Mål og indholdsbeskrivelse 2024-26

Kommunale fritidstilbud 0.-6. klasse

Mål- og indholdsbeskrivelsen udgør den overordnede ramme for det pædagogiske arbejde i Favrskov Kommunes fritidstilbud fra førskolegrupper til og med 6. klasse. Beskrivelsen er udarbejdet i overensstemmelse med kommunens Børne- og Ungepolitik og kravene i ”Bekendtgørelse om krav til indholdet af mål- og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger” (BEK nr. 699 af 23/06/2014). (For kommunens fritidstilbud til unge fra 7. klasse henvises til ”Ungdomsskoleplanen”).

Mål- og indholdsbeskrivelsen revideres hvert fjerde år i sammenhæng med Børne- og ungepolitikken. 

Mål- og indholdsbeskrivelsen er godkendt på byrådsmøde 26. november 2024

Billedet viser børn der leger på en multibane

Favrskov har følgende fritidstilbud til børn:

  • Fritidstilbud fra 0.-3. klasse i form af en skolefritidsordning (SFO), der er en integreret del af alle folkeskoler (Undtaget herfra er Præstemarkskolen, hvor 3. klasse er tilknyttet fritidsklub.)
  • Fritidstilbud fra 4.-6. klasse i form af et klubtilbud. Klubtilbuddet er enten organiseret som SFO-klubber under skolerne eller som fritidsklubber under Ungdomsskolen. (Enkelte steder er SFO-klub erstattet af et pædagogisk tilbud til børn i 4.-6. klasse i tilknytning til SFO på grund af lav tilslutning (under 20 tilmeldte børn i over et år). I Ulstrup er fritidsklubtilbuddet et kombineret tilbud: to dage om ugen i fritidsklubregi med mulighed for at tilvælge tre dage om ugen som pædagogisk tilbud i tilknytning til SFO.)
  • Førskolegrupper fra 1. marts i hele kommunen, på nær Præstemarkskolen i Søften, der har rullende indskoling med skolestart måneden efter barnets seks års fødselsdag.

Mål for kommunale fritidstilbud til børn

Favrskov Kommune vil have inspirerende, alsidige og fællesskabende fritidstilbud, der skaber kvalitet i børn og unges fritidsliv. Det fremgår af kommunens ”Børne- og Ungepolitik 2023-26 Børn og unge der tør”, der sætter retning for arbejdet med kvalitet og sammenhæng i kommunens tilbud til alle børn og unge fra 0-18 år.

Fritidstilbuddene skal være med til at skabe muligheder for børn og unges trivsel, udvikling og læring - også i sammenhæng med forenings- og kulturliv. De skal være medvirkende til at skabe deltagelsesmuligheder for alle, hvor barnet og den unge aktivt indgår i sociale fællesskaber.

Dreng i legetårn

Tilbuddene skal skabe et rum, hvor mangfoldighed er en styrke, og hvor børn og unge kan udfolde sig på forskellige måder og møde hinanden på tværs af alder, kultur og interesser. Det giver børn og unge mulighed for at danne venskaber på tværs af forskellige og fremtidige arenaer – blandt andet på tværs af skole, SFO, klub, foreningsliv og ungdomsuddannelser.

Inspirerende og alsidige fritidstilbud skal bidrage til at skabe sammenhæng i børn og unges liv. Når hjem, skole og fritidstilbud arbejder sammen, medvirker det til nye muligheder, hvor alle bidrager med noget forskelligt til børn og unges trivsel og udvikling.

Det tætte samarbejde gør det muligt at se og forstå barnet og den unge i forskellige sammenhænge og kontekster, hvilket giver de voksne bedre mulighed for at støtte barnet og den unge i deres udvikling og muligheder for at deltage i fællesskaber.

De pædagogiske kompetencer og de alsidige miljøer i fritidstilbuddene giver mulighed for at møde børnene og de unge på en anden måde.

Det kan give børnene og de unge nye handlemuligheder, så de får mulighed for at indgå i nye fællesskaber og udvikle vigtige kompetencer.

