Indskolingsleder på Ulstrup Skole
Se generel introduktion til Favrskov Kommune i "Når du søger job: Om Favrskov Kommune generelt"
Børn og Kultur
I Favrskov Kommune er der 13 folkeskoler, der har et meget velfungerende ledernetværk, hvor der er tradition for faglig sparring med ledelseskolleger og med forvaltningen.
I hele Favrskov Kommune arbejder vi ud fra følgende ledelsesgrundlag:
- Vi finder nye veje.
- Vi går direkte i dialog.
- Vi arbejder på tværs.
- Vi bruger feedback.
Du kan læse mere om Ledelsesgrundlaget her
Ulstrup Skole
Skolen ligger i et smukt naturområde med Gudenåen og skov i nærmiljøet. Skolen har en vigtig rolle i Ulstrup by, og der er et tæt og godt samarbejde med den lokale idrætsforening og virksomheder i skolens distrikt. Der er et stort engagement i området, hvilket også betyder at der er stor vilje til at være en del af skolen og dens aktiviteter.
Derudover er der et tæt samarbejde med skolebestyrelsen, områdets daginstitutioner, det lokale plejehjem, kirken og den nærliggende efterskole – ”alle kender hinanden”.
Ulstrup Skole er en mellemstor folkeskole pt. med 350 elever fordelt på 0- 9. årgang. Personalegruppen består af cirka 52 engagerede og fagligt kompetente lærere, pædagoger, medhjælpere, sekretærer og ledere.
Skolen har en SFO med ca. 120 børn i alderen 0.-3. årgang. Igennem hele barnets skoledag er der et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger – et samarbejde, der fremmer det bærende fællesskab på klasse- og årgangsniveau. Fra marts til august modtager vi hvert år børn fra de omkringliggende børnehaver til før-skolen.
Ulstrup Skole er et godt sted at være og lære, hvor der er plads til alle, og hvor mangfoldighed ses som en ressource. Fundamentet bygger på kerneværdier som tillid, gensidig respekt, anerkendelse og ordentlighed. Det betyder blandt andet, at skolen arbejder ud fra visionen om at sikre en høj faglighed og social trivsel for alle elever. Vi er ambitiøse på elevernes og medarbejdernes vegne – alle børn skal trives og opnå maksimal læring i forhold til deres potentiale.
Skolens medarbejdere motiveres af frihed under ansvar, tillid og udvikling i almindelighed. Alt personale arbejder kontinuerligt med at gøre et godt fundament endnu bedre. Vi forventer en god tone, smil på læben og et rart samarbejde i dagligdagen.
Som nogle af skolens indsatsområder de seneste år er der blevet arbejdet med at udvikle et tæt teamsamarbejde, undrevisning (innovation og entreprenørskab), struktureret tilgang i det pædagogiske arbejde, videreudvikling af SFO, og fællesskaber for alle.
Ligeledes er der igangsat forskellige inklusionstiltag bl.a. skolens mellemformstilbud med udgangspunkt i fællesskaber for alle. Ligeledes er vi i gang med at udarbejde skolens vision og værdigrundlag.
Skolen har gode rammer, store klasselokaler med tilhørende fællesområder til de enkelte årgange. Skolens faglokaler er velholdte, og vi har i den forbindelse integrerede håndværk og design-faciliteter. Idrætsundervisningen foregår i og ved Ulstruphallerne, som ligger 100 meter fra skolen. Der er tale om rigtig fine faciliteter i forhold til idræt og fysisk udfoldelse – både inde og ude.
Skolefritidsordningen deler lokaler med skolen.
Biblioteks- og mediatekfunktionen varetages i kombi-bibliotektet Ulstrup Bibliotek, der er sammenbygget med skolen og er skolens pædagogiske servicecenter og lokalsamfundets folkebibliotek i ét. Her er der ligeledes oprettet et Makerspace-lokale.
I oktober 2017 åbnede kommunen desuden et Sundhedscenter i samme bygning som skolen. Dette har medført, at stadig flere borgere har deres daglige gang på skolen. I Sundhedscentret ligger også den kommunale skoletandpleje.
Ledelsesrammen på Ulstrup Skole
Skolens ledelse består af skolelederen, en viceskoleleder og en indskolingsleder.
I ledelsesteamet koordineres skolens drift, og der drøftes emner af tværgående karakter. Ledelsesteamet er i tæt løbende dialog om fordelingen af opgaver. Der er en ledelsesrepræsentant tilknyttet hver afdeling, men alle har fokus på helheden.
Indskolingslederens ansvar
Indskolingslederen bliver nærmeste leder for indskolingen og skolens SFO. I alt ca. 20 medarbejdere. Indskolingslederen refererer til skolelederen og varetager som udgangspunkt følgende opgaver:
- Den daglige ledelse af indskolingen og SFO samt de tilknyttede opgaver, herunder elevsager og personaleledelse
- Leder af overgangene fra dagtilbud til førskole og 0. klasse
- Videre udvikling af en fleksibel og udviklingsorienteret skole i samarbejde med den øvrige ledelse og skolens medarbejdere
- Pædagogiske ledelsesopgaver på tværs af hele skolen
- Relevante administrative opgaver som f.eks. mødeplaner for pædagogerne
- Det forventes, at man indgår i den samlede ledelsesmæssige opgavefordeling, og at man er fleksibel og træder til, hvor der er behov.
