Skoleleder til Rønbækskolen i Hinnerup 

Her kan du læse job- og personprofilen til stillingen som skoleleder til Rønbækskolen i Hinnerup

Læs også "Når du søger job - generelt om Favrskov Kommune" her

4.  Om Rønbækskolen

Rønbækskolen i Favrskov Kommune er en velfungerende skole med en faglig ambitiøs og inkluderende pædagogisk praksis. Rønbækskolens skoledistrikt består af den østlige del af Hinnerup by, Grundfør og et mindre oplandsdistrikt. Skolen ligger i et naturskønt område med både sø og skov i umiddelbar nærhed. Rønbæk Idrætscenter ligger nabo til skolen, så der er ligeledes nem adgang til haller, svømmehal og forskellige andre sportsanlæg.

Der går ca. 650 skønne børn på skolen, der er afdelingsopdelt i indskoling (0.-3. årgang), mellemtrin (4.-6. årgang) og udskoling (7.-9. årgang). Skolen har en engageret og professionel personalegruppe, som alle indgår i et tæt og forpligtende teamsamarbejde. 

Som skoleleder kommer du til at stå i spidsen for skolens ledelsesteam bestående af SFO- og indskolingsleder, mellemtrinsleder og vice- og udskolingsleder.

Rønbækskolens PLC (pædagogisk læringscenter) består af vejledere indenfor følgende områder: Læsning, matematik, AKT (adfærd, kontakt, trivsel), bibliotek, DSA (dansk som andetsprog), teknologiforståelse og specialpædagogik. Vejledernes funktion er at vejlede og understøtte personalets opgaver i forhold til inklusion, innovation og/eller faglige og trivselsmæssige udfordringer eller problemstillinger.

Rønbækskolen arbejder ud fra et dannelsesideal baseret på selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. Dannelsesidealet udmønter sig i fem gennemgående værdier, som vi baserer den daglige praksis på: 

  • Vi dyrker fællesskabet
  • Vi arbejder mod, at eleverne bliver livsduelige 
  • Vi ved, at trivsel og faglighed er hinandens gensidige forudsætninger
  • Vi tænker og agerer innovativt og kreativt
  • Vi er ambitiøse på elevernes egne og fællesskabets vegne 

Det åbne, forpligtende og tillidsfulde samarbejde mellem skole og hjem er en meget vigtig del af skolens arbejde og en forudsætning for, at vi lykkes med den fælles opgave med at danne og uddanne vores børn. Skolen har en engageret og velfungerende skolebestyrelse.

Skolen har egen skolebod, Appetitten, der dagligt tilbyder spændende og ernæringsrigtigt mad.

4.1 Ledelsesrammerne

Ledelsen af Rønbækskolen varetages, udover skolelederen, af et erfarent lederteam bestående af tre afdelingsledere, hvoraf den ene har viceskolelederfunktion. 

De tre afdelingsledere har ansvaret for hver deres afdeling – indskoling/SFO, mellemtrin og udskoling.  Afdelingslederne arbejder selvstændigt med opgaverne omkring afdelingerne og administrationen af skolens drift. 

Skolens samlede administration er et sted, hvor både børn, personale og eksterne brugere mødes med venlig imødekommenhed og fleksibilitet.

5. Skolelederens ansvar 

Skolelederen er leder for Rønbækskolen og bærer af skolens kultur. Skolelederen stiller sig i spidsen for udviklingen af det forpligtende samarbejde i ledelsesteamet, så tiltag og initiativer samstemmes, og den røde tråd trækkes synligt igennem skolens brede opgaveportfolio. 

Ledelsesteamet arbejder tæt sammen og vægter, at der er plads til sparring og refleksion for at understøtte hinanden bedst muligt i en kompleks og vigtig ledelsesopgave.

Derudover har skolelederen det overordnede strategiske, administrative, økonomiske og personalemæssige ansvar samt det overordnede faglige/pædagogiske ansvar. Vi forventer, at den kommende skoleleder naturligt ser sig som en del af en politisk ledet organisation og kan stå i spidsen for:

