Leder af Dagplejen og Pladsanvisningen

Se generel introduktion til Favrskov Kommune i "Når du søger job: Om Favrskov Kommune generelt"

Dagtilbudsområdet

Dagplejen er en del af det samlede dagtilbudsområde, som er organiseret i seks geografiske områder med hver sin områdeleder, som refererer til dagtilbudschefen. Hvert område består af tre-seks daginstitutioner med hver sin daglige leder, som refererer til områdelederen.

Dagtilbudsområdet sørger for driften og udviklingen af kommunens pasningstilbud til børn fra 0-6 år med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Sammen med forældrene har dagtilbuddene en vigtig opgave i at give det enkelte barn tryghed og omsorg samt at skabe de rammer, som barnet kan lære og udvikle sig i. Der er fokus på, at dagtilbuddene i stigende grad arbejder med udvikling af stærke lege- og læringsmiljøer, der tager højde for børnenes forskellige behov og ressourcer – at finde den rigtige balance i at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.  

Dagplejen har et tæt samarbejde med det øvrige dagtilbudsområde, og som leder af dagplejen og pladsanvisningen indgår du i ledergruppen sammen med de øvrige områdeledere. Som leder af dagplejen og pladsanvisningen refererer du til dagtilbudschefen.

Dagplejen og pladsanvisningen

Dagplejen

Dagplejen er en veletableret og veldrevet decentral organisation i konstant udvikling. Dagplejen består af ca. 160 dagplejere, og der er indmeldt omkring 650 børn. Dagplejens samlede bruttobudget er på ca. 74 mio. kr. I dagplejen er der en daglig leder, som står for den daglige drift og ni dagplejepædagoger, som varetager tilsyn og udvikling hos dagplejerne, og de står til rådighed med råd og vejledning for både dagplejere og forældre. Desuden er der to administrative medarbejdere, som understøtter den daglige drift. Dagplejen er placeret i administrationsbygningerne i både Hvorslev og Hinnerup.

Pladsanvisningen

Pladsanvisningen har en vigtig funktion i forhold til dagtilbudsområdet, da det er herigennem, at alle børn i Favrskov Kommunes dagpleje, vuggestuer, børnehaver, SFO og klub indskrives. Medarbejderne i pladsanvisningen kommunikerer med forældrene både digitalt og telefonisk.

Pladsanvisningen består i dag af tre administrative medarbejdere, som holder til i Hvorslev.

Overordnede opgaver

Dagplejen

Som leder af dagplejen og pladsanvisningen har du det overordnede ansvar økonomisk, fagligt og styringsmæssigt. Du sikrer samarbejdet internt i organisationen, og du fastholder det tværfaglige fokus sammen med dagplejens mange samarbejdspartnere. Du holder dig ajour med ny lovgivning, styrer opsamling af dokumentation og statistik, og du har fokus på økonomistyring og effektivitet. Det er din opgave på dagplejeområdet at lede gennem andre, da du ikke er sammen med dine medarbejdere dagligt.

Sammen med den daglige leder har du en afgørende rolle i forhold til at skabe trivsel, udvikling og læring for børnene i Favrskov Kommune. Der er et vedvarende behov for at styrke det pædagogiske læringsmiljø i praksis, eksempelvis indenfor relationskompetence, evalueringskultur og faglig ledelse. Emner som du sammen med den daglige leder, dagplejepædagogerne og dagplejerne skal arbejde videre med.

Selvom Favrskov Kommune i de seneste år har udvidet med mange vuggestuepladser, er det lykkedes dagplejen at fastholde sin position som et attraktivt tilbud for mange småbørnsfamilier. Som ny leder overtager du et meget velkørende område, der nyder stor opbakning. Det er derfor vigtigt, at du er med til at sikre en fortsat rekruttering af nye dagplejere, så dagplejen kan blive ved med at være et attraktivt tilbud.

Du bliver som leder af dagplejen og pladsanvisningen formand for LMU for dagplejen (lokal Med), og du deltager i SMU dagtilbud (sektor MED).

Pladsanvisningen

Pladsanvisningen løser på tilsvarende vis en kvalificeret opgave, som primært drejer sig om anvisning af pladser til de forældre, der har skrevet deres børn op til et dagtilbud. Herudover løser pladsanvisningen andre administrative opgaver som eksempelvis kan være beregning af og udbetaling af tilskud til privat pasning samt tilskud til pasning af egne børn.

Vi har et stort fokus på kapacitetsstyring, og du vil derfor komme til at deltage i et løbende arbejde med at udvikle redskaber til at forbedre overblik og kapacitetsstyring i pladsanvisningen.

