Udskolingsleder til Hadbjerg Skole 

Se generel introduktion til Favrskov Kommune i "Når du søger job: Om Favrskov Kommune generelt"

Børn og Kultur

I Favrskov Kommune er der 13 folkeskoler, der har et meget velfungerende ledernetværk, hvor der er tradition for faglig sparring med ledelseskolleger og med forvaltningen.

I hele Favrskov Kommune arbejder vi ud fra følgende ledelsesgrundlag:

  • Vi finder nye veje.
  • Vi går direkte i dialog.
  • Vi arbejder på tværs.
  • Vi bruger feedback.

Du kan læse mere om Ledelsesgrundlaget her

Hadbjerg Skole

Skolen ligger i den attraktive landsby Hadbjerg midt imellem Aarhus og Randers. Foruden Hadbjerg dækker skoledistriktet også byerne Selling, Ødum, Langeskov og Voldum, hvorfra mange af skolens elever kommer med skolebus. Hadbjerg-området er et stærkt landsbysamfund med gode faciliteter. Skole, integreret institution, idrætshal, folkeskov og søpark er omdrejningspunkterne for byens borgere. Der er et stort engagement i området, hvilket også betyder, at der er stor vilje til at være en del af skolen og dens aktiviteter. Et godt og nært samarbejde med blandt andet idrætsforening, kirke og det lokale erhvervsliv er naturligt.

Skolen er afdelingsopdelt og overvejende to-sporet med 400 elever fordelt på 0.-9. årgang samt tre specialklasser. Personalegruppen består af cirka 55 engagerede og fagligt kompetente lærere, pædagoger, medhjælpere, sekretærer og ledere.

Hadbjerg Skole har en SFO med godt 110 børn i alderen 0.-3. årgang og et klubtilbud for 4.- 6. årgang med cirka 40 børn. Igennem hele barnets skoledag er der et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger - et samarbejde, der fremmer det bærende fællesskab på klasse- og årgangsniveau. Hvert år i marts måned overtager skolen de ældste børn fra børnehaverne i et før-skoleforløb. Formålet med førskolen er at vænne børnene til skolemiljøet og lette overgangen til 0. klasse.

Skolen har 3 specialklasser, der er tilknyttet til hhv. 0. – 3. årgang (03C), 4. – 6. årgang (36C) og 7. – 9. årgang (79C). Hver specialklasse er normeret til 8 elever, og vi modtager elever fra hele Favrskov Kommune til disse klasser.

Hadbjerg Skole er et godt sted at være og et godt sted at lære – for alle; hvor fundamentet bygger på kerneværdier som tillid, gensidig respekt og anerkendelse. Det betyder, at skolen prioriterer både børnenes trivsel og faglighed højt, hvilket ses i det daglige arbejde overalt på skolen. Skolens medarbejdere motiveres af frihed under ansvar og udvikling i  almindelighed. Personalet arbejder kontinuerligt med at gøre et godt fundament bedre. Vi arbejder løbende med intern kompetenceudvikling, og vi vægter en rar tone, smil på læben og et lunt samarbejde i dagligdagen.

Skolens har de seneste år arbejdet med at udvikle overgangen fra dagtilbud til førskole samt forskellige inklusionstiltag, som eksempelvis mellemformerne: miniklassen, udeskolen og pusterummet. I år er datainformerede klassekonferencer skolens indsatsområde. Målet er, at data på elevgruppens fravær, faglige resultater og trivsel bliver omdrejningspunktet for mere målrettede prioriteringer hos både klasseteam, vejledere og ledelse.

Skolen er opdelt i 2 faser. Det betyder at skolen er delt i en udvidet indskolingsafdeling 0. – 5. årgang (fase 1) og en udvidet udskolingsafdeling 6. – 9. årgang (fase 2). Formålet med denne organisering skyldes to forhold: Dels faldende elevtal, der betyder at vi fremadrettet får flere årgange med én klasse. Dels et ønske om større kontinuitet i børnenes skolegang med færre lærerskift.

Skolen har gode rammer såvel ude som inde, med store veludbyggede legepladser, en helt ny udskolingsbygning og generelt velholdte, attraktive lærings- og fritidsmiljøer, hvor alle børn uanset alder har plads og rum til både mental og fysisk udfoldelse.

Hadbjerg Skole har en sund økonomi, ligesom både forældretilfredshed og elevtrivselsmålinger viser god trivsel og opbakning.

Ledelsesrammerne

Skolens ledelse består af skolelederen, en viceskoleleder og en afdelingsleder for udskolingen. De tre udgør tilsammen skolens ledelsesteam.

Hadbjerg Skoles ledelsesteam arbejder tæt sammen om drift, visioner og strategi for hele skolen. Vi har tradition for at arbejde i inddragende processer med medarbejdere, elever, forældre og øvrige interessenter. Den nye afdelingsleder for fase 2 skal kunne se sig ind i, og bidrage til, den videre udvikling af Hadbjerg Skole hvor skolens motto et godt sted at være og et godt sted at lære – for alle er det grundlæggende pejlemærke for alle beslutninger på alle niveauer.

Der er en ledelsesrepræsentant tilknyttet begge afdelinger, men alle har fokus på helheden. Vi lægger stor vægt på det tætte samarbejde og den korte vej til sparring, både i forhold til hinanden og skolens øvrige medarbejdere.

Overordnede arbejdsopgaver

Udskolingslederen bliver nærmeste leder for ca. 18 medarbejdere, refererer til skolelederen og varetager følgende opgaver:

  • Den overordnede pædagogiske ledelse af fase 2 og 79C.
  • Elevsager og personaleledelse i fase 2.

