddannelse.
En tilladelse til udvidet åbningstid vil være ledsaget af et krav om, at restaurationen som minimum holdes lukket i tre timer, inden der åbnes igen. Dette skal sikre, at der er rimelig tid til at foretage fornøden oprydning, rengøring m.v.
Desuden vil der kunne stilles krav om, at der ansættes fornødent personale til at kontrollere indgangene, og at unge under 18 år ikke får adgang til restaurationen i den udvidede åbningstid.
Bevillingsnævnet kan fastsætte yderligere vilkår for tilladelsen, såfremt det skønnes nødvendigt. Restaurationens omgivelser vil i den sammenhæng blive inddraget i vurderingen. Hvis restaurationen er beliggende i eller i umiddelbar nærhed af et beboelsesområde, vil der som udgangspunkt blive udvist tilbageholdenhed med udstedelse af en tilladelse til udvidet åbningstid. Omvendt hvis restaurationen er placeret i et butiks- eller restaurationskvarter.
Ugedag | Åbningstid | Vilkår |
---|---|---|
Alle ugens dage | 05.00 – 24.00 | Konkret: Bevillingsnævnet kan på baggrund af en konkret vurdering fastsætte vilkår. |
Hverdage | Mulighed for udvidet åbningstid til kl. 03.00 |
Generelt: Krav om minimum tre timers lukketid, hvis der gives tilladelse til udvidet åbningstid. Konkret: Bevillingsnævnet kan på baggrund af en konkret vurdering fastsætte vilkår. |
Fredage, lørdage samt hverdage op til helligdage | Mulighed for udvidet åbningstid til kl. 05.00 |
Generelt: Krav om minimum tre timers lukketid, hvis der gives tilladelse til udvidet åbningstid. Konkret: Bevillingsnævnet kan på baggrund af en konkret vurdering fastsætte vilkår. |
6.2. Særlige lejligheder
Politiet kan ved særlige lejligheder tillade, at restaurationer holder længere åbent. Det kan eksempelvis være nytårsnat, byfester eller andre lignende lokalprægede arrangementer.
Hammel Hestemarked
I forbindelse med Hammel Hestemarked har alle restaurationer i Hammel By politiets tilladelse til at holde åbent til kl. 05.00 uden at skulle ansøge politiet herom.
Lilleåmarkedet
I forbindelse med Lilleåmarkedet har alle restaurationer i Hadsten By politiets tilladelse til at holde åbent til kl. 05.00 uden at skulle ansøge politiet herom.
Nytårsnat
Nytårsnat har alle restaurationer i Favrskov Kommune politiets tilladelse til at holde åbent til kl. 05.00 uden at skulle ansøge politiet herom.
6.3. Vilkår om indskrænkning af unges ophold i restaurationer i den udvidede åbningstid
Unge under 18 år må ikke have ophold i restaurationer med udvidet åbningstid efter kl. 24.00. Undtaget er dog selskabslokaler m.v., Hammel Hestemarked, Lilleåmarkedet og Nytårsnat
Der er ikke tale om et generelt vilkår, idet der skal foretages en konkret og individuel vurdering. I vurderingen kan indgå forskellige forhold såsom restaurationens karakter og beliggenhed, hensynet til den offentlige orden, ædruelighedsmæssige og samfundsmæssige hensyn. Det skal dog understreges, at kommunen er forpligtet til at overholde den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
7. Vilkår om ansvarlig markedsføring
Der skal udvises ansvarlighed ved markedsføring af udskænkning af alkohol samt arrangementer afholdt på steder, hvor der er offentlig adgang, og hvor der serveres alkohol. Markedsføring af alkoholholdige drikkevarer må ikke opfordre til et stort eller umådeholdent forbrug.
Det gælder i særdeleshed over for børn og unge uanset, hvilket medie der anvendes som led i markedsføringen. Der må ikke benyttes aggressiv markedsføring, der er direkte målrettet unge på skoler og uddannelsesinstitutioner.