Der er et godt samarbejde mellem pladsanvisningen, dagplejen og områderne, som den kommende leder fortsat skal udvikle og understøtte. Det er det vigtigt, at du har blik for ledelse af både dagplejen og pladsanvisningen.

Kompetencer

Som ny leder af dagplejen og pladsanvisningen skal du kunne dokumentere erfaringer og resultater fra børneområdet, og har du viden om arbejdet i forvaltningen, er det et stort plus. Vi forventer naturligvis, at du brænder for dagplejen og dens fremtid. Du får således en vigtig opgave med at skabe en klar vision og retning for dagplejens fortsatte udvikling. Ud over at lede visionen og udviklingen får du en løbende opgave med at formidle, koordinere, støtte og evaluere dagplejens aktiviteter og udviklingstiltag samtidig med, at du sikrer en stabil og sikker drift af pladsanvisningen.

Faglige kompetencer: 

  • Du har en relevant uddannelse og erfaring med ledelse. Ligeledes er det en fordel, at du kan dokumentere relevant videre- og efteruddannelse i ledelse (DOL eller lignende)
  • Du har en solid indsigt i dagbudsområdet og har en grundlæggende forståelse af den pædagogiske verden
  • Du har erfaring med arbejdet i en politisk styret organisation, den kommunale virksomhed og de kommunale beslutningsprocesser 
  • Det er en fordel, hvis du har kendskab og erfaring med lovgivningen og retningslinjerne på området.

 Ledelsesmæssige og personlige kompetencer: 

  • Du er resultat- og samarbejdsorienteret, nærværende og tilgængelig
  • Du er visionær og strategisk samtidig med, at du kan træffe beslutninger og føre dem ud i livet
  • Du er relationel stærk, og du formår at skabe følgeskab til dine beslutninger
  • Du har fokus på sammenhæng mellem ressourcer og resultater
  • Du er tydelig og åben i din kommunikation, og du står godt i de svære samtaler 
  • Du hviler i dig selv og kan håndtere det pres, der kan være, når andre har noget på spil
  • Du er aktivt nysgerrig på vores omverdens muligheder for at bidrage til børnenes og organisationens udvikling
  • Du har humor, empati, selvindsigt og reflekterer over egne værdier og ledelsesstil.

Favrskov Kommune tilbyder

Favrskov Kommune arbejder løbende med at udvikle kommunen som en attraktiv og effektiv arbejdsplads. Og stillingen rummer potentiale for udvikling både personligt, fagligt og ledelsesmæssigt.

Du vil i jobbet få et tæt samspil med medarbejdere, dagplejens forældrebestyrelse, chef- og lederkollegaer samt forældre.

Din base er i administrationsbygningerne i henholdsvis Hinnerup og Hvorslev, men du skal forvente at have arbejdsopgaver, der skal varetages i hele kommunen.

Ansættelsen sker som udgangspunkt på overenskomstvilkår med et lønniveau på ca. 530.000 kr. ekskl. pension.  

Der vil blive indhentet straffe- og børneattest på den person, som tilbydes ansættelse i stillingen.

Yderligere oplysninger

Hvis du ønsker yderligere oplysninger om jobbet eller har spørgsmål til job- og personprofilen, er du meget velkommen til at kontakte dagtilbudschef Camilla Moldt på 51 49 87 20.

Alle henvendelser vil naturligvis blive behandlet fortroligt.

Ansættelsesproces

Ansættelsesudvalget består af:

  • Camilla Moldt, dagtilbudschef 
  • Mette Vixø, daglig leder 
  • Maria Kjær, medarbejderrepræsentant
  • Lone Pedersen, medarbejderrepræsentant
  • Mette Elkjær Klüwer, medarbejderrepræsentant
  • Britta Østergaard Schwartz, medarbejderrepræsentant
  • Regitze Thorsager, forældrerepræsentant

Ansøgningsfristen er søndag 10. november 2024, hvor ansøgninger skal være modtaget via vores hjemmeside favskov.dk/job  

Onsdag 13. november udvælger ansættelsesudvalget kandidater til første samtale, der finder sted mandag 18. november fra morgenstunden. Efter første samtalerunde udvælges kandidater til anden samtale, som foregår onsdag 27. november, ligeledes fra morgenstunden.

Thomas Smidt, direktør for Børn og Kultur, deltager i anden samtalerunde. Rekrutteringskonsulent Rebecca Abl Jørgensen medvirker i hele processen.

De kandidater, der går videre til anden samtale, skal gennemføre en personlighedstest. Tilbagemeldingen foregår mandag 25. november i tidsrummet 8.30-11.30, og i den forbindelse vil der også være mulighed for en uformel drøftelse med dagtilbudschefen.

Der vil blive indhentet referencer i forbindelse med anden samtalerunde.

Tiltrædelse forventes pr. 1. januar 2025.