Lederteamet varetager i samarbejde en række tværgående opgaver, som man forventes at være med til at drifte og udvikle på. Vi har tæt sparring i ledelsesteamet om alle opgaver, men også en tydelig ansvarsfordeling for de forskellige områder.

Til stillingen som udskolingsleder er der som udgangspunkt tilknyttet følgende tværgående opgaver:

  • Ledelse af arbejdsmiljøorganisationen i samarbejde med AMR
  • Ledelse af de lærerstuderende i samarbejde med skolens praktikkoordinator
  • Ledelse og udvikling af skolens makerspace, innovations- og IT-område i samarbejde med skolens ressourcepersoner.
  • Ledelse af skolens vikardækning i samarbejde med sekretærer og vikardækker
  • Overordnet ansvar for fagfordeling og skemalægning i samarbejde med skemalæggerne og skolens øvrige ledelse
  • Pædagogisk ledelse af mellemformerne ”miniklassen” og ”udeskolen”

Lederprofilen

Uddannelse og erfaring

Vi søger en leder med disse kvalifikationer:

  • En uddannelsesmæssig baggrund som lærer eventuelt suppleret med anden uddannelse.
  • Relevant erfaring/uddannelse indenfor udskolingspædagogik, så du har erfaring med motiverende læringsmiljøer for de ældste elever og er i stand til at give faglig sparring.
  • Viden og erfaring med ledelse af teamsamarbejde.
  • Erfaring med ledelse i en folkeskole. Du behøver ikke at have været ansat som leder tidligere, men du skal have kendskab til, og være bevidst om forventningerne til lederrollen og –opgaverne.
  • Lederuddannelse eller vilje til at påbegynde en
  • Stærk i samarbejdet med personale og forældre omkring komplekse elevsager og hele inklusionsområdet, herunder erfaring i samarbejdet med PPR, familieafdelingen og andre eksterne partnere
  • Erfaring eller kendskab til flere af de tværgående opgaver som er tilknyttet stillingen.

Personlige og ledelsesmæssige kompetencer

I forhold til personlige og ledelsesmæssige kompetencer lægger vi vægt på, at du er god til at samarbejde, er arbejdsom og rar at omgås. Vi ønsker desuden, at du:

  • Er helhedsorienteret og har et godt overblik
    Du evner at fastholde fokus på den samlede opgaveløsning for hele skolen og kan bevare overblikket i en hverdag med mange bolde i luften. Du er desuden en dygtig og effektiv organisator, der evner at skabe synlige strukturer til gavn for både dig selv og andre.
  • Kommunikerer klart og lytter, før du handler
    Du er en dygtig kommunikator, både mundtligt og skriftligt og finder det naturligt at kommunikere med elever, forældre og medarbejdere. Dialog er en naturlig del af din daglige ledelse, også i samarbejdet med skolens ledelsesteam. Du er god til at stikke fingeren i jorden, forventningsafstemme og mærke efter hvad andre efterspørger. Du er tydelig i dine beslutningsprocesser og anvender feedback som en naturlig del af dit arbejde.
  • Skaber motivation 
    Du arbejder anerkendende og bidrager til en involverende og inkluderende kultur. 
    Vi har dygtige og erfarne lærere og velfungerende teams. Vi har stor tradition for at medarbejderne har medindflydelse og plads til at tage lokale beslutninger. Du evner derfor at finde balancen imellem selvstyre og ledelse helt tæt på afhængig af situationen. Du har ideer til og erfaring med at fremme trivsel og arbejdsglæde, og du delegerer opgaver i tillid til, at medarbejderne yder deres bedste. Du lytter før du ændrer og understøtter at der skal være ærlighed og plads til fejl hos både elever, personale og ledelse.
  • Er rodfæstet under pres
    Både i relation til elever, personale og forældre evner du at træde til i svære situationer og skabe den bedst mulige løsning. Du følger dine opgaver til dørs og er helt tæt på, når situationen kræver det.

Ansættelsesvilkår

Løn og ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst.

Der indhentes børne -og straffeattest forud for ansættelse.

Yderligere oplysninger

Vi opfordrer i til, at interesserede ansøgere kontakter skoleleder Nick Pedersen på tlf. 20 35 16 35 og laver en aftale om en rundvisning. Alle henvendelser vil naturligvis blive behandlet fortroligt.

Ansættelsesproces

Ansættelsesudvalget er sammensat af følgende:

  • Skoleleder Nick Pedersen
  • Viceskoleleder Ulla Jul Madsen
  • Skolebestyrelsesformand
  • Lærer og AMR Bjarke Hem Strand
  • Lærer og TR Simon Kristensen
  • Pædagog og TR Katja Adamsen
  • Sekretær Lene Bøcker

Desuden deltager skolechef Karina Corneliussen og rekrutteringskonsulent Rebecca Abl Jørgensen i 2. samtale.

Ansøgningsfristen er tirsdag 1. oktober 2024.

Ansøgning, CV og relevante bilag skal sendes via Favrskov Kommunes e-rekrutteringssystem på favrskov.dk/job

Vi holder første samtale mandag 7. oktober i tidsrummet kl. 16-20.

De kandidater, der går videre til anden samtale, skal gennemføre en online personlighedstest mellem første og anden samtale. Der vil være testtilbagemelding torsdag 10. oktober i tidsrummet kl. 10-12.30 med deltagelse af rekrutteringskonsulent og skoleleder.

Anden samtale foregår tirsdag 22. oktober i tidsrummet kl. 15-17.30

Tiltrædelse 1. december 2024