Fritidstilbuddene skal muliggøre, at børn og unge kan være medbestemmende, tage ansvar og udvikle sig til aktivt at tage del i det demokratiske samfund. Inspirerende og alsidige fritidstilbud skal være med til at danne børn og unge, så de styrkes i at træffe valg, der skaber værdi for dem og fællesskabet – nu og på sigt.

Det er Favrskov Kommunes mål, at børn og unge oplever kvalitet i deres fritidsliv.

Derfor arbejder kommunen for:

  • Attraktive, inspirerende og fællesskabende fritidstilbud.
  • Børn og unges medbestemmelse og medansvar i fritidstilbud.
  • Nye og flere deltagelsesmuligheder for alle børn og unge.

Rammer for indholdet i de kommunale fritidstilbud til børn

Fritidstilbuddene tager udgangspunkt i børnene. Det sker gennem mødet med fagligt kompetent personale, der skaber rammer for børns aktiviteter, fællesskab, leg og læring samt understøtter trivsel og udvikling.

Rammer for de pædagogiske lege- og læringsmiljøer

  • Fritidstilbuddene fra 0.-3. årgang (SFO) understøtter børns udvikling gennem leg og andre udviklende aktiviteter i samspillet med det pædagogiske personale i skolen.
  • Fritidstilbuddene fra 4.-6. årgang (SFO-klub/fritidsklub) understøtter børns kompetencer til at forvalte deres frie tid og stimulerer deres lyst og evne til at møde nye udfordringer.
  • Fritidstilbuddene skal skabe rammer, der understøtter, at børn øver sig i at kunne, turde og ville involvere sig i fællesskaber.
  • Fritidstilbuddene skal have balance mellem børne- og voksenstyrede lege og aktiviteter, da det er en vigtig del af børns dannelsesproces at lære at forvalte egen tid.
  • Fritidstilbuddene skal give børn mulighed for at fordybe sig i praksisnære interesser og færdigheder, der kan styrke deres læring, udvikling og trivsel.
  • Fritidstilbuddene samarbejder med frivillige foreninger og organisationer, så børn får et bredere kendskab til øvrige fritidstilbud.
  • Fritidstilbuddene indretter dagligdagen, så børnene udvikler deres samarbejdsevner og demokratiske kompetencer og sikres medindflydelse på, hvad de skal foretage sig i fritidstilbuddet.
  • Fritidstilbuddet skaber og udvikler rammer for legende læring med henblik på:
    • at børns selvværd og tillid til egen formåen vokser gennem passende kreative og dannelsesmæssige udfordringer.
    • at skabe tid, rum og inspirerende rammer, der fremmer leg og fordybelse samt nysgerrighed og kreativitet.
Klatring på klatrevæg

Konkrete temaer for de pædagogiske lege- og læringsmiljøer

Kultur, æstetik og sprog 

Børns møde med kulturelle, æstetiske og sproglige udtryksformer er en vigtig faktor i deres vej til at forme identitet og selvforståelse. Fritidstilbuddene rammesætter lege- og læringsmiljøer, der giver børn mulighed for at udvikle og styrke kreativitet, sprog og kendskab til forskellige kulturer og kulturtilbud. Fritidstilbuddene har fokus på, at børn får oplevelsen af at skabe værdifulde løsninger gennem kreative handlinger. Fritidstilbuddet medtænker sunde digitale læringsmiljøer og fællesskaber på kreativ, alsidig og afbalanceret vis.

Natur, udeliv og science

Natur og naturfænomener rummer rig mulighed for leg, læring og udvikling. Fritidstilbuddene rammesætter lege- og læringsmiljøer, der inddrager natur og udeliv. Oplevelser i og med naturen stimulerer sanserne, skaber glæde og trivsel og danner et vigtigt grundlag for børns motivation og læring inden for scienceområdet. Fritidstilbuddene har fokus på, at børn har mulighed for at opleve og undersøge forskellige aspekter ved naturen alt efter hvilke muligheder, der byder sig i fritidstilbuddets omgivelser.

