Leder af Budget og Analyse

Baggrund

Lederen af Budget og Analyse har fået et nyt job, og derfor søger vi nu en ny afdelingsleder, der kan sikre fortsat sikker drift samt udvikle afdelingens faglighed og processer, så afdelingen fortsat leverer ydelser af høj kvalitet og løbende tilpasser sig kravene fra omgivelser og Byrådet.

Favrskov Kommune er en vækstkommune med lidt over 49.000 indbyggere – og væksten forventes at fortsætte de kommende år.

Kommunen ligger centralt placeret i Østjylland med kort afstand til både Aarhus, Randers, Viborg og Silkeborg.

Favrskov Kommune er kommunens største arbejdsplads med cirka 3.500 årsværk, der hver dag arbejder på at gøre kommunen til en af Danmarks bedste.

Favrskov Kommune har i en årrække markeret sig som en af de billigst drevne kommuner i Danmark målt i nettodriftsudgifter pr. indbygger. Det stiller særlige krav om en målrettet og resultatorienteret ledelse, som tager initiativ til og under-støtter en effektiv tilrettelæggelse af opgaveløsningen.

For nærmere oplysninger om kommunens samlede økonomi, se link til Kommunens økonomi

Denne job- og personprofil beskriver de overordnede rammer for jobbets indhold samt forventningerne til den nye leder af regnskabsafdelingen. ,

Se generel introduktion til Favrskov Kommune i "Når du søger job: Om Favrskov Kommune generelt"

Organisation

Administrativ organisation

Budget og Analyse hører organisatorisk til Økonomi, Løn og Borgerservice i forvaltningen Job og Økonomi.

Økonomi, Løn og Borgerservice består af fire selvstændige afdelinger jf. nedenstående diagram:

Økonomiafdelingen i Favrskov

Lederen af Budget og Analyse refererer til chefen for Økonomi, Løn og Borgerservice.

Chefen for Økonomi, Løn og Borgerservice udgør sammen med de fire afdelingsledere ledergruppen i Økonomi, Løn og Borgerservice. Afdelingslederen har det ledelsesmæssige ansvar for medarbejdere og opgaver i Budget og Analyse. Men tilgangen til arbejdet i ledergruppen er, at vi arbejder på tværs for at opnå de bedste resultater for hele organisationen. Afdelingslederen skal bidrage til et konstruktivt, tillidsfuldt og udfordrende samspil i ledergruppen.

Ledergruppen i Økonomi, Løn og Borgerservice skal sammen sikre en effektiv resurseudnyttelse, et stærkt tværfagligt fundament og understøtte en økonomi i balance.

Økonomi, Løn og Borgerservice er placeret i administrationsbygningen i Hinnerup tæt på Aarhus. Økonomi, Løn og Borgerservice supporterer hele organisationen, så fælles for alle medarbejdere er, at de deltager i møder mv. i de øvrige administrationsbygninger og på de decentrale arbejdspladser.

Budget og Analyse

Budget og Analyses 12 medarbejdere varetager forskellige arbejdsområder, som både vedrører udadvendte opgaver i forhold til hele kommunens organisation men også mere klassiske ”back office”-opgaver.

  • Budgetlægning og økonomisk overblik.
  • Konsulentbistand til ledere, chefer og direktører.
  • Sagsbehandling med økonomiske konsekvenser
  • Anlægsbevillinger, skatter og tilskud samt landsudligningsopgaver. 
  • Ledelsesrapportering og analyseopgaver i forbindelse med kommunens økonomi. 
  • Opgaver i forbindelse med regnskabsaflæggelse

Opgaverne fokuserer på tal, men også på kommunikation med mange forskellige samarbejdspartnere. Vi vægter konsulentrollen højt blandt vores medarbejdere, da vi understøtter hele organisationen.

Vi forventer, at lederen af Budget og Analyse understøtter og deltager i afdelingens daglige arbejdsopgaver.

De overordnede rammer for ledelse

Favrskov Kommune er kendetegnet ved en høj grad af decentralisering, hvor chefer og ledere har stor handlefrihed og ansvar.

Decentraliseringen er et vigtigt ledelsesredskab i bestræbelserne på at optimere resurseudnyttelsen og samtidig vigtig for motivationen hos ledere og medarbejdere.

De fælles overordnede fokusområder for ledelse i Favrskov Kommune fremgår af Favrskov Kommunes ledelsesgrundlag (se Ledelsesgrundlag).

Overordnede ansvarsområder for lederen af Regnskab

Afdelingslederen indgår i Økonomi, Løn og Borgerservices ledergruppe. Lederen er på samme tid ansvarlig for ledelsen af Budget og Analyse og medansvarlig for helhedsledelsen i Økonomi, Løn og Borgerservice. Lederen skal således medvirke til den strategiske udvikling i Økonomi, Løn og Borgerservice.

