- Skærmopkaldet er også med til at gøre mig tryg

06.08.2024
Borger får skærmopkald i hjemmet
Skærmbesøg i hjemmet hos borger

Efter et fald i hjemmet får 65-årige Jette Junker i Hammel fast hjemmehjælp om morgenen, så dagen kommer godt i gang. Seneste tiltag er nu også et dagligt skærmbesøg, hvor Jette bliver mindet om, at hun skal spise. Skærmopkaldet gør mig tryg, siger hun. 

Det kniber med hukommelsen, og svær gigt gør det besværligt for Jette Junker at komme rundt. For tre år siden flyttede hun fra Sønderjylland til Hammel, da hendes mand døde. Hun klarede sig egentlig fint, men så faldt hun derhjemme, og i forbindelse med indlæggelsen kom hjemmehjælpen ind over.
- Jeg er dårlig til at huske mine måltider, så ofte fik jeg kun morgenmad. Selvfølgelig er det en omvæltning, at jeg nu får hjælp fra hjemmeplejen, men jeg er meget taknemmelig for det. Så får jeg min medicin og morgenmad, og de spørger til, hvordan jeg har det. Det er positivt, siger Jette Junker. 

Hun har tidligere arbejdet på fabrik og som postbud, så hun kender lidt til skærmarbejde. Derfor var hun også frisk på at prøve den lille tablet, som hjemmeplejen gerne ville introducere hende for. Hun skal fortsat have hjælp til at huske måltiderne, og der kommer den lille tablet og et dagligt skærmbesøg ind. 
- Omkring kl. 18.30 får jeg et opkald. Det kan jeg høre, og så trykker jeg på den grønne knap midt på skærmen, og så er jeg igennem, fortæller Jette Junker, da hun kan høre opringningstonen fra den lille skærm i soveværelset. 
Hun smiler, da medarbejderen viser sig på skærmen, og de snakker kort om Jettes dag, og medarbejderen spørger ind til, om hun har fået noget at spise til frokost og til aften. 
- Jeg er jo lidt af en enspænder, så det er mindre indgribende med et skærmbesøg end med et fysisk besøg i hjemmet. Det er hyggeligt, og jeg føler mig tryg. Det er også rart, at jeg ved, de er opmærksomme på mig, og jeg kan jo spørge dem, hvis jeg pludselig bliver usikker på noget. For mig er det en rigtig god kombination med skærmbesøget og det fysiske besøg. Jeg vil helt klart anbefale andre at prøve skærmbesøget. Det er ikke svært at lære, og man ved jo, hvem man bliver kontaktet af, så det er sikkert nok, understreger Jette Junker. 

Skærmbesøgene vil over de kommende år blive tilbudt til flere og flere borgere i Favrskov Kommune, fortæller John René Keller Lauritzen, sekretariatschef i Social og Sundhed:
- Skærmbesøgene fungerer generelt rigtig godt – især som supplement til de fysiske besøg. Vi har gode erfaringer med, at vi eksempelvis kommer hos en borger to gange om dagen, og at den tredje gang så er et besøg via skærm. 

- Vi oplever, at skærmbesøgene giver borgerne noget mere fleksibilitet og lidt mindre trafik ind og ud ad deres hoveddør. Derudover giver de os en mulighed for at spare noget tid på landevejene, som vi så kan bruge på andre borgernære opgaver. Det er vigtigt for os, at borgerne fortsat oplever høj kvalitet og nærhed i hjælpen, og derfor sørger vi også for, at det er kendt personale, de møder på skærmen.