Daglig leder til Idrætsbørnehuset Bavnehøj i Hadsten

Indledning

  • Vil du være med til at styrke inkluderende fællesskaber i Favrskov Kommune?
  • Brænder du for idræt, bevægelse og pædagogik?
  • Har du evnen til af formidle og opnå følgeskab?
  • Vil du være med til etablere læringsmiljøer for børn og voksne?
  • Har du en stærk pædagogisk og ledelsesmæssig profil og solidt indblik i, hvad der skaber læring og trivsel for børnene? 
  • Kan du lede processer og gå forrest i at skabe udvikling og motivation for medarbejderne?
  • Ser du forældre som de bedste samarbejdspartnere i udviklingen af dit dagtilbud?
  • Og er du generelt god til at gå nye veje i opgaveløsningen?

Så er du måske vores nye daglige leder.

Se generel introduktion til Favrskov Kommune i "Når du søger job: Om Favrskov Kommune generelt"

Dagtilbud

Dagtilbud er organiseret under Børn og Kultur og opdelt i syv områder hvor, hvert område har sin egen leder. Dagplejen er organiseret som en selvstændig enhed, ligeledes med egen leder.

Inkluderende fællesskaber er det overordnede tema de kommende år.

Alle dagtilbud arbejder ud fra Favrskov Kommunes Børne- og ungepolitik. Derudover arbejdes der i dagtilbuddene med kvalitetsmålinger, brugen af SMTTE, RAART, AL og LP-modellen som pædagogiske redskaber.

Hadsten By området

Dagtilbudsområdet ”Hadsten By” består af Børnehuset Vesterskovvej, Børnehuset Ellemose, Børnehuset Skovmose, Børnehuset Vinterslev og Idrætsbørnehuset Bavnehøj. Den ledige stilling er som daglig leder af Idrætsbørnehuset Bavnehøj.

Idrætsbørnehuset Bavnehøj

Idrætsbørnehuset Bavnehøj er et integreret dagtilbud, pt. har vi samlet indskrevet ca. 100 børn fra 0-6 år.

I 2025 vil vi i Hadsten By sætte særlig fokus på leg. Vi vil skabe aktive, inspirerende og inkluderende læringsmiljøer, hvor der er mange små læringsmiljøer, og hvor der er sammenhæng mellem vores pædagogiske tanker fra inde- til uderummet, alt sammen med legen i centrum. Børn har også brug for den frie leg. Men der er også brug for at legen organiseres og defineres at legende voksne. Derfor vil vi have fokus på, hvordan vi kan understøtte medarbejdernes forudsætninger og muligheder for at fordybe sig i legen, sammen med børnene.

I Idrætsbørnehuset Bavnehøj er den ekstra dimension, at vi hele tiden arbejder med den pædagogiske idræt som fundament. Pædagogikken kommer først, men for os er bevægelse altid en del af aktiviteterne og planlægningen af dem.

Inklusion

”Inklusion er for alle og med alle”. Dette princip er bærende i vores opfattelse af kerneopgaven og for, hvordan inklusion er en del af vores praksis. Inklusion handler om, at alle børn bliver anerkendt for dem de er, at de trives og føler sig som en aktiv del af fællesskabet.

Vi har fokus på fællesskabets potentialer, at børn lærer af hinanden, og at alle børn kan bidrage til fællesskabet uanset deres forudsætninger for deltagelse.

Personalet er fleksibelt og tilpasser aktiviteter og grupper ud fra den aktuelle børnegruppe. Vi tilrettelægger fællesskaber, så alle får de bedste betingelser for at deltage. 

Vi arbejder med inklusion ud fra et børnesyn, nærmeste udviklingszone, relationer/venskaber og overgange/sammenhænge fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til SFO/skole, hvor vi har et tæt samarbejde med dagplejen og skolen.

Personalet 

Personalegruppen består af ca. 20 medarbejdere, her er 70 procent pædagoger og 30 procent er medhjælpere eller pædagogiske assistenter. Nogle af pædagogerne har været på efteruddannelse i temaerne social inklusion, ledelse af pædagogiske processer og mediepædagogik. Sidste år fik nogle af pædagogerne et RARRT-forløb.

I området er der tilkoblet tre ressourcepædagoger, som du vil indgå i et tæt samarbejde med, både som sparringspartner om den pædagogiske praksis, i forbindelse med skabelse/udvikling af læringsmiljøer, som støtte på enkelte børn og i samarbejdsprocesser i institutionen.

Ressourcepædagogerne er særligt optaget af at skabe inkluderende børnefællesskaber med fokus på udvikling og trivsel i et børneperspektiv. Igennem deres indsatser arbejdes der målrettet med at implementere en stærk evaluerings- og læringskultur. Det gør vi gennem vores Pædagogiske Forum, som er vores metode til at arbejde med udfordringer i et trygt og sikkert rum.

Derudover samarbejder vi med PPR, hvor der er tilknyttet fysioterapeuter, tale-høre-lærer og psykolog, som du kommer til at have samarbejde med.

