Kvalitet i dagtilbud
På siden her kan du få et overblik over, hvad Favrskov Kommune gør for at sikre kvalitet i dagtilbud.
Pædagogisk læreplan
Alle dagtilbud i Favrskov Kommune arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan.
Den pædagogiske læreplan sætter fælles retning og danner rammen for den pædagogiske praksis i dagtilbuddet. Arbejdet med den pædagogiske læreplan tager udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag, som består af en række centrale elementer, som udgør forståelsen for og tilgangen til arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud, eksempelvis leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb.
Arbejdet med en pædagogisk læreplan skal sikre, at der etableres et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, for eksempel i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg, der understøtter børnenes trivsel og læring inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer.
Den pædagogiske læreplan skal desuden forholde sig til børn i udsatte positioner, forældresamarbejde om børns læring, sammenhængen til børnehaveklassen og samarbejdet med det omkringliggende samfund.
Du kan i beskrivelsen af hvert enkelt dagtilbud læse mere om, hvordan dagtilbuddet arbejder.
Dagtilbuddets arbejde med den pædagogiske læreplan evalueres løbende med henblik på at udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø med udgangspunkt i den konkrete børnegruppe. Evalueringen sker både i personalets løbende evalueringer og refleksioner over egen praksis, hvilket er en fast del af personalets hverdag. Desuden evalueres dagtilbuddets arbejde med læreplanen som en del af tilsynet med det pædagogiske indhold. Du kan læse mere om tilsyn i dagtilbud her på siden.

Tilsyn i dagtilbud
Kommunen har pligt til at føre tilsyn med dagtilbuddene. Tilsynsforpligtelsen gælder alle former for dagtilbud i kommunen (kommunale daginstitutioner og dagplejen samt selvejende og private daginstitutioner). Tilsynet i dagtilbuddene består af både anmeldte og uanmeldte tilsyn og indeholder både observation af den pædagogiske praksis samt dialog med ledere og medarbejdere.
Tilsynet indgår som et vigtigt led i den løbende udvikling af kvaliteten i dagtilbuddene, ligesom tilsynet er kommunens kontrol med, at dagtilbuddene efterlever gældende lovkrav samt politiske mål og rammer.
Hvert andet år offentliggøres der en tilsynsrapport for hver enkel institution. Du finder tilsynsrapporterne under den enkelte institutions hjemmeside.
Der offentliggøres ligeledes en samlet tilsynsrapport for hele dagplejen. Du tilsynsrapporten for dagplejen på dagplejens hjemmeside. I tilsynsrapporterne kan du også læse mere om de konkrete metoder, som bruges til at vurdere kvaliteten i dagtilbuddene.
Du kan læse mere om den ramme, som Byrådet har besluttet for tilsyn i dagtilbud her

Kvalitetsrapport
Kvalitetsrapporten på dagtilbudsområdet dokumenterer, formidler og synliggør kvaliteten i kommunens dagtilbud.
Kvalitetsrapporten er et dialog- og udviklingsredskab mellem bestyrelser, dagtilbud, Børn og Kultur, Børne- og Skoleudvalget og Byrådet. Rapporten udgør en del af det kommunale tilsyn, som kvalificeres af en dialog mellem Børn og Kultur, ledere og personalet i dagtilbuddene.
Kvalitetsrapporten udarbejdes hvert andet år.
Kvalitetsrapporten 2023-2024 er godkendt af Favrskov Byråd 17. december 2024.

Forældretilfredshed
I efterår 2021 og vinter 2022 har Danmarks Statistik gennemført en tilfredshedsundersøgelse i Favrskov Kommunes dagtilbud. På det samlede dagtilbudsområde deltog i alt 1.286 forældre fra Favrskov Kommune. Det svarer til en svarprocent på 53 %. På landsplan var svarprocenten 54 %.
Spørgeskemaet bestod af ca. 20 landsdækkende spørgsmål samt 5 ekstra kommunale spørgsmål kun stillet til forældrene i Favrskov Kommune.
Den samlede tilfredshed for hele dagtilbudsområdet i Favrskov Kommune ligger på 4,3. Det er samme niveau som landsgennemsnittet og samme niveau, som ved Favrskov Kommunes undersøgelse i 2019. Gennemsnittet af resultaterne måles på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er maksimum og 1 er minimum.
Se rapporten for Favrskov Kommune her
Se baggrundsinformation om tilfredshedsundersøgelsen her
Vi forventer, at der kommer en ny forældreundersøgelse i 2026.

Retningslinjer for samarbejde og vidensudveksling mellem dagtilbud og øvrige aktører
Retningslinjerne beskriver, hvordan det tværfaglige samarbejde i kommunen er organiseret og samler alle aftaler omkring det tværfaglige samarbejde i dagtilbud.
Retningslinjerne skal understøtte en mere ensartet praksis og tilgang til det tværfaglige samarbejde på tværs med henblik på at skabe sammenhæng i børns liv og kontinuitet i overgangen mellem tilbuddene.

Strategi for sprog, læsning og skrivning
Et varieret sprog øger børn og unges mulighed for at blive forstået og forstå omverdenen.
Favrskov Kommunes Børne- og ungepolitik har som overordnet vision, at børn og unge trives og udvikler sig til robuste og kompetente borgere.
I den forbindelse er det af afgørende betydning at sikre børn og unges sproglige og skriftsproglige kompetencer.