Sunde børn i sunde rammer – krop, sundhed og bevægelse

Sundhed og trivsel er en forudsætning for, at børn har energi til leg og læring og evner at håndtere dagligdagens udfordringer. Fritidstilbuddene rammesætter sunde lege- og læringsmiljøer. Børn skal udvikle deres motorik og opleve glæden ved fysisk udfoldelse. Daglig motion gennem leg øger børns styrke, smidighed og udholdenhed. Fritidstilbuddene har fokus på sunde madvaner og en sund balance mellem aktivitet og afslapning.

Alsidig personlig og social udvikling – og dannelse til fællesskab

Børn udvikles gennem leg, læring og aktiviteter i samspil med andre. Fritidstilbuddene rammesætter lege- og læringsmiljøer, der understøtter børns selvstændighed, så de udvikler nysgerrighed og mod på livet og samtidig får mulighed for at øve sig på de samspilsregler, der er, når man er en del af et forpligtende fællesskab. Fritidstilbuddene understøtter børns personlige og sociale udvikling, blandt andet ved at give dem mulighed for at afprøve nye interesseområder.

børnehænder arbejder med træ

Samarbejde mellem fritidstilbud, skole og hjem

Alle børn skal have mulighed for at leve et godt og trygt liv – og de voksne har et fælles ansvar for at gribe tidligt ind, hvis et barn ikke trives. Fritidstilbuddene og skolerne indgår i tværgående og tværfaglige samarbejder med henblik på forebyggende og målrettede indsatser tæt på barnets hverdagsliv. Fritidstilbuddet sikrer hensigtsmæssige rammer for, at børn kan videreføre elementer fra undervisningen til fritidstilbuddet.

Forældre og medarbejdere samarbejder om at skabe fællesskaber, så alle børn uanset forudsætninger oplever at høre til. I SFO og SFO-klub er samarbejdet en del af forældrenes møde med skolen. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvad fritidstilbuddet kan bidrage med, fordi børn og voksne her har andre rammer og muligheder end de, der former skoledagen.

Det er skolebestyrelsen, der fastlægger principper for samarbejdet mellem skole og hjem samt for skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet. For at støtte børns mulighed for at lave lektier, kan SFO’en tilbyde lektiestøtte.

Fritidsklubberne i fritidscentrene er i løbende dialog med forældre og skoler, blandt andet med henblik på at skabe fællesskaber og sikre sammenhænge i overgange og understøtte børnenes læring, trivsel og udvikling. Ungdomsskolebestyrelsen kan fastlægge principper for disse fritidsklubber.

Samarbejde mellem dagtilbud, SFO og skole

En tryg og positiv overgang til SFO og skole kræver et tæt samarbejde mellem medarbejderne i dagtilbud, SFO og skole. 

En god overgang er kendetegnet ved sammenhæng mellem det, som børnene kender, og det nye som de kommer til at opleve. Det kan være sammenhæng i det fysiske miljø, som indretningen af rum eller legeredskaber. Det kan være sammenhæng i pædagogikken, og at der er en linje i de forventninger og krav, som børnene møder fra de voksne. 

Samarbejdet rammesættes af ledelsen i dagtilbud og skole og har fokus på at afklare, hvilke pædagogiske værdier og forventninger hver af de samarbejdende parter kommer med. Dette danner det pædagogiske grundlag, som medarbejdere fra dagtilbud og skole arbejder ud fra og udvikler konkrete aktiviteter ud fra.

Favrskov Kommune ønsker et konkret forpligtende samarbejde mellem dagtilbud, SFO og skole med fælles læringssyn, fælles læringsmål og fælles ansættelser. Det fælles læringssyn skal medvirke til, at børnene får de bedste betingelser for en god overgang mellem børnehave og SFO og skole.

Det pædagogiske personale i førskoletilbuddet har fokus på at skabe en glidende overgang og sammenhæng fra de pædagogiske læreplanstemaer til de kompetenceområder, som gør sig gældende for børnehaveklassen. 

I Favrskov Kommune arbejder vi ud fra de fem kvalitetskendetegn for førskole.

I forlængelse af mål- og indholdsbeskrivelsen igangsættes der sammen med dagtilbud, SFO og skole en arbejdsproces for samarbejdet, som tager udgangspunkt i de fem kvalitetskendetegn.