Afdelingsleder i Hjemmeplejen i Favrskov Øst
1. Baggrund
Vi søger en afdelingsleder til sygeplejen i Favrskov Øst, Hadsten.
Favrskov Kommune har omkring 48.500 indbyggere og ligger centralt placeret midt i Østjylland med kort afstand til både Aarhus, Randers, Viborg og Silkeborg.
Favrskov Kommune er en aktiv del af Region Midtjylland, der tilsammen tæller 1,3 millioner indbyggere. Ligeledes er kommunen en del af det østjyske vækstområde Business Region Aarhus.
Den kommunale organisation er med sine ca. 3.800 medarbejdere den største arbejdsplads i kommunen. Det årlige nettodriftsbudget er på over 2,7 mia. kr., mens anlægsbudgettet de seneste år har været på ca. 120 mio. kr. årligt.
Favrskov Kommunes vision er bygget op om fem ambitiøse målsætninger, som sætter rammerne for kommunens kendetegn og udvikling. Favrskov Kommune vil være:
- En samlende kommune, hvor mangfoldighed er en styrke
- En åben kommune i dialog med omverdenen
- En bosætningskommune med en god kommunal service
- En erhvervskommune kendetegnet ved attraktive arbejdspladser
- En grøn kommune med ambitioner for klima og miljø.
Du finder den samlede vision her.
2. Politisk og administrativ organisation
Den politiske organisation består ud over Byrådet og Økonomiudvalget af følgende seks stående udvalg:
- Planudvalget
- Teknik- og Miljøudvalget
- Social- og Sundhedsudvalget
- Børne- og Skoleudvalget
- Kultur- og Fritidsudvalget
- Arbejdsmarkedsudvalget.
Byrådet, Økonomiudvalget og de stående udvalg holder som udgangspunkt månedlige møder.
Favrskov Kommunes administrative organisation består af fire forvaltninger med hver sin direktør. Sammen med kommunaldirektøren udgør de fire direktører kommunens direktion.
Forvaltningerne og de mange decentrale arbejdspladser understøttes af forskellige tværgående funktioner inden for økonomi, løn, personale, IT, HR og ejendomsservice m.v.
Den administrative organisation ser således ud:
Der henvises til Favrskov Kommunes hjemmeside – www.favrskov.dk – for flere oplysninger om Favrskov Kommune som helhed og om de enkelte forvaltninger i særdeleshed.
3. De overordnede ledelsesrammer
Favrskov Kommune er kendetegnet ved en flad organisationsstruktur med en høj grad af decentralisering, hvor chefer og ledere har stor handlefrihed og ansvar.
Decentraliseringen er et meget vigtigt ledelsesredskab i bestræbelserne på at optimere resurseudnyttelsen og samtidig af stor betydning for ledere og medarbejderes motivation til at yde deres bedste.
I Favrskov Kommune samarbejder ledere og medarbejdere om at fastholde og udvikle et godt arbejdsmiljø og attraktive arbejdspladser. Rammerne for det gode samarbejde understøttes af et velfungerende MED-system, der er præget af en åben dialog.
Til at understøtte ledelsesopgaven har Favrskov Kommune et fælles ledelsesgrundlag, som gælder for hele organisationen, og som har følgende fire fokusområder:
- Vi finder nye veje
- Vi går i direkte dialog
- Vi arbejder på tværs
- Vi bruger feedback.
Du finder hele ledelsesgrundlaget her.
4. Social og Sundhed
Social og Sundhed er en forvaltning, som udover ældreområdet består af handicap- og psykiatri-området, sundhedsområdet samt et tværgående sekretariat med hver deres chef.
På tværs af driftsområderne har vi stort fokus på at udvikle og udnytte de faglige synergier. I sensommeren er der planlagt et forløb, hvor vi i forvaltningens samlede ledergruppe skal udfolde forvaltningens vision: ”Sammen om et sundt og værdigt liv”. Udover at give sammenhæng på tværs, skal vi sammen sikre at visionen giver et fælles fundament og pejlemærker for det fremadrettede arbejde i Social og Sundhed.
Social og Sundhed beskæftiger ca. 1.600 medarbejdere, fordelt på ca. 1.190 årsværk.
Neden for vises organisationsdiagram for Social og Sundhed:
4.1 Ældreområdet
Ældreområdet i Favrskov Kommune er organiseret som vist i nedenstående diagram:
Ældreområdet er opdelt i to områder – Øst og Vest. I hvert område er der plejecentre og hjemme- og sygepleje. Derudover har området en fælles visitation og hjælpemiddeldepot. I Favrskov Kommune er der i alt syv plejecentre, som samlet har 272 plejeboliger. Hjemme- og sygeplejen plejen betjener ca. 1.200 borgere om ugen, og området har samlet ca. 800 medarbejdere.