Vi tilbyder 

  • Læringsmiljøer, der fremmer børns trivsel, udvikling og læring.
  • Velfungerende pædagogiske praksisser, hvor tidlig indsats, bevægelse, leg, udeliv, inklusion, sprog og motorik danner fundamentet for det pædagogiske arbejde. 
  • Medarbejdere med høj faglighed og stort fokus på børneperspektivet.
  • Medarbejdere, der er optaget af den styrkede pædagogiske læreplan, etablering af læringsmiljøer, pædagogisk udvikling, kompetenceudvikling og lærings- og evalueringspraksis.
  • Aktive, ressourcestærke og engagerede forældre.
  • Godt tværfagligt samarbejde, hvor vi arbejder tæt sammen om kerneopgaven.
  • Tre meget kompetente og fagligt stærke ressourcepædagoger i vores område.
  • Vi vil gerne forstyrres og ser forskelligheder som en ressource. 
  • Forpligtende samarbejde med dagpleje og skole.

Lederteam 

Teamledelsen består af en områdeleder og fire daglige ledere, hvoraf du er den ene. Vi er et erfarent og uformelt lederteam, der loyalt bakker op om fælles beslutninger. Vi prioriterer at støtte og hjælpe hinanden, være åbne og ærlige og turde bede om hjælp. Vi samarbejder om at skabe gode dagtilbud med fælles værdier og mål, der omsættes med respekt for forskelligheden i vores fire dagtilbud.

Der arbejdes ud fra et fælles fagligt og strategisk fundament. Samarbejdet i vores lederteam er kendetegnet ved et stort engagement og høj lederkvalitet i opgaveløsningen. Lederteamet indgår i et tæt samarbejde med dagplejen og skolerne om at være et tilbud af højeste kvalitet for områdets børn og familier. Lederteamet udviser troværdighed og loyalitet for de løbende politiske tiltag i Favrskov Kommune, og vi ser de muligheder, der ligger i forløbende forandringsprocesser.

Som medlem i lederteamet skal du derfor:

  • Have interesse for og lyst til at indgå i et tæt teamsamarbejde og proaktivt arbejde med fælles opgaver.
  • Bidrage aktivt til videreudvikling af dit dagtilbud, inden for de eksisterende rammer og aftaler.
  • Inspirere og udfordre os i den ledelsesfaglige dialog om det pædagogiske arbejde.
  • Omsætte fælles beslutninger i eget dagtilbud.
  • Udvise loyalitet over for ledelsesmæssige beslutninger samtidig med, at du har frihedsgrader og råderum i dit eget dagtilbud.
  • Arbejde systematisk og komme i mål.

Hovedopgaver

Som daglig leder skal du varetage den daglige og pædagogiske ledelse af Idrætsbørnehuset Bavnehøj.

Du får ansvaret for: 

  • Den daglige drift i Børnehuset Skattekisten
  • Personaleledelse – herunder opfølgning på sygefravær
  • Samarbejde med forældre
  • Samarbejde med naturvejleder og ressourcepædagoger
  • Samarbejde med eksterne samarbejdspartnere

Institutionen har to forældre i områdebestyrelsen og et forældreråd, der kan arrangere sommerfest, halloweenhygge, diskofest for børn og en arbejdsdag på legepladsen. Du bliver en central aktør i implementeringen af Børn og Kulturs indsatsområde ’Inkluderende Fællesskaber, den styrkede læreplan, herunder evalueringskulturen og skabelsen af en fælles læringsforståelse hos medarbejderne.

Til dine administrative opgaver hører eksempelvis varetagelse af mødeplan IST, deltagelse i lederteammøder hver anden uge, netværksmøder med PPR, forældresamtaler efter behov, afholdelse af årlige MUS-samtaler og personalemøder cirka hver måned m.m.

Referenceforhold

Du refererer til områdelederen for Hadsten By området, Flemming Rasmussen.

Forventninger

Vi forventer, at du:

  • Har lyst til at indgå i et ledelsesteam, der tager udgangspunkt i de overordnede mål og værdier for børneområdet, og som sammen kan se de muligheder og udfordringer, der er i arbejdet med at gøre Hadsten By til et sted med robuste børn og stærke legefællesskaber. 
  • Er åben for at indgå i løbende forandringsprocesser og kan sætte processer i gang og følge dem til dørs. 
  • Kan udvikle, implementere og evaluere pædagogisk praksis i mange forskellige sammenhænge.

Ansættelsesprocedure

Ansøgningsfristen er søndag 20. oktober 2024 via favrskov.dk/job

Vi afholder 1. runde af samtaler torsdag 24. oktober 2024 og 2. runde 6. november 2024.

Som led i ansættelsesprocessen bliver der mellem 1. og 2 samtale, udarbejdet en personprofil som du vil få en tilbagemelding på torsdag d. 31. oktober. 

Vi håber du kan tiltræde 1.januar 2025, men er fleksible med hensyn til startdato for rette vedkommende.

Ansættelsesudvalget består af:

  • Maiken Helbo - medarbejderrepræsentant
  • Anette Sall -AMR og medarbejderrepræsentant
  • Camilla Fich Nielsen - område TR/BUPL
  • Anne Koss Toft- ressourcepædagog
  • Daniel Nielsen - forældrerepræsentant
  • Jeanette Nørager - daglig leder Børnehuset Ellemose
  • Flemming Rasmussen - områdeleder

I 2. samtale deltager dagtilbudschef Camilla Moldt og rekrutteringskonsulent Rebecca Abl.