  • Strategisk ledelse kendetegnet ved:
    • at lede med respekt for den nuværende kultur og med en tydelig vision for udviklingen og retningen i Rønbækskolens komplekse organisation og opgaveløsning
    • at samle sig et organisatorisk overblik for at sikre skolens sammenhængskraft
    • at udvikle skolens fysiske og æstetiske rammer, så skolen fortsat fremstår indbydende
    • at indgå i et aktivt samarbejde med øvrige ledere, skolevæsenet og samarbejdspartnere i lokalområdet
    • at være vedholdende i det langsigtede arbejde med at omsætte byrådets og Børn og Kulturs visioner, værdier og mål til konkrete beslutninger i skolens praksis og hverdag
    • at sikre sammenhæng mellem skolens ressourcer, organisering, ydelser og effekt.
  • Økonomisk og administrativ ledelse kendetegnet ved:
    • at være godt inde i skolens samlede budget og sammen med bestyrelsen og ledelsesteamet at kunne træffe beslutninger, der nedbringer skolens underskud, i et tempo, hvor kvaliteten bevares
    • at overholde retningslinjer og beslutninger på det økonomiske område
    • at understøtte en tydelig dialog med medarbejdere, skolebestyrelse og forvaltning om skolens økonomi.
  • Personaleledelse kendetegnet ved:
    • at skabe gode vilkår for ledelse gennem tydelige forventninger og tydelige rammesætninger
    • at medarbejdernes ressourcer og faglige kompetencer anvendes bedst muligt
    • at der foregår videndeling mellem de ansatte
    • et godt og udviklende arbejdsmiljø på arbejdspladsen
    • et godt og inddragende samarbejde i MED-udvalget samt TRIO-samarbejdet.
  • Faglig/pædagogisk ledelse kendetegnet ved:
    • at skabe de bedst mulige rammer for alle skolens distriktsbørn
    • at opstille mål og rammer for skolens læreprocesser
    • at både ledere og medarbejdere kontinuerligt bliver kompetenceudviklet både pædagogisk og fagligt
    • at drive en samlet skole for elever, medarbejdere og forældre
    • at prioritere de overordnede retninger, så visionen muliggøres i skolens opgaver.
  • Ledelse af samarbejdet med forældrene, herunder arbejdet i skolebestyrelsen kendetegnet ved:  
    • at skolebestyrelsen bliver betjent, så den kan opfylde sine opgaver jf. folkeskoleloven, så det gode, konstruktive samarbejde fortsættes
    • en sikring af den gode dialog og det gode samarbejde mellem hjemmet og skolen
    • at der kontinuerligt arbejdes for, at der skabes et godt fællesskab blandt forældrene.    

6. Kompetencer og profil

6.1. Uddannelse og erfaring

Den nye skoleleder skal kunne dokumentere og være i besiddelse af:

  • Relevant uddannelsesmæssig baggrund
  • Indgående kendskab til folkeskolen 
  • Lederuddannelse 
  • Erfaring med ledelse – med fordel også erfaring med ledelse af ledere
  • Erfaring med økonomistyring i forbindelse med skoledrift

6.2. Personlige og ledelsesmæssige kompetencer

I forhold til personlige og ledelsesmæssige kompetencer lægger vi vægt på, at du:

  • er empatisk, lyttende og har nemt ved at se forskellige perspektiver
  • er åben, engageret og stærkt optaget af børns læring, udvikling og trivsel
  • er rolig og evner at bevare overblikket – også i pressede situationer
  • har gode kommunikative evner, både mundtligt og skriftligt
  • er beslutningsdygtig og tydelig
  • har humor og et positivt sind

7. Ansættelsesvilkår

Ansættelsen sker som udgangspunkt på overenskomstvilkår med et årligt lønniveau på ca. 670.000 kr. ekskl. pension. DOL eller anden lederuddannelse giver yderligere kr. 17.000 årligt. 
Der vil blive indhentet straffe- og børneattest på den person, som tilbydes ansættelse i stillingen.

8. Yderligere oplysninger og ansættelsesproces

For yderligere oplysninger er du meget velkommen til at kontakte skolechef Karina Corneliusen på 23 45 43 31 eller på: [email protected]

Vi opfordrer alle ansøgere til at besøge skolen forud for ansøgning. For at aftale besøg kontakt skolens kontor på 89 64 56 00 med henblik på en rundvisning og en kort samtale med én af de tre øvrige fra ledelsesteamet; Lene, Ebbe eller Keld.

Ansættelsesudvalget er sammensat af følgende:

  • Karina Corneliusen, skolechef
  • Line Nørgaard, formand for skolebestyrelsen 
  • Henrik Øllgaard Olsen, TR for lærerne
  • Ulrik Lilholt Pedersen, TR for pædagogerne
  • Jesper Øgendahl, medarbejderrepræsentant i skolebestyrelsen
  • Ditte Lyngby, skoleleder på Haldum-Hinnerup Skolen
  • Lene Søndergaard Nielsen, indskolings- og SFO-leder
  • Mellemtrinsleder Ebbe Kragh Nielsen, mellemtrinsleder 
  • Keld Fihl, udskolings- og viceskoleleder

Thomas Smidt, direktør for Børn og Kultur, deltager i anden samtalerunde. 

Ansøgningsfristen er torsdag 3. oktober 2024 og ansøgning sendes via favrskov.dk/job

Mandag 7. oktober udvælger vi de kandidater, vi gerne vil se til første samtale onsdag 9. oktober, og anden samtale afholdes torsdag 24. oktober. De kandidater, der går videre til anden samtale, skal gennemføre en personlighedstest. Testtilbagemeldingen, der foretages af lederudviklingskonsulent Rebecca Abl Jørgensen, finder sted mandag 21. oktober. Skolechef Karina Corneliusen vil også være til stede ved testtilbagemeldingen. 

Kandidaterne vil blive tilbudt en samtale med skolechefen i forlængelse af testtilbagemeldingen.

Der vil blive indhentet referencer efter aftale med kandidaterne. 

Tiltrædelse forventes 1. december 2024.