Et generelt vilkår om ansvarlig markedsføring udspringer af lovgivningen på området, der forpligter alle erhvervsdrivende til at udvise god markedsføringsskik.
8. Ordensmæssige hensyn
I restaurationer med offentlig adgang er det forbudt at udvise en adfærd, der forstyrrer den offentlige orden. Adfærden må desuden ikke medføre ulempe for restaurationens øvrige gæster eller naboer. En uhensigtsmæssig adfærd skal straks påtales af værten. Det kan dog blive nødvendigt at bortvise vedkommende og om fornødent at tilkalde politiet.
I tilfælde af slagsmål eller anden betydelig uorden kan politiet beordre restaurationen lukket resten af dagen. Hvis politiet skønner, at der foreligger særlig risiko for voldelig adfærd, kan politiet meddele påbud om den sikkerhedsmæssige indretning af restaurationen. Påbuddet vil indeholde en frist for gennemførelse af indretningen.
Hvis det skønnes nødvendig, kan politiet til enhver tid uden retskendelse få adgang til lokaler eller rum, som er omfattet af restaurationsloven, dog undtaget værelser udlejet til overnatning. Politiet har således mulighed for at føre tilsyn med, om restaurationerne overholder reglerne.
Bevillingsnævnet kan meddele påbud om, at der i restaurationsvirksomheder med alkoholbevilling skal anvendes dørmænd, hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til forsvarlig drift af virksomheden. Dørmænd i restaurationsvirksomheder med alkoholbevilling skal være autoriserede af politiet i den politikreds, hvor ansøgeren har bopæl.
9. Sanktionsmuligheder
Hvis bevillingshaveren ikke overholder de betingelser, der gælder for alkoholbevillingen, eller i øvrigt tilsidesætter restaurationslovens krav, kan der iværksættes særlige sanktioner.
9.1. Fratagelse af alkoholbevilling
En alkoholbevilling kan fratages eller tilbagekaldes i følgende tilfælde:
- Hvis bevillingshaveren har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af vilkårene for alkoholbevillingen eller af restaurationslovens bestemmelser i øvrigt.
- Hvis der er særlig grund til at antage, at bevillingshaveren ikke vil drive virksomheden på forsvarlig måde.
- Hvis bevillingshaveren har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr. eller derover.
Afgørelser i sager om frakendelse efter nr. 1 træffes af domstolene.
Afgørelser i sager om tilbagekaldelse efter nr. 2 og 3 træffes af Bevillingsnævnet efter forslag fra politiet. Bevillingshaveren kan kræve, at afgørelsen indbringes for domstolene. En begæring om indbringelse af sagen for domstolene skal være modtaget af Bevillingsmyndigheden senest fire uger efter, at afgørelsen er meddelt bevillingshaveren.
9.2. Bøde eller fængsel
Overtrædelse af restaurationslovens bestemmelser kan straffes med bøde. Alkoholbevillinger og tilladelser til udvidet åbningstid kan begrænses og betinges. Overtrædelse af disse begrænsninger og betingelser vil ligeledes kunne straffes med bøde.
Under skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde vil straffen kunne stige til fængsel i indtil fire måneder.
9.3. Indskrænkning i åbningstiden
Bevillingsnævnet kan, hvis det findes påkrævet af hensyn til den offentlige orden eller af ædruelighedsmæssige hensyn, beslutte, at en restauration skal holde lukket fra et tidligere tidspunkt end restaurationens gældende åbningstid. Ud fra de samme hensyn kan politiet med øjeblikkelig virkning begrænse en restaurants åbningstid i op til 30 dage, dog længst indtil bevillingsnævnet har truffet afgørelse om åbningstiden.
9.4. Forbud mod musik og lignende
Politiet kan forbyde offentlig dans, musik, spil og lignende i en restauration. Et sådan forbud kan komme på tale, hvis støjen tager overhånd og påbud fra kommunens miljøafdeling ikke efterkommes.