Se nedenstående diagram for organiseringen af Hjemmeplejen Favrskov Øst:
5. Hjemmeplejen Favrskov Øst
Sygeplejen Favrskov Øst, Hadsten har indmødested på Hjælpemiddelservice, Kildebakken 6, 8370 Hadsten. Borgerne kommer i vores sygeplejeklinikker, men de borgere som ikke kan komme der, besøger vi i deres eget hjem, hvortil vi enten cykler eller kører i kommunens biler. Der arbejdes på tværs af forskellige faggrupper i mindre faste teams for at opnå en større kontinuitet i borgerforløbende, hvilket der sammen med vores fælles vision i Social og Sundhed: ”Sammen om et sundt og værdigt liv” er sat stor fokus på.
Lederen af Sygeplejen Favrskov Øst, Hadsten lokale ledergruppe med 3 lederkolleger og områdelederen, som lederne for Hjemmeplejen Favrskov Øst referere til. Derudover indgår man som leder i flere tværgående ledergrupper, ledergruppen på ude-området og den fælles ledergruppe for alle ældreområdets ledere og områdeledere samt ældrechefen og ledernetværk på tværs af organisationen.
6. Overordnede opgaver
Som afdelingsleder i Sygeplejen Favrskov Øst, Hadsten har du det overordnede (med)ansvar for:
- Personaleledelse
- Den daglige planlægning
- Økonomi- og ressourcestyring inden for den aftalte ramme
- Det faglige niveau i opgaveløsningen
- Kontinuerlig kompetenceudvikling for personalet
- At være ”primus motor” for de forskellige projekter, der iværksættes lokalt og på tværs af kommunen
- At medvirke til kvalitetssikring og udvikling heraf
At sygeplejen er attraktiv og et vel drevet område for borgere og medarbejdere i tæt samarbejde med den øvrige ledelse.
Nøgleopgaver for afdelingslederen:
- Deltage i og bidrage aktivt til udviklingen af den faglige kvalitet
- Udøve god personaleledelse, hvor du skaber medindflydelse og er tillidsfuld
- Meget tæt samarbejde med leder af hjemmeplejen
- Sikre et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
- Sikre den sundheds- og plejefaglige dokumentation
7. Personprofil
7.1 Uddannelse og erfaring
Vi forventer, at du kan dokumentere flest mulige af følgende kvalifikationer:
- Sygeplejefaglig uddannelse
- Ledelseserfaring fra fagområdet
- Lederuddannelse på diplom niveau eller tilsvarende – hvis ikke du har lederuddannelse, at du har lyst til og mod på dette
- Gode kommunikative evner både mundtlig og skriftlig
- Erfaring med mål- og værdiarbejde
- Evne til at inspirere og motivere på alle samarbejdsniveauer
- Viden om it som redskab for rationelle og faglige løsninger i hverdagen.
7.2 Personlige kompetencer
Vi forventer, at du:
- Er forandringsparat og nytænkende
- Kan agere i en omskiftelig hverdag
- Er omhyggelig og har blik for detaljer
- Lytter og har nemt ved at forstå og sætte dig ind i andre menneskers følelser og adfærd
- Inviterer til dialog og samarbejde og inddrager dine medarbejdere og kolleger
- Er åben, imødekommende og tillidsfuld
- Tager initiativ og bidrager med dine ideer og synspunkter
- Er synlig og søger indflydelse
8. Yderligere oplysninger
Dit arbejdssted vil primært være på Hjælpemiddelservice, Kildebakken 6, 8370 Hadsten. Der vil dog være mødeaktiviteter rundt om i hele kommunen, hvorfor kørekort er en forudsætning.
Hvis du ønsker yderligere oplysninger om jobbet, eller har spørgsmål til job- og personprofilen, er du velkommen til at kontakte områdeleder Mette F. Petersen 30167478 eller [email protected]
Alle henvendelser behandles fortroligt.
Stillingen er omfattet af løn- og ansættelsesforhold i henhold til gældende overenskomst,
herunder principperne om Ny Løn.
9. Ansættelsesproces
Ansættelsesudvalget består af:
- Områdeleder Mette F. Petersen
- Afdelingsleder Rikke Andersen
- afdelingsleder Mette Olsen
- Medarbejder TR DSR Anne Shadwell
- Medarbejder Sygeplejen
Desuden deltager intern rekrutteringskonsulent Rebecca Abl Jørgensen ved testtilbagemelding og 2. samtale og ældrechef Jeanette Rokbøl ligeså ved 2. samtale.
Ansøgningsfristen er 9. marts 2025 og vi beder dig om at sende din ansøgning vedlagt CV og relevante bilag sendes via www.favrskov.dk/job.
Den 10. marts udvælger ansættelsesudvalget kandidater til 1. samtale. Indkaldelse sker telefonisk og på mail samme dag.
1. samtale afholdes 13. marts, og de kandidater, der går videre til 2. samtale, skal gennemføre en personlighedstest mellem 1. og 2. samtale. Der er testtilbagemelding 19. marts. 2. samtale afholdes 24. marts 2025.
Forventet tiltrædelse: 1. maj 2025