I Økonomi, Løn og Borgerservice arbejder vi ud fra følgende pejlemærker:

  • Tilfredse og kompetente medarbejdere

    Som afdelingsleder er det en central opgave at lede afdelingens medarbejdere. Personaleledelsen og samarbejdet med medarbejderne er baseret på gensidig respekt. Du skal have fokus på medarbejdernes udvikling og trivsel samt deres fælles performance. Herudover skal du gennem dialog medvirke til at skabe konstruktive samarbejdsmiljøer, som skaber grundlag for en effektiv og nytænkende opgaveløsning på tværs i Favrskov Kommune.

  • Sikker drift

    Som afdelingsleder skal du medvirke til at sikre, at afdelingen er kendt for høj kvalitet, grundighed og troværdighed. Du skal have fokus på en faglig korrekt sagsbehandling og en sikker og effektiv drift i afdelingen og på tværs af hele kommunens organisation.

  • Yde god service til vores kunder

    Som afdelingsleder skal du tage medansvar for at udvikle samarbejdet med kommunens øvrige forvaltninger og institutioner. Du skal lytte til kundernes ønsker og forventninger og gennem en direkte dialog skabe forståelse for synspunkter – og bidrage til helhedsorienterede løsninger i samarbejdet. Ligeledes skal du medvirke til, at "Vi arbejder på tværs", en af hjørnestenene i ledelsesgrundlaget, udmøntes i konkrete handlinger.

  • Vi bidrager aktivt til sammenhængende og innovative løsninger

    Som afdelingsleder skal du medvirke til, at afdelingen er proaktiv. Ser vi et problem adresserer vi det. Vi medvirker til at finde de bedst mulige løsninger, hvor hele organisationen er i fokus.

Du skal også være god til at fange faglige udviklingstendenser og kunne omsætte dem i praksis. Du skal understøtte en øget digitalisering i afdelingen generelt, men også konkret i form af videreførelse af allerede igangsatte digitaliseringstiltag, så det digitale niveau bevares og udvikles i Favrskov Kommune.

Afdelingslederens profil

Uddannelse og erfaring

Vi forventer, at du har nedenstående erfaring og kompetencer:

  • Kendskab til kerneopgaverne inden for afdelingens ansvarsområder
  • Erfaring med personaleledelse - eller som minimum erfaring med projektledelse
  • Kan yde faglig sparring til medarbejderne i Budget og Analyse samt ledere i hele organisationen
  • Kan udvikle, optimere og realisere faglige målsætninger for afdelingen
  • Kan motivere og bidrage til medarbejdernes faglige og personlige udvikling
  • Har lyst til ledelse og kan tage ansvar

Herudover forventer vi, at du har en relevant baggrund. Vigtigst er det dog, at du brænder for opgaven og er klar til nye udfordringer i samarbejde med dygtige medarbejdere.

Løn- og ansættelsesforhold

Du bliver ansat i Favrskov Kommune med arbejdssted i Job og Økonomi i administrationsbygningen i Hinnerup, Skovvej 20, 8382 Hinnerup.

Ansættelsen sker som udgangspunkt på overenskomstvilkår med et lønniveau på ca. kr. 650.000-680.000 kr. ekskl. pension.

Der indhentes straffeattest på den kandidat, som vi tilbyder ansættelse i stillingen.

Ansættelsesproces

Ansøgningsfristen er 14. november 2024 via favrskov.dk/job

15. november 2024 udvælger ansættelsesudvalget kandidater til første samtale. Indkaldelse sker telefonisk og på mail samme dag.

Første og anden samtale afholdes 19. november og 26. november 2024.

De kandidater, der går videre til anden samtale, skal gennemføre en personligheds-test. Testtilbagemeldingen bliver foretaget 25. november 2024 af en lederudviklingskonsulent, og foregår sammen med chef for Økonomi, Løn og Borgerservice, Bo Cassøe Jepsen.

Tiltrædelse forventes pr. 1. januar 2025.

Ansættelsesudvalget er sammensat af følgende:

  • Chef for Økonomi, Løn og Borgerservice Bo Cassøe Jepsen
  • Leder af Regnskab Michael Henriksen
  • Samt to medarbejdere fra Budget og Analyse

En lederudviklingskonsulent deltager i testtilbagemeldingen samt anden samtale.

Desuden deltager direktør for Job og Økonomi Peter Jensen i anden samtale.

Yderligere oplysninger

Hvis du ønsker yderligere oplysninger om jobbet eller har spørgsmål til job- og personprofilen, er du velkommen til at kontakte chef for Økonomi, Løn og Borgerservice, Bo Cassøe Jepsen på telefon 23 74 49 82, eller på mail [email protected].

Alle henvendelser bliver naturligvis behandlet fortroligt.