- Administrative arbejdsopgaver som arbejdsplaner for pædagogerne m.m.
Kompetencer og profil
Uddannelse og erfaring
Du skal som indskolingsleder kunne dokumentere og være i besiddelse af:
- Relevant uddannelsesmæssig baggrund
- Gerne ledelseserfaring og med en bevidsthed om forventninger til lederrollen og – opgaverne
- Stærk i samarbejdet med personale og forældre omkring komplekse elevsager. Gerne erfaring i samarbejdet med PPR, familieafdelingen m.fl.
- At du har eller er villig til at tage en lederuddannelse på diplom-niveau – som det forventes i Favrskov Kommune
Personlige og ledelsesmæssige kompetencer
I forhold til personlige og ledelsesmæssige kompetencer lægges der vægt på:
- At du er helhedsorienteret og har et godt overblik
- At du har evner til at fastholde fokus på den samlede opgaveløsning for hele skolen kan bevare overblikket med mange bolde i luften – samt ”gribe boldene igen”
- At du er i stand til at sondre mellem det pædagogiske, det administrative og det medmenneskelige felt i dit lederskab
- At du arbejder loyalt og kan bidrage ind i skolens overordnede strategisk arbejde med implementering af indsatsområder og ligeledes arbejde loyalt ud fra fælles ledelsesbeslutninger
- At du kan skabe legitimitet i forhold til medarbejdere og påtage dig lederskabet
- At du er administrativ stærk
- At du er anerkendende og stræk i relationer
- At du er en god kommunikator både skriftlige og mundtligt og finder det naturligt at kommunikere med elever, forældre og medarbejdere. Dialog er en naturlig del af din daglige ledelse, også i samarbejdet med skolens ledelsesteam. Du er tydelig, velstruktureret, synlig og anvender feedback som en naturlig del af dit arbejde.
- At du kan se potentiale i alle børn og møde dem og deres forældre med nærvær og respekt – dér hvor de er.
- At du er robust og i stand til at agere roligt og velovervejet i pressede situationer
- At du har en anerkendende tilgang, skaber motivation og arbejdsglæde
- At du er empatisk og går forrest med begejstring og arbejdsglæde. Du har erfaring med at fremme trivsel og arbejdsglæde
- At du arbejder anerkendende og bidrager til en involverende og inkluderende kultur og at du delegerer opgaver i tillid til, at medarbejderne yder deres bedste
- At du er rodfæstet under pres
- At du er en robust beslutningstager, som kan holde fast i mål og aftaler – også når de udfordres. Du følger opgaverne til dørs, står i forreste linje og er helt tæt på, når situationen kræver det.
- At du har økonomisk forståelse
- At du har kompetencer og interesse for at arbejde med inkluderende tilgange for alle børn
- At du har mod på at lære, udfordre og udvikle dig sammen med resten af ledelsesteamet
- At du har humor og smiler undervejs i dit arbejde – også i de travle perioder
- At du evner at se alternative muligheder, er fleksibel og bidrager gerne til at skabe nytænkende og tværgående løsninger
Ansættelsesvilkår
Løn og ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst.
Yderligere oplysninger
Har du brug for at høre mere om jobbet, kan du kontakte skoleleder Annika Østergaard på telefon 89 64 28 01/ 22 32 06 67 eller viceskoleleder Vivian Maier på telefon 25 39 00 73. Alle henvendelser behandles fortroligt.
Vi opfordrer til, at du besøger Ulstrup Skole, inden du sender din ansøgning. Vi beder dig kontakte skoleleder Annika Østergaard via ovenstående nummer for at aftale nærmere.
Det er en forudsætning for ansættelsen, at den person, som vi ønsker at ansætte, ikke er straffet for forhold, som gør vedkommende uegnet til at bestride stillingen.
Ansættelsesproces
Ansøgningsfrist er 2. februar 2025.
1. samtale afholdes mandag 17. februar, og 2. samtale afholdes mandag 24. februar 2025
Som led i ansættelsesprocessen bliver der mellem 1. og 2. samtale udarbejdet en personprofil. Der er tilbagemelding på personprofilen torsdag 20. februar fra kl. 9.00
Der ønskes tiltrædelse pr. 1. april 2025.
- Ansættelsesudvalg:
- Skoleleder Annika Østergaard
- Viceskoleleder Vivian Maier
- Forældrerepræsentanter fra skolebestyrelsen
- Medarbejderrepræsentanter
Desuden deltager skolechef Karina Corneliusen og lederudviklingskonsulent Rebecca A. Jørgensen